מגדלים של 25 קומות בתוכנית התחדשות עירונית בשכונת נווה עופר בת"א

אושרה תוכנית התחדשות עירונית לכל הצד המזרחי של השכונה: 1240 דירות במקום 422

שכונת נווה עופר (אבו כביר) / צילום: גיא נרדי
שכונת נווה עופר (אבו כביר) / צילום: גיא נרדי

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה אתמול תוכנית התחדשות עירונית גדולה בשכונת נווה עופר (אבו כביר) בדרום תל אביב. מדובר במתחם הממוקם בדופן המזרחית של השכונה, לאורך רחוב תל גיבורים, מול בית המעצר אבו כביר ובית הקברות המוסלמי טאסו. חשיבותה של התוכנית היא בכך שהיא מציעה צעד נוסף ומשמעותי בהתחדשות כל החלק המזרחי של שכונת נווה עופר, מייצרת דופן עירונית אקטיבית במקום שהוא שולי דרך וחצי נטוש, ומסמנת את האזור, שכרגע הוא מוחלש למדי ולכן המחירים בו זולים יחסית, כיעד נדל"ני משמעותי.

שטח התוכנית, שגודלו 69 דונם, מחולק לשלושה מתחמים גדולים. ובהם שיכוני רכבת ומבנים ישנים הכוללים 422 יח"ד וגם בתי ספר, גני ילדים ומרכזון מסחרי. התוכנית החדשה, אשר הוכנה ביוזמת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ועליה הופקד משרד האדריכלים ברעלי לויצקי כסיף, מציעה בנייה של 1,182 יח"ד ועוד 80 יח"ד לדיור ציבורי ועוד 60 יח"ד לקשישים. שטח יח"ד ממוצעת יהיה 78 מ"ר. התוספת הקבועה ליחידות התמורה היא 20 מ"ר+מרפסת.

אחת ממטרות התוכנית היא להפוך את רחוב תל גיבורים מרחוב מעבר לרחוב עירוני. לצורך העניין התוכנית קובעת בנייה רבת קומות (25 קומות) לאורכו עם חזית מסחרית. ברחובות הפנימיים של השכונה, הבנייה יותר נמוכה (8 קומות) וכוללת חצרות קטנות ומגוננות. לאורך פארק הביל"ויים, מעל נתיבי איילון דרום, מוצעת בנייה בגובה של 15 קומות.

הכוונה היא להחיות את פארק הביל"ויים באמצעות יצירת ציר ירוק שיחבר את מבנה בית הביל"ויים החשוב והנטוש והפארק שבו הוא ממוקם, דרך השכונה ועד פארק החורשות מצפון. כמובן שיצירת ציר כזה מחייבת תיכנון מחודש של הרחובות ומערך התנועה בשכונה.

התוכנית חולקה לארבעה אזורי מימוש בלתי תלויים. מנגנון זה אמור לאפשר התארגנות ויצירת התקשרות מהירה יותר של התושבים במקום עם יזמים.