גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח: "לתת גלגלי הצלה לבעלי משכנתה כדי לבלום זעזועים לכלכלה כולה"

מכון אאורה במרכז הבינתחומי מזהיר מפני השלכות משבר במשכנתאות ומציע שהממשלה תקבל על עצמה את תשלום ההחזרים וכן תיזום מודלים גמישים של הלוואות משכנתה

בית לעיקול בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
בית לעיקול בארה"ב / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לאחר ההודעות של הבנקים על מתן ארכה של שלושה חודשים בתשלומי המשכנתה חודשים - שזכו לביקורת בשל ההשלכות העתידיות על עלות המשכנתאות, הודיע בנק ישראל השבוע על על שתי הקלות רגולטוריות נוספות ללווי המשכנתאות. ההקלה הראשונה מאפשר החזרי משכנתה גבוהים יותר מההכנסה לאנשים שיצאו לחל"ת או הכנסותיהם נפגעו; ההקלה השנייה נוגעת להפחתת הריביות על הלוואה לכל מטרה באמצעות מישכון הנכס.

האם הצעדים האלה ימנעו את הזעזוע שעשויה להמיט על המשק חדלות פירעון של משקי הבית בשל חובות משכנתאות?

ד"ר אורה בלום, מנהלת מכון אאורה בבית ספר הארי רדזינר למשפטים במרכז הבינתחומי בהרצליה, סבורה כי דחיית החזר התשלומים שעליה הסכימו הבנקים היא צעד חלקי ולא מספק ותאלץ את הלווים לשאת בעתיד בריביות גבוהות שחלקם לא יעמדו בהן.

בנייר מדיניות שפרסמו במכון תחת הכותרת "ענף הבנייה כמנוע לצמיחה כלכלית וייצוב הכלכלה בעתות משבר", מוצע לסייע ללווים באופן מיידי באמצעות תוכנית ממשלתית שתממן את תשלומי המשכנתה עבור לווים שמקור פרנסתם נפגע משמעותית עקב משבר הקורונה, ואינם יכולים לעמוד בתשלומים החודשיים. "המימון יכול שייעשה באמצעות קרן ממשלתית שתעמיד קו אשראי שממנו ישולמו התשלומים השוטפים של המשכנתה. התוכנית תופעל כל עוד המצב במשק לא ישתנה", אומרת בלום.

מספר הנכסים בהליכי עיקול בארה"ב

במכון מציעים גם ליצור מסגרת של הלוואות משכנתה עם תנאים גמישים המותאמים למצבי משבר. "גלגלי הצלה לרוכשי הדירות שכורעים תחת נטל חוב המשכנתה בתקופה זו צריכים להינתן מוקדם ככל שניתן, כדי לבלום זעזועים לכלכלה כולה".

מה האינטרס של המדינה לעשות זאת?

"חקרתי בשנים האחרונות את משבר האשראי בארה"ב ואיך הוא התרחש. זה דומה בנקודה שבה אין פתרון לנושא של תשלום המשכנתאות. המצוקה הגדולה תגיע משם".

 יותר מאשר שכירות?

"ההבדל הוא שבמשכנתאות אנשים עלולים להגיע למצב של חדלות פירעון ולאבד את בתיהם. וככל שהחוב תופח ויותר ויותר יחידות דיור ממושכנות ונמכרות, זה משליך על כל מחירי הדיור. וזה מה שימוטט את המשק חלילה בתרחיש הכי גרוע. זה קרה בארה"ב.
"בנייר העמדה שלנו לא נגענו בשכירות, אבל זו בעיה משמעותית. אנחנו חושבים שצריך לחשוב גם על השוכרים וגם על המשכירים. אבל כשמסתכלים על גוף כמו בנק מול הלווים, יחסי הכוחות ברורים ויותר פשוט לחשוב על צעדים".

לטווח ארוך, נאמר בנייר העמדה, "המשבר הנוכחי מעלה את הצורך לקידומה של רפורמה רחבה שתסדיר את היחסים בין הבנקים ללווים באמצעות הלוואת משכנתה עם תנאים גמישים המותאמים למצבי משבר קיצוניים. מתווה רעיוני מסוג זה עוצב על ידי המשפטן אריק פוזנר והכלכלן לואיגי זינגלס, ועל פיו הלווה יהיה רשאי לנהל משא ומתן חוזר מול הבנק על תנאי ההלוואה שלקח, במצבי שוק קיצוניים שבהם שווי בית המגורים ירד מתחת לשווי קרן ההלוואה, במטרה להוריד את גובה הקרן בהשוואה לשווי הנוכחי של בית המגורים. בתמורה לכך יהיה הבנק זכאי ליהנות משיעור מסוים מרווחי ההון שיתקבלו בעת מכירת בית המגורים בעתיד.

"אין מספיק ניסיון"

נייר המדיניות של מכון אאורה כולל שבע המלצות. אחת המעניינות שבהן היא עידוד השקעות של מוסדיים בנדל"ן מקומי.

"המוסדיים לא רצו להשקיע כאן לא רק בגלל התשואה, אלא כי לא היה מסלול מתאים לזה. זו מסיבה שאף אחד לא רצה לרקוד בה ראשון, ואם המוסדיים ייכנסו לתחום, בעיקר לתחום של השכרה לטווח ארוך אבל גם בהשקעות אחרות, זה יסייע לענף.

"החשש של המוסדיים הוא שהם לא מכירים את התחום ונדרשת פה מקצועיות. אין היום בישראל מספיק חברות עם ניסיון שיודעות לעשות את זה, והם חוששים להסתבך עם שוכרים שלא ירצו לצאת וכו'. לכן צריך למצוא הסדר נכון מבחינתם שהם לא יהיו מעורבים, למשל השקעות משותפות כפי שעושים בעולם. אין סיבה שזה לא יהיה רווחי במדינה שבה ההיצע כל כך קטן ביחס לביקוש, והצפי הוא שהמחירים ימשיכו לעלות".

איך אפשר לעודד אותם לעשות זאת?

"המדינה כבר הציעה תמריצים - פטור ממס הכנסה, חוק עידוד השקעות הון. אבל צריך לנצל את המצב ולעשות צעדים קצת יותר גדולים. המוסדיים כבר יודעים שהמצב בעולם לא טוב - רובם מושקעים בנדל"ן מסחרי. זה הזמן לבוא אליהם בהצעות, כמו למשל רשת ביטחון - המדינה תבטיח תפוסה מלאה במתחמים שהשקעתם בהם. אפשר גם תמריצים מיסויים נוספים או הגדלת זכויות בנייה. ברגע שהם יהיו בפנים המדינה תוכל לסגת אחורה".

ממסעדנות - לבנייה

המלצה מעניינת נוספת היא עידוד והכשרה של עובדים מקומיים לענף הבנייה - המאמצים להביא עובדים ישראלים לענף הבנייה לא צלחו עד עתה, אולם במכון אאורה סבורים כי "קהל יעד פוטנציאלי להצטרפות לסקטור הבנייה (ולו רק באופן זמני), היא אוכלוסייה רחבה של צעירים שאיבדו את מקום עבודתם בעסקי בילוי ומסעדנות ובעבודות מזדמנות אחרות".

"בתרחיש אופטימי לטווח הארוך", הם מציינים, "ניתן לקוות שחלק מהצעירים שיוכשרו לעבודות הבנייה, יתמידו בעבודתם גם לאחר שהחיים ישובו לשגרה מלאה. הכישורים והמוחות של צעירים שישתלבו בענף הבניה יכולים גם לסייע ביבוא של טכנולוגיות בנייה חדשניות שמיושמות היום בעולם".

במכון גם ממליצים לפתח חדשנות וטכנולוגיה בענף ולנקוט גמישות תכנונית שתאפשר להיערך להישנות של מגפות. "התכנון העירוני יצטרך לשלב בין שתי מגמות מנוגדות - האחת לעצב מרחבים משותפים, והשנייה היא הצורך שקם לתכנן מרחבים וחללים מבודדים באותם מרחבי מחיה. החשיבה על טכנולוגיות חדשניות צריכה לכלול ייצור משטחים העשויים מחומרים אנטי נגיפיים ואמצעים טכנולוגים שיאפשרו מינימום מגע בכניסה לבניינים גבוהים וביציאה מהם, כמו למשל מערכות לזיהוי קול או זיהוי פנים, כרטיסים מתוחכמים וכד', הכל בכפוף לנקיטת אמצעי זהירות לשמירה על פרטיות". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"