טיסות | פיצ'ר

השמיים סגורים: כך השתנתה מפת הטיסות העולמית

בתוך חודש אחד מספר הטיסות בעולם צנח דרמטית והצטמק ב-112 אלף טיסות ביום בממוצע; עד לסוף יוני מספרן של הטיסות המבוטלות צפוי להגיע ל-3.8 מיליון • כך נראו השמיים לפני ואחרי פרוץ המשבר - יום אחר יום • תיעוד ויזואלי מיוחד 

ביטול טיסות מסחריות בין מדינות התרחש עוד לפני שהוכרז וירוס הקורונה כמגפה עולמית. מאות אלפי טיסות בוטלו עד כה ובטווח של חודש צנחה התעופה העולמית בעשרות אחוזים: ממוצע של 181 אלף טיסות ביום נכון ל-27 בינואר עד לממוצע של 69 אלף טיסות ביום נכון ל-20 לאפריל - רוב רובן של הטיסות שעדיין פועלות כיום הן בשווקים מקומיים דוגמת ארה"ב וסין. בארגון התעופה העולמי יאט"א מעריכים כי גם בפעילות של טיסות הפנים חלה ירידה של 70% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עוד מעריכים בארגון כי עד לחודש יוני 2020 היקף ביטולי הטיסות יגיעו ל-3.8 מיליון טיסות בכל העולם.

אתר Flightrasr 24 עוקב אחר מפת המטוסים העולמית בכל רגע נתון. הסרטון המצורף בכתבה זו מציג באמצעות צילומי מסך של שמי אירופה, המזרח התיכון, סין אפריקה, מרכז אמריקה והחוף המזרחי בארה"ב - כיצד נראה השינוי האווירי בין 24 בפברואר עד 23 באפריל - יום אחר יום.

כיצד השפיעה הקורונה על השמים?

פעילות טיסות מסחרית בינלאומית כמעט שלא קיימת עדיין, כתוצאה מביקוש אפסי לטיסות ובעיקר ממדיניות של ממשלות שלא מאפשרות כניסה של זרים למדינותיהן. גם בישראל, רק בעלי דרכון ישראלי מורשים להיכנס למדינה כשהם מחויבים להיכנס ל-14 ימי בידוד מיד עם הנחיתה. כיום רק חברות תעופה ספורות פועלות בטיסות מסחריות לנתב"ג בהן יונייטד איירליינס ואתיופיאן איירליינס.

עיקר הפעילות התעופתית מתמקדת בתחום של מטוסי מטען, לא רק בישראל. פעילות אחרת היא של הטסות מיוחדות להשבת אזרחים מיעדים שונים בעולם - פעילות שהובילה לכמה שיאים מקומיים דוגמת טיסה ישירה שהפעילה אל על לאוסטרליה.

ואם אין נוסעים, יש קרטונים - חברות תעופה נאלצו לקרקע את מרבית צי המטוסים שלהן והן מתנחמות במעט בביקוש הגובר להטסת מטען, בעיקר לטובת ציוד רפואי.

צי מטוסי המטען בחברות המסחריות עומד על פחות מ-10% בשגרה ולכן כיום, החברות משתמשות גם במטוסי הנוסעים המיותמים עליהם הן מעמיסות ציוד, בבטן המטוס ובקבינה על גבי המושבים. חלק מהחברות דוגמת ישראייר ואל על אף הסבו מטוסי נוסעים למטען עם הוצאת המושבים.

הפסד מצטבר של 314 מיליארד דולר 

ההערכות הן כי שני שלישים מצי המטוסים המסחריים בעולם, יותר מ-16 אלף מטוסים, מקורקעים. האתגר שחברות התעופה ניצבות בפניו הוא למצוא מקומות חניה לעשרות אלפי המטוסים הללו אחרי שנמלי התעופה הקצו גם מסלולי המראה ונחיתה לאחסון המטוסים העומדים. מטוס עומד משמעו הפסד כספי: הערכות יאט"א הן כי חברות התעופה יגיעו להפסד מצטבר של 314 מיליארד דולר בעקבות משבר הקורונה, צניחה של 55% לעומת הכנסות החברות בשנת 2019, שנה שתיזכר כשנת שיא בכל מדדי התעופה עם תנועה של יותר מ-4.3 מיליארד נוסעים ויותר מ-23 אלף קווים המחברים בין ערים במדינות שונות. ביאט"א מעריכים כי רק ברבעון האחרון של שנת 2021 התעופה העולמית תצליח להתאושש, ועד אז היא תהיה במלחמת הישרדות.