גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברשויות המקומיות מתחייבים: נעניק לעסקים פטור מיידי בארנונה

"גלובס" פנה למספר רב של רשויות, ביניהן ת"א, נתניה וראשון לציון, וכולן מסרו כי יבחרו במתווה שמקל עם בעלי העסקים ויעניקו פטור מיידי ל-3 חודשים בארנונה

מפגינה יוצאת במחאה עם כלים מאולתרים. בעקבות משבר הקורונה עסקים רבים מצאו את עצמם חסרי אונים וללא כל מענה מהממשלה / צילום: כדיה לוי, גלובס
מפגינה יוצאת במחאה עם כלים מאולתרים. בעקבות משבר הקורונה עסקים רבים מצאו את עצמם חסרי אונים וללא כל מענה מהממשלה / צילום: כדיה לוי, גלובס

שר הפנים אריה דרעי חתם השבוע על תיקון מס' 2 לחוק ההסדרים לשנת 2020, המכונה גם "הנחות בשל משבר הקורונה", הנוגע להקלות בתשלום הארנונה לעסקים שנפגעו לאחרונה. במסגרת התיקון יינתנו שלושה חודשי פטור מתשלום הארנונה לעסקים. לרשויות תינתן האפשרות להעניק הנחה כוללת של 25% בתשלום עד סוף השנה. כל הרשויות שאליהן פנינו בניסיון לברר מהו מתווה ההקלה שיציעו לבעלי העסקים הבהירו כי בחרו במודל של שלושה חודשי פטור מלא מארנונה. בין הרשויות ניתן לציין את מודיעין, רמת השרון, רחובות, תל אביב, נתניה, רמת גן, אשדוד, חולון, ראשון לציון, פרדס חנה והמועצה האזורית דרום השרון.

למרות הכוונה של הרשויות להקל עם בעלי העסקים ולתת את הפיצוי באופן מיידי, בדיקה שנעשתה על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה צופה ירידה בהכנסות העיריות מארנונה ממגורים ומעסקים והכנסות עצמיות אחרות בשיעור של מעל 10%.

התקציב המוניציפלי ממומן מההשתתפות הממשלה בתקציב בעיקר בחינוך ורווחה, הכנסות עצמיות שונות כמו קנסות, אגרות, מוקדי רווח וכו', הכנסות מארנונה למגורים והכנסות מארנונה עסקית. אם הכנסות אלו אינן מממנות את כל הפעילות של הרשות, מעניקה המדינה לרשות מענק איזון (לפי קריטריונים), כדי לשמור על רמת שירות לתושב. ברשויות המבוססות מקורות ההכנסה העצמיים גדולים משמעותית ואילו ברשויות שמדורגות באשכול חברתי-כלכלי נמוך התמיכות הממשלתיות רבות.

ברשויות המבוססות 2-1

ירידה בהכנסות תחייב צמצום שירותים

האומדן של גיאוקרטוגרפיה הוא אובדן מצטבר של 10% בהכנסות לרשויות המקומיות כתוצאה ממשבר הקורונה. מספר זה מבוסס על ירידה בהכנסות מארנונה עסקית כתוצאה מהנחה של 25%, או שלושה חודשים. לפי אומדן גס, מדובר על הנחות בגובה של לפחות 3.1 מיליארד שקל, מהם המדינה תסבסד כ-2.8 מיליארד שקל. כלומר ירידה של כ-3.75% מההכנסות מארנונה עסקית.

גורם נוסף לירידה בהכנסות הוא קיטון ההכנסות מארנונה למגורים על רקע הנחות שיינתנו למשקי בית שהכנסתם נפגעה כתוצאה מיציאה לחל"ת או פיטורים. שיטת החישוב של גיאוקרטוגרפיה מתבססת על ההנחה שיש יחס ישיר בין שיעור האבטלה בישוב לשיעור ההנחות בארנונה. הצפי הוא שכתוצאה משיעור האבטלה שגדל בתקופה האחרונה באופן משמעותי, יעלה גם שיעור ההנחות בארנונה למגורים. בנוסף, צפויה פגיעה בהכנסות אחרות - הכנסות מאגרות, היטלים, קנסות, דמי שירות וכו'. בגיאוקרטוגרפיה מניחים ירידה של כ-15% שמקורה בכך שרוב הפעילות העירונית מושבתת כחודש וחצי עד חודשיים שהם כ-15% מהפעילות השנתית.

יש לציין כי ועדת הכספים הזמנית של הכנסת אישרה השבוע לקריאה שנייה ושלישית את החוק המקצה קרוב ל-200 מיליון שקל להסדר השיפוי לרשויות. לדברי נועם כהן, מנהל המחלקה הכלכלית במכון גיאוקרטוגרפיה, מודל התמיכות הממשלתיות לא תומך באופן ישיר בקיטון, שנובע מירידה בהכנסות עצמיות. לכן, הרשויות תידרשנה לנקוט באמצעי צמצום. ד"ר רינה דגני, מנכ"לית מכון גיאוקרטוגרפיה, מסבירה שתושבי הערים שיפגעו יותר יהיו דווקא הערים המבוססות יותר והעצמאיות, מכיוון שבערים אלו, התמיכות הממשלתיות מהוות חלק זניח בפעילות השוטפת. לכן, ירידה בהכנסות עצמיות תחייב ערים אלה לנקוט בצמצום של שירותים לתושב כמעט באופן מיידי.

ראשי רשויות מעידים על מצוקה

ראשת העיר של יהוד, יעלה מיקליס, מודעת היטב לצפי בירידה בהכנסות הרשות כתוצאה מאובדן הכנסות: "היות שאנחנו מדברים על מליון מובטלים, זה ברור לכולנו שייקח זמן עד שיוכלו לחזור לעבודה. אנו מעריכים שתהיה לרבים יכולת נמוכה לשלם ארנונה, ומצד שני, יהיה הרבה יותר צורך במענה ליותר משפחות".

ומה תעשו?

"קשה מאד להעריך את זה. במהלך הקורונה הפסקנו, או הקפאנו, את ההתקשרויות שלנו עם כל מי שיכולנו. הכוונה היא למומחים, מפקחים, אנשים שעובדים עבורנו באאוטסורסינג. זו עירייה רזה כך שהרבה מהמשימות אנחנו עושים עם ספקים חיצוניים. כמובן שאת כל ההוצאות בגין יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות חסכנו. אנחנו נבחן את השיפוי והמשמעות שלו ונשעה כל מה שאנחנו יכולים לסייע לעסקים. פיצוי ארנונה ושיפוי הם לא החלטה שלנו. המשימה שלנו היא לתת כמה שיותר לתושבים. וקודם כל לכאלה שזקוקים להם ביום יום".

אמיר כוכבי, ראש העיר של הוד השרון מעיד על אותות מצוקה הולכים וגדלים בעירו: "ככל שהמצב הזה יימשך העומס על הכנסות העירייה יגדל. אני מדבר על קריסה של עסקים שתוביל לקריסה של משפחות, שיביאו לעליה משמעותית, שכבר אנחנו רואים, בביקוש לרווחה. אני מניח שהמספרים יהיו הרבה יותר משמעותיים בהמשך. הרווחה מכירה את מי שמוגדר נזקק, אבל בהוד השרון המסה הגדולה היא מעמד הביניים, שחלק ממנו שכיר, חלק עצמאי, שגם ככה יוקר המחיה החזיק אותם צפים. ברגע שהם נפגעים אז הקריסה הרבה יותר מהירה. אין הכנסות מצד אחד, מצד שני המדינה מתעקשת על תשלום מסים, בעלי נכסים מתעקשים על תשלומי שכירות. כל שבוע שעובר הוא נזק שעדיין לא ניתן לאמוד אותו. עדיין לא ברור מה יהיו העלויות של להוציא את האנשים מזה. אני מניח שבסופו של דבר, ככל שהמדינה לא תתערב, ההתמודדות של הרשויות המקומיות תהיה בצמצומים. של השרותים שהם נותנים, בהיקפי כוח אדם. שני הדברים האלה יביאו למכה עוד יותר קשה. זה מעגל שהדרך היחידה למנוע אותו היא שהמדינה תזרים כסף. היא לא עושה את זה וגם לא מדברת את השפה הזאת". 

משרד הפנים: "מהלך חשוב ביותר לחיזוק יציבותם הכלכלית של בעלי עסקים"

ההקלות בארנונה לעסקים שנכנסו השבוע לתוקף עמדו השבוע במרכז בדיקה שפרסמנו השבוע כאן ב"גלובס". במסגרתה הבאנו את הניתוח של מומחים שונים אשר טענו כי חלק מההקלות מכילות חורים ומפלות בעלי עסקים שונים. במשרד הפנים טענו כי לא ניתן להם האפשרות להגיב באופן שלו ציפו על הטענות וטענו כי הביקורת שהושמע פופוליסטית. על כן אנחנו מפרסמים כאן את התייחסותם לטענות מתוך תקווה שהשיח הזה רק ירחיב את ההיענות של רשויות מקומיות למתן סיוע לעסקים היושבים בשטחן ויגביר את הוודאות.

לדברי משרד הפנים: "התקנות להקלה על בעלי העסקים באמצעות מתן פטור לשלושה חודשים מתשלום הארנונה, הן פרי עבודה מקצועית מאומצת ומקיפה שהוביל צוות של משרדי הפנים, האוצר, הגנת הסביבה ומרכז השלטון המקומי ונועדו להקל על בעלי עסקים בתקופת משבר הקורונה, בלי לפגוע קשות ברשויות המקומיות. כמו כן, המהלך בוצע בתיאום עם המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

"המהלך משקף את רצונם של הממשלה ושל הרשויות המקומיות לסייע לעסקים בהתמודדות עם הקשיים התקציביים אליהם נקלעו בתקופה האחרונה. זו תקופת משבר קשה מאד וחלק גדול מבעלי העסקים עומדים בפני קריסה. הפטור יקל, ולו במעט, על המצוקה התזרימית של העסקים ויבטיח את הרציפות במתן השירותים החיוניים שניתנים לתושבים על ידי הרשויות המקומיות בשעת חירום זו.

"באשר לטיעון לפיו גם חברות ענק מתחום המזון והמשקאות וחברות אינטרנט רב לאומיות יהיו זכאיות לפטור, הרי שהיינו קשובים לזעקה שעלתה מהשטח והממשלה כולה העדיפה את המהלך הפשוט, המיידי והדחוף, על פני יצירת צדק כללי. בראייה כלכלית-חברתית לאומית בשעת חירום, ישנה גם חשיבות ליציבות ולוודאות במשק ולשיקום הנזקים שנגרמו לכלכלה הישראלית. המהלך יאפשר גם לאותן חברות ענק להחזיר עובדים שיצאו לחל"ת למעגל העבודה ובכך לספק להם ביטחון סוציאלי וכלכלי, להסיר דילמות פיטורים שניצבו בפניהן ולחסוך במשברים אישיים ומשפחתיים קשים מאד.

"באשר לטיעון לפיו עסקים שמתנהלים מהבית (ספרים, קוסמטיקאיות וכו') יינזקו אם יפנו לקבל את הפטור משום שייאלצו לשנות סיווג ובעקבות כך תעריף הארנונה יעלה: עסקים כאלה שילמו עד היום לפי תעריף ארנונה למגורים בניגוד לחוק, בעוד שניהלו בביתם פעילות עסקית שעליה הם אמורים לשלם לפי תעריף ארנונה לעסקים כמוגדר בחוק. כמובן שמי שעובד בביתו ושילם עד כה לפי תעריף לעסקים יהיה זכאי לפטור.

"לסיכום, מדובר במהלך חשוב ביותר לחיזוק יציבותם הכלכלית של בעלי עסקים, במיוחד קטנים והבינוניים. שר הפנים, אריה דרעי, משרד הפנים ושאר משרדי הממשלה שהוציאו לפועל את הפטור מארנונה, עשו זאת מתוך דאגה גדולה לעסקים ולרשויות וגם אם לא הכל מושלם, הצורך להוציאם במהירות לכדי מעשה היה חשוב ביותר".

עוד כתבות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, שמכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס - AMIR COHEN AP, LIBKOS Patrick Downs

"התיקון יגיע מהר": אחרי הירידות בוול סטריט - מה צפוי?

ערב המתקפה האיראנית המדדים המובילים בשוק ההון האמריקאי נצבעו אדום בוהק ● האם גם הימים הקרובים יתאפיינו בירידות? מבט לאירועי העבר מגלה כי התגובה של וול סטריט למשברים גאו־פוליטיים, גדולים וקטנים כאחד, היא בדרך־כלל נקודתית, ונמשכת בקושי שבועות

מטוס קרב F-15, ''רעם'' של חיל האוויר הישראלי שיצא למתקפה מול איראן / צילום: דובר צה''ל

"האריה האיראני שאג כמו חתול", ואלה הזדמנויות ההשקעה

ביום שאחרי המתקפה האיראנית נראה שהבורסה בתל אביב הגיבה במתינות, אבל לאן הולכים מכאן? ● מומחים מנתחים שלושה תרחישים אפשריים להמשך המערכה, איך יגיבו אליהם השווקים, ואילו נכסים יהפכו לאטרקטיביים?

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

באירופה התלהבו ממערכת חץ 3, ובחברות הביטחוניות נרשמה התעניינות גוברת

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר