משרד האוצר אישר העברת 1.2 מיליארד שקל לרשות החדשנות

500 מיליון שקל מתוך הסכום יופנו למענקים מהירים, שנועדו לסייע לחברות שנקלעו למצוקה כלכלית

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון  / צילום: איל יצהר, גלובס
מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד האוצר אישר היום העברת 1.2 מיליארד שקל לתקציב רשות החדשנות, ובסך-הכול 1.85 מיליארד שקל מתחילת השנה. מתוך סכום זה, 500 מיליון שקל יוקצו למענקים מהירים תמורת תמלוגים, במסלול מיוחד שהשיקה הרשות כדי לסייע לחברות שנקלעו למצוקת מזומנים בעקבות משבר הקורונה. התשובות יינתנו תוך ארבעה שבועות לכל היותר ותינתן מקדמת מימון בשיעור של עד 50% מהמענק המאושר כנגד מימון משלים שתציג החברה (בעת קבלת המענק).

ברשות ציינו כי המענקים יינתנו בעבור תוכניות מחקר ופיתוח (מו"פ) של חברות בתחילת שלבי הצמיחה ובשלבי פיתוח מוקדמים, שיש להן מזומנים לפחות משנה. ברשות מדגישים כי ההשקעה היא בחברות בעלות פוטנציאל עסקי משמעותי. עוד יבדקו ברשות את הצעדים שהחברות כבר נקטו כדי להתמודד עם המשבר כדי לבחון את ההנהלה ולוודא שהיא לא פאסיבית.

המענקים המהירים הם חלק מתוכנית סיוע רחבה יותר, שכוללת גם עידוד גופים מוסדיים להשקיע בחברות בינוניות באמצעות מנגנוני הגנה, וערבות מדינה לחברות גדולות שירצו לקחת חוב. התוכנית ספגה ביקורת, הן מצד אלו שסבורים כי לא צריך לתת סיוע כספי לחברות הייטק שלהן משקיעים בעלי כיסים עמוקים, והן מצד אלו שסבורים כי היקף הסיוע אינו מספיק שכן תקציב הרשות עלה ב-100 מיליון שקל בלבד בהשוואה לשנה שעברה (נכון לעכשיו).

השבוע התייחס אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, לביקורת בראיון שפורסם ב"גלובס": "אנשים לא מבינים איך הרשות עובדת. כשאתה אומר הייטק, יש לכולנו תמונה בראש של הפיינשמייקרים שיושבים ברוטשילד, אבל כשאנחנו מסתכלים על התקציב שלנו, שעמד על 1.75 מיליארד שקל בשנה שעברה - בערך 500 מיליון שקל ממנו הלכו לתעשיית מדעי החיים, למימון עובדים שלא יושבים ברוטשילד אלא יושבים במעבדות ולא מקבלים משכורות גבוהות; 150 מיליון שקל הלכו לתעשיית הייצור ועוד 350 מיליון שקל לחברות שתומכות בייצור, כמו סטארט-אפים שמנסים למנוע תקלות במשרדים או מעבר של ידע מהאקדמיה לתעשייה. בין הסטארט-אפים האלו יש גם הייטק קלאסי, אבל יותר קשה להן לקבל מימון".

"נושא נוסף זה הפריפריה - אנחנו אוהבים לדבר על הנושא הזה אבל לא לעשות איתו משהו - ואנחנו נתנו בערך 400 מיליון שקל. גם לנשים, חרדים וערבים נתנו מענקים מוגדלים. זה מרבית כספי הרשות, כי אנחנו מטפלים בכשלי שוק? בכמה חברות סייבר תמכנו בשנה שעברה? כמעט באף אחת".

לגבי הצד השני - של אלו שסבורים שצריך סיוע בסכום גדול יותר, אמר אהרון כי תקציב 2019 כלל גם 200 מיליון שקל שהוקצו לעבודה עם משרדים ממשלתיים אחרים, אך השנה הסכום הזה ינותב לסיוע לתעשייה. עוד אמר שהוא מאמין כי אם יהיה צורך, יש סיכוי שהרשות תקבל סכום נוסף.