אי.די.בי: רשות שוק ההון לא תתנגד לבקשה לדחות מכירת מניות כלל ביטוח

המועד האחרון למכירה של 3.52% ממניות כלל ביטוח חל בעוד שבוע, אך ל"גלובס" נודע כי הממונה יאפשר את הדחייה, מאחר שכלל ביטוח כבר מוגדרת כחברה ללא בעל שליטה, ולאי.די.בי לא נותרה החזקה מהותית במניותיה

אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אדוארדו אלשטיין, בעלי אי.די.בי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, החליט שלא להתנגד לבקשת קבוצת אי.די.בי לדחות בכמה חודשים את המועד האחרון למכירת 3.52% ממניות כלל ביטוח , שחל בעוד כשבוע. ל"גלובס" נודע כי הממונה יאפשר את דחיית המכירה, מאחר שכלל ביטוח כבר מוגדרת כחברה ללא בעל שליטה, ולקבוצת אי.די.בי לא נותרה החזקה מהותית במניות כלל ביטוח.

גם לעובדה שמדובר במנה האחרונה של מניות כלל ביטוח שנדרשת אי.די.בי למכור במסגרת המתווה שקבעה הרשות לפני שנים אחדות, היה משקל מהותי בהחלטה שלא להתנגד לבקשה. עם זאת, ל"גלובס" נודע עוד כי בכוונת הרשות להפנות את אי.די.בי לקבלת אישור סופי לדחיית המכירה מביהמ"ש המחוזי בת"א וזאת לאור מעורבותו באשרור המתווה בעבר.

על הבקשה לדחיית המכירה סיפרה הנהלת אי.די.בי למחזיקי איגרות החוב שלה מסדרה י"ד, במסגרת אסיפת מחזיקים שהתקיימה בשבוע שעבר. את הבקשה הגישה אי.די.בי בעקבות התפרצות נגיף הקורונה העולמי והירידות החדשות שנרשמו בבורסות העולם בעקבותיו, כאשר מניית כלל ביטוח איבדה מתחילת השנה כ-38% מערכה,.

אי.די.בי מחזיקה כיום ב-8.51% ממניות כלל ביטוח, ששוויין הבורסאי הנוכחי עומד על כ-185 מיליון שקל. על פי המתווה שקבעה רשות שוק ההון, הייתה אמורה אי.די.בי להפחית את שיעור החזקתה במניות כלל ביטוח ללא יותר מ-4.99% עד תחילת חודש מאי.

עם זאת, באי.די.בי מאמינים כנראה, כי דחייה של לפחות כמה חודשים במועד המכירה תאפשר התאוששות נוספת במחיר מניית כלל ביטוח ובקבלת תמורה גבוהה יותר עבור המניות הנמכרות. יש לציין כי התמורה המיועדת אמורה לשמש את אי.די.בי לפירעון חובות למחזיקי האג"ח שלה מסדרה ט"ו, ומכאן חשיבות מכירת המניות בתנאים מיטביים, עבור ציבור המשקיעים כולו.

לאי.די.בי חוב של כ-2.04 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה משלוש הסדרות (ט', י"ד, ט"ו). החוב למחזיקי אג"ח ט"ו מסתכם בכ-238 מיליון שקל, כשלהבטחתו שועבדה למחזיקים מלוא ההחזקה במניות כלל ביטוח והפירות שינבעו מהן.

אי.די.בי, שבשליטת אדוארד אלשטיין, הציגה בסוף מארס השנה ערך נכסי נקי שלילי (NAV) של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף (LTV) של 287%. בעקבות הנתונים הקשים והתרוקנות קופת המזומנים שלה, הצמידו רואי החשבון הערת עסק חי לדוחותיה הכספיים של אי.די.בי לסיכום 2019.

ל"גלובס" נודע עוד, כי אי.די.בי קרובה לסיכום על מכירת החזקתה (25.82%) בחברת הנדל"ן IDBG לידי חברת נכסים ובניין בתמורה ל-26 מיליון דולר (כ-92 מיליון שקל) שישולמו בתשלום אחד. המחיר משקף הנחה של יותר מ-30% ביחס לשווי הממוצע שנקבע ל-IDBG בידי שלושה מעריכי שווי שונים, והוא מגלם את הסיכונים הנובעים לנכסים ובניין ברכישת הנכס במועד הנוכחי.

הכסף מהעסקה ישמש בין השאר לתשלומי ריבית של 36 מיליון שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות. עם זאת, מדובר בעסקת בעלי עניין, כך שהשלמתה מחייבת אישור בעלי מניות המיעוט של נכסים ובניין.