עד כמה מכיר עמיר פרץ את ההסכם בין נתניהו לגנץ?

יו"ר העבודה התעקש שההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד מערים מכשולים בדרך להחלת ריבונות? בדקנו. לא ממש • "המשרוקית של גלובס"

עמיר פרץ, יו"ר העבודה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
עמיר פרץ, יו"ר העבודה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

יו"ר העבודה עמיר פרץ צריך ליישב דיסוננס. אחרי שהזהיר מהחלה מיידית של ריבונות בבקעה, הוא מצטרף לממשלה שאולי תקדם יוזמות כאלה. בראיון לכאן ב’ הוא התעקש שההסכמים הקואליציוניים מונעים מחטף כזה: "פעם ראשונה שקובעים שהתהליך בממשלה הוא תהליך סדור", הוא הסביר לאריה גולן. "לפני שראש הממשלה יוכל להביא הצעה לכנסת, הוא צריך לעבור קודם כל דיון בקבינט, לאחר מכן דיון בממשלה, וההצעה היחידה שתוכל להיות מונחת בכנסת היא כזו שיש בה הסכמה עם האמריקאים ולא תפגע בהסכמי השלום וביציבות האיזורית. אנחנו נהיה שם לוודא שהתהליך מתקיים בדרך שהסכמנו".

פרץ טוען שכל יוזמת ריבונות של נתניהו תצטרך לצלוח מסלול מכשולים: קודם דיון בקבינט, אחר כך במליאת הממשלה, ובסוף הצבעה בכנסת. שרי העבודה וכחול לבן יוכלו לבלום הצעות שיחרגו מהעקרונות המוסכמים.

אבל בפועל ההסכם לא מתאר מסלול מכשולים, אלא שני מעקפים. כדי להבין מדוע, צריך להזכיר שחוקי מדינת ישראל כשלעצמם מסמיכים את הממשלה להחיל ריבונות בלי לערב את הכנסת. סעיף 11ב’ לפקודת סדרי השלטון והממשל קובע, "המשפט, השיפוט והמינהל של המדינה יחולו בכל שטח של ארץ-ישראל שהממשלה קבעה בצו". הריבונות במזרח ירושלים הוחלה בדיוק כך.

עכשיו נקרא ביחד אילו תנאים מוסיף סעיף 29 בהסכם הקואליציוני החדש: החל ב-1 ביולי, אחרי שנתניהו וגנץ יקיימו "דיון והתייעצות" על עקרונות החלת הריבונות (הגנה על האינטרסים האסטרטגיים, חתירה לשלום וכו’), נתניהו יוכל להביא את התוכנית שתוסכם עם ארצות הברית "לדיון בקבינט ובממשלה, ולאישור בממשלה ו/או בכנסת". בלשון פשוטה: אישור בכנסת הוא אופציה בלבד.

"במידה וראש הממשלה ירצה להביא את הצעתו בפני הכנסת" ממשיך הסעיף, "הוא יוכל לעשות זאת גם באמצעות ח"כ, ובלבד שיהא מסיעת הליכוד, שיתחייב במעמד הקריאה הטרומית כי החקיקה תתוקן לנוסח זהה לזה שהוצג ע"י ראש הממשלה בקבינט ובממשלה".

מה משמעות ההוראות המפותלות האלה? ובכן: נניח שראש הממשלה לא הצליח לאשר את הצעתו בממשלה, שבה יושבים שרי העבודה וכחול לבן. במקרה כזה - רק אם "ירצה" - הוא יוכל להשתמש בכנסת כמסלול עוקף, ולקדם את היוזמה כהצעה פרטית. סעיף 29 אפילו מחייב שההצעה הפרטית תהיה זהה, בסופו של דבר, לתוכנית שנתניהו "הגיש" (ולאו דווקא קיבל עליה הסכמה). הוא גם מבטיח שח"כים של העבודה וכחול לבן לא יגישו הצעות פרטיות מתחרות: רק ח"כ מהליכוד יכול.

■ בשורה התחתונה: דבריו של פרץ מטעים. ההסכם הקואליציוני שנחתם אינו מחייב את נתניהו להביא את הצעת הריבונות לאישור הכנסת, ומצד שני מאפשר לו לקדם בכנסת הצעה שלא קיבלה את אישור הממשלה.