מגדל ביטוח | פרשנות

פרשנות: הדחת ניר גלעד - חוסר הסבלנות של אליהו וברקת נפגשים

מאז שאליהו רכש את מגדל, הוא רחוק מלרוות ממנה נחת • מה שקורה היום עם הדחתו של יו"ר מגדל ביטוח ומנכ"ל מגדל אחזקות הוא במידה רבה כרוניקה של עימות ידוע מראש

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

ושוב, כמו שכבר קרה במגדל של שלמה אליהו, מה שקורה היום עם הדחתו של יו"ר מגדל ביטוח ומנכ"ל מגדל אחזקות הוא במידה רבה כרוניקה של עימות ידוע מראש. כבר חודשים שנראה היה שיהיה סוף צורם ומר ליחסים הרעועים ולעימות המתמשך בין אליהו, בעל השליטה ויו"ר קבוצת מגדל, ובין ניר גלעד, שהיה מנכ"ל קבוצת ההחזקות של עידן עופר - החברה לישראל, ובמסגרת זו גם יו"ר כיל וקודם לכן כיהן גם כחשכ"ל באוצר.

מדובר בשני אנשים דומיננטיים ומצליחים שרגילים שדברים נעשים כרצונם ושלא רואים עין בעין את הכיוון הנכון למגדל. מצד אחד ישנו בעל השליטה שרכישת מגדל הייתה אמורה להיות השיא עבורו, ושעד כה רחוקה מלהגשים את תקוותיו, וששני הרגולטורים האחרונים שאחראים עליו רוצים שיפסיק להחליף מנכ"לים ויו"רים שהוא עצמו הביא תוך רגע, כאילו חברת הביטוח מגדל אינה נושאת מטוסים שהיא ושלוקח זמן לשנות בה דברים, אלא חברה קטנה שיכולה לשנות כיוון מהרגע להרגע כאילו מדובר בסירת מירוץ. מהצד השני יש יו"ר שכיר שרוצה להיות זה שמחליט ושאינו חש עצמו כפוף לבעל מניות השליטה, ושזה מה שגם שהוגדר לו על ידי הרגולטור.

מאז שאליהו רכש את מגדל, הוא רחוק מלרוות ממנה נחת. כשהוא רכש את מגדל היא הייתה קבוצת הביטוח הגדולה והמובילה בישראל. גם היום היא ממש לא שם.

מגדל רחוקה מרחק אדיר מהיעד שהבעלים וההיסטוריה שלה מכתיבים לה לא רק בגלל הניהול שלה בשנים האחרונות (שלא תמיד כיוון ליעדים נכונים או שהופרע לא אחת) אלא גם בגלל הרכב התיק ההיסטורי שלה ובגלל הרגולציה ששינתה סדרי עולם שהשפיעו עליה יותר מכל החברות בענף. למשל בהחלטה ייחודית לישראל ומנוגדת לרגולטורים באירופה של הממונה על שוק ההון הקודמת, שהפכה את מגדל מהחברה עם עודפי ההון הכי גדולים בענף לחברה שנדרשת להשלמת ההון הכי גדולה.

כך או כך, מהחברה הכי רווחית בענף, כבר שנים שמגדל רואה מאחור את הרווחיות של הראל ושל הפניקס ובשנה החולפת גם של מנורה מבטחים, וזה לא מוסיף לאליהו סבלנות.

אבל, גם לממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, אין סבלנות לאליהו ולחוסר השביעות שלו ממנהליו ומהתנהלותם. זה לא שברקת חושב שגלעד הוא טלית שכולה תכלת. הוא פשוט חושב שאליהו צריך להפסיק לשנות את הנהלת מגדל בקצב גבוה שמקשה על ניהול קוהרנטי של החברה הגדולה.

מכאן שנראה שיש כאן מתח אדיר בין כמה חוקים שמתנגשים, ובראשם חוק החברות וזכויות הקניין של בעל מניות מצד אחד וחוק חוזה ביטוח וסמכויות הרגולטור שנגזרות ממנו מהצד האחר, ולא מן הנמנע שזה יגיע לביהמ"ש - ככל שברקת לא יאפשר לאליהו ולדירקטוריון מגדל אחזקות להמשיך בתוכניתם. בהקשר זה יש המעריכים שבסופו של יום לא יהיה מנוס מאישור ההדחה שדירקטוריון מגדל אחזקות החליט עליו פה אחד כשמהנימוקים להחלטה עולה בין היתר שזה קרה בשל ההתנהגות האגרסיבית של גלעד שלא ספר את בעל הבית וכנראה גם את הדירקטוריון.

ועוד דבר שמתקשר להכל: מגדל ביטוח נחשבה בעבר ככר גידול לאנשי הביטוח המובילים. אבל, בשנים האחרונות היא מובלת על ידי אנשים מוכשרים מאוד אך שיש להם מכנה משותף אחד - הם כולם, כולל המנכ"ל החדש רן עוז, באו עם ניסיון רב ויכולות בשלל תחומים חוץ מבתחום הליבה של הקבוצה שבשליטת אליהו: הביטוח, בדגש על הביטוח הפנסיוני. זה לא דבר של מה בכך, בעולם שבו החלטות שגויות היום יכולות להרוס את התוצאות של עוד חמש ועשר שנים.

לכן, הגעתו של מוטי רוזן כמי שמיועד להחליף את גלעד, ככל שזה לא תסוכל על ידי הרגולטור שכועס על אליהו שמכתיב מציאות שברקת הבהיר שהוא אינו מעוניין בה - תסייע למגדל בהקשר זה. הצטרפותו של איש ביטוח ותיק שהיה כבר מנכ"ל בהראל ובמנורה מבטחים תביא למגדל ניסיון משמעותי וחשוב בביטוח ובפנסיה, על שלל התחומים. אך לא רק זאת, היא תביא למגדל מישהו שכבר הוכיח שהוא יודע לתת כבוד וגם לעבוד עם בעלי שליטה דומיננטיים ולעבוד עמם בצוותא.

ולסיום, עבור גלעד, כמו דורון ספיר המנכ"ל הקודם של מגדל, מדובר בכהונה שנייה במגדל, ושהיוותה עבורם סגירת מעגל, באדיבות אליהו. אבל, אצל שניהם היה מדובר בכהונה שנייה קצרה, אחרי כהונה ראשונה די קצרה גם כן, עם ההבדל האחד - הרגולטור עדיין לא אמר את המילה האחרונה מבחינתו, כך שאולי יש לגלעד עוד פתח כלשהו לתקווה להישאר היו"ר במגדל, כשהתשובה הסופית תגיע כנראה במהירות.

בכל מקרה מבחינת גלעד יש סיכוי לא רק בגלל ברקת והתנגדותו למהלך של כל דירקטוריון מגדל אחזקות, אלא גם בגלל שמי שיכול להדיחו ממגדל ביטוח זה רק דירקטוריון מגדל ביטוח ולא אף אחד אחר. בהקשר זה נכון שיש כפילות רבה בין הבורדים, אבל לא בטוח שההחלטה על הדחתו תתקבל באותה קלות בדירקטוריון מגדל ביטוח. אם וככל שזה יקרה יהיה מעניין לראות מה ינצח - הרגולטור שמחליט על כל מינוי בכיר בחברות הביטוח או החברה האם, שמחזיקה בכל מניות מגדל ביטוח.