קבוצת דלק | בלעדי

יורה לכל הכיוונים: תשובה ניסה לעניין גם את שפיר הנדסה ברכישת אלעד מגורים

אם תשובה לא יסכים להתפשר על המחיר, כפי שעשה מול ישראל קנדה, קיימת סבירות קלושה לכך שהעסקה מול שפיר תצא לפועל • על פי הערכות, אם יסכים להוריד את המחיר שעליו סיכם עם ישראל קנדה, העסקה עימה עשויה לחזור להיות רלוונטית

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

הלחץ שתחתיו נמצא בתקופה האחרונה יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק , למימוש נכסים פרטיים שבבעלותו, נותן את אותותיו. זאת, לאחר שעסקאות שגיבש תשובה למכירת הנכסים לגורמים שונים, אינן מתקדמות בשלב זה לכדי השלמה.

במסגרת זו, אחרי שבשלב הנוכחי ירדה מהפרק מכירתה של חברת הנדל"ן הפרטית אלעד מגורים החדשה לידיה של חברת ישראל קנדה , מנסה תשובה להציע את רכישת השליטה בחברה הפרטית לגורמים בולטים נוספים בענף הנדל"ן המקומי, ובהם חברת ההנדסה והתעשייה שפיר 

מוקדם יותר השבוע עדכנה ישראל קנדה כי דירקטוריון החברה החליט שלא לאשר את זיכרון הדברים שנחתם בינה לבין תשובה בשבועות האחרונים. בחברה, שנמצאת בשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר, הסבירו כי ההחלטה התקבלה, "מאחר שמנכ"ל החברה (רוזן; א"ל) סבר, לאחר בדיקות שהנהלת החברה ביצעה, שעסקה לפי שווי אלעד מגורים החדשה אינו נכון לחברה". מדובר בעסקה שנחתמה לפני קצת יותר מחודש, ובמסגרתה תכנן תשובה למכור לישראל קנדה 71% ממניותיה של אלעד מגורים החדשה תמורת 205 מיליון שקל - סכום שמשקף לחברה הנמכרת שווי של כ-290 מיליון שקל.

החתימה על זיכרון הדברים המחייב והמותנה בין תשובה לישראל קנדה בוצעה כבר במהלך הירידות החדות בשוקי ההון בעולם ובישראל, בעקבות התפשטות וירוס הקורונה. ואולם המגמה השלילית בבורסות, שהתגברה זמן קצר לאחר מכן, העמידה בספק את הוצאתה לפועל של עסקה זו בתנאים שנחתמה. על פי ההערכות, אם תשובה יסכים להוריד את המחיר שסוכם בינו לבין ישראל קנדה, בהתאם לתנאי השוק החדשים, העסקה עשויה לחזור להיות רלוונטית.

אלעד מגורים החדשה הוקמה בדצמבר 2019, כשלחברה נוצקה פעילות שהועברה מהחברה האם, אלעד מגורים, שהוקמה ב-1968 והקימה עד היום כ-25 אלף דירות בישראל. כיום מחזיקה אלעד מגורים החדשה בארבעה פרויקטים בבנייה, שני פרויקטים בתכנון וכן עתודות קרקע להקמת חמישה פרויקטים נוספים.

מתעכבת מכירת המגרשים בבבלי

עסקה משמעותיות נוספת העומדת על הפרק, ובינתיים גם היא מתעכבת, היא מכירת שני מגרשים בפרויקט "בבלי צפון" שבצפון תל אביב, מידי תשובה לחברת חג'ג' נדל"ן  - עסקה שהתחילה "להתנדנד" באחרונה. בתחילת השבוע עדכנה חג'ג' נדל"ן כי "הצדדים מנהלים מו"מ על תנאי ההסכם המפורט".

תשובה פועל לקידום כמה עסקאות למימוש נכסים פרטיים בשל הלחץ שבו הוא נתון להגדלת הבטוחות לבנקים. חובותיו לבנקים מסתכמים בכ-1.5 מיליארד שקל, כשעיקר החוב לבנק הפועלים. ניסיונות המימוש של תשובה נעשים לאחר צלילה של כ-70% במניית קבוצת דלק שבשליטתו מתחילת השנה - שהקטינה את שווי החזקותיו בחברה לכ-1.1 מיליארד שקל בלבד.

בד בבד, פועלת גם קבוצת דלק למימוש נכסים מרכזיים שבהם היא מחזיקה, בניסיון להגדיל את יתרות המזומנים שלה, לנוכח התחייבויות עתק של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח וכדי להימנע מהסדר חוב שמשקפות התשואות של האג"ח כיום.