אל על מתייעלת: תמכור 3 מטוסים לחברה אמריקאית

החברה הודיעה על מכירת 3 מטוסים בעסקה בהיקף של 76 מיליון דולר • המטוסים יעברו לבעלות של חברה אמריקאית, ואל על תחכיר אותם ממנה

אל על מתחילה ליישם את תוכנית ההתייעלות שהיא גיבשה על-מנת לקבל הלוואה בערבות מדינה. החברה מודיעה על מכירת 3 מטוסים בעסקה בהיקף של 76 מיליון דולר - המטוסים יעברו לבעלות של חברה אמריקאית, ואל על תחכיר אותם ממנה - העסקה כפופה לקבלת סיוע מהמדינה, כך לפי הודעת החברה.

בדיווח לבורסה מנמקת אל על "כי במסגרת הפעולות שהיא מבצעת על-מנת להתמודד עם ההשלכות המהותיות של משבר הקורונה", היא חתמה על מזכר הבנות עם חברה זרה למכירה וחכירה מחדש (Sale & Lease Back) של שלושה מטוסים מדגם בואינג 737-800 משנת יצור 2009 על ששת מנועיהם.

חלק מתוכנית ההתייעלות של אל על  על-פי הנחיות משרד האוצר, כוללת צמצום בצי המטוסים שלה שמונה כיום כ-45 מטוסים, המספר שאליו אל על תגיע לפי מתווה ההתייעלות יהיה סביב 35 מטוסים, לצד קיצוץ של 25% מקוויה ופיטורי 2,000 עובדים, כשליש מעובדיה. אל על ממתינה לקבלת אישור ממשרד האוצר ולהלוואה מבנקים בערבות המדינה. בשלב זה אישור כזה עוד לא התקבל אולם בין הצדדים מתקיימים דיונים מזה שבועות ארוכים.

שלושת המטוסים יימכרו במחיר כולל של כ- 76 מיליון דולר וייחכרו חזרה ממנה לתקופה של 8 שנים. בסוף התקופה יוחזרו המטוסים לחברה מארה"ב בהתאם לתנאי החזרה שייקבעו בהסכם שייחתם בין הצדדים.

מתוך סכום המכירה יופקד בידי הרוכשת סכום של כ-21 מיליון דולר שצפויים לכסות את השיפוצים שעתידים להתבצע במטוסים בתקופת ההסכם.

היקף של כ-75% מסך הפיקדון, צפויים לחזור לחברה בהדרגה בהמשך 2020 ועד סוף שנת 2021 - בכפוף לשיפוץ המנועים. היתרה תוחזר לחברה בהדרגה עד לשנת 2026, בהתאם לשיפוצים כפי שיהיו בשנים הללו. הכספים שיוחזרו לאל על ישמשו לתחזוקת המטוסים והמנועים.

אם העסקה תושלם במתכונת שסוכמה במזכר ההבנות, צפויה החברה להכיר במועד המכירה והעברת הבעלות במטוסים בהפסד המוערך בסך של כ- 3.7 מיליון דולר (לפני מס).

בהודעה מציינת אל על כי השלמת העסקה וקבלת התמורה כפופה לקבלת תמיכה כספית או תמיכה אחרת מהמדינה "אשר יבטיחו את יכולת הקיום המתמשכת של החברה לשביעות רצונה של החברה הזרה".

העסקה כפופה גם לשחרור המטוסים משעבודים קיימים ולקבלת אישורים פנימיים של החברה הזרה, בדיקה פיזית של המטוסים, מסירת מידע פיננסי ועוד.