גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זה אכזרי. צריך לעזור להם": כך נפגעו המתמחים בראיית חשבון ממשבר הקורונה

מתמחים רבים בראיית חשבון תוהים מה יעלה בגורל ההתמחות שלהם בעקבות הוצאתם לחל"ת ● רו"ח שלומי שוב: "ההוראות על רציפות ההתמחות נוקשות מדי, ויש בהחלט מקום לרענן אותן" ● וגם: למה דחיית הבחינות של מועצת רו"ח היא בעייתית?

מתמחים בראיית חשבון./  צילום: ליאור מזרחי
מתמחים בראיית חשבון./ צילום: ליאור מזרחי

א'' מתמחה בראיית חשבון באחד המשרדים הגדולים, הוצא לחל"ת לפני כחודש וחצי בעקבות משבר הקורונה, יחד עם מתמחים ועובדים רבים אחרים בפירמה. ב-19 במרץ הודיעה מועצת רואי החשבון, המפקחת על המתמחים, כי מתמחים שהוצאו לחל"ת בעקבות המצב המיוחד במשק, יוכלו לבקש כי תקופה זו תיספר במסגרת ההיעדרויות המותרות בשנת התמחות - עד 60 ימי חופשה לתקופה של שנתיים.

היעדרות מעבר לתקופה של 60 הימים, או כאשר המתמחה כבר ניצל את ימי ההיעדרות המותרת בגין חופשה, לא תיספר במניין ימי ההתמחות. באשר למתמחה שחלה עליו חובת הימצאות בבידוד, ייזקפו ימי הבידוד על חשבון ההיעדרות המותרת בגין מחלה - עד 60 ימי מחלה לתקופה של שנתיים. זאת בכפוף להמצאת אסמכתאות בדבר חובת הבידוד.

א' כבר ניצל את רוב ימי החופשה שלו בתקופת ההתמחות במסגרת החגים, במסגרתם הפירמה מוציאה את עובדיה לחופשות מרוכזות, וכעת הוא חושש שהזמן שהוא נמצא בחל"ת לא ייחשב במסגרת תקופת ההתמחות שלו, וההתמחות שלו תוארך שלא באשמתו.

א' לא לבד. מתמחים רבים תוהים מה יעלה בגורל ההתמחות שלהם בעקבות החופשה הכפויה בה הם מצויים כיום. למרות שרבות מהמגבלות הוסרו, פירמות רואי החשבון עדיין לא חזרו לשגרת עבודה באופן מלא, ומתמחים רבים עדיין מצויים בחל"ת.

לטענתם, המצב הזה פוגע בהם, שכן לרבים מהם אין ימי חופשה לניצול כעת במסגרת החל"ת, ומועצת רואי החשבון לא מוכנה להתחשב בכך ולאשר להם לנצל גם את ימי המחלה על חשבון החל"ת, כדי שלא יהיה עיכוב לסיום ההתמחות.

"זה אכזרי. צריך לעזור למתמחים"

לרו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית חשבונאות וסגן דיקן, בית ספר אריסון למינהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה, יש ביקורת חריפה כנגד המועצה בעניין. לדבריו, "המתמחים צודקים בהחלט. ההוראות על רציפות ההתמחות הן נוקשות מדי, ויש בהחלט מקום לרענן אותן בכלל ובפרט בימי הקורונה. צריך להבין שתקנות ההתמחות שמקורן בשנת 1955 הן ארכאיות, ובאמת הגיע הזמן לנער ולהתאים אותן.

"אני חושב שכולם צריכים להתאמץ כאן - גם המשרדים וגם המועצה. תחשבו למשל על מתמחים חדשים אשר סיימו בחינות מועצה בדצמבר האחרון, והוציאו אותם לחל"ת באמצע מרץ, כך שהם אפילו לא השיגו את תקופת המינימום של חצי שנה, כדי שמה שעבדו ייחשב להם - זה אכזרי וחייבים לעזור להם. יותר מזה, אני בכלל חושב שאפשר להכיר למתמחים במספר מוגבל של חודשי חל"ת במסגרת ההתמחות". 

רו"ח שלומי שוב / צלם: יונתן בלום

זה לא יוביל דה-פקטו לקיצור ההתמחות (שהיא כעת בת שנתיים)?

רו"ח שוב: "זה כן. ראשית, אני חושב שבתקופת משבר עצום שכזה חלק מהתפקיד של הרגולציה והממשלה זה להגיב בהתאם להתרחשויות, ולא להיות אטומים למה שקורה - שזה לצערי מה שקורה נכון לעכשיו בנושא ההתמחות. אגב, גם בהקשר לפניות של הסטודנטים למועצת רואי החשבון בחודש האחרון לגבי בחינות המועצה הקרובות. שנית, אני בכלל חושב שקיצור ההתמחות משנתיים לשנה וחצי לכל היותר, הוא נכון ויהפוך את ההכשרה לאפקטיבית ומודרנית יותר מה שרק יעשה טוב למקצוע".

לדברי רו"ח שוב, רגע לפני שעו"ד אמי פלמור עזבה את תפקיד מנכ"לית משרד המשפטים ,הייתה לדיקני הפקולטות לחשבונאות באוניברסיטאות ובמכללות בארץ הבנה על קיצור תקופת ההתמחות. "אנחנו מחכים כבר לא מעט זמן למנכ"ל חדש של משרד המשפטים במשרה מלאה שייקח את זה קדימה. חשוב להבין שהרפורמה בלימודי החשבונאות שמובילה ל'דחיפת' שנה ההשלמה כסמסטר שביעי לתואר היא מתבקשת ונכונה, אבל היא רק הצעד הקטן ברפורמה שתוכננה - הצעד המשמעותי יותר היה אמור להיות קיצור ההתמחות שהתאדה", אומר שוב.

לדבריו, "אי-אפשר להותיר את ההחלטה בנושא רק אצל מי שיש לו עניין מובהק בו - רואי החשבון הוותיקים. משבר הקורונה יכול להיות זרז חיובי כאן - בואו נכיר כחלק מההתמחות במספר מוגבל של חודשי חל"ת, וכולם יראו שהשד לא נורא כל-כך".

עבודת הביקורת לא תיפגע כתוצאה מכך?

רו"ח שוב: "במצב הנוכחי הביקורת הכי נפגעת ממה שקורה - לאור בעיית שכר-הטרחה שהייתה קיימת עוד קודם למשבר ולא טופלה בכלל, אני חושש שלא יוקצו כעת מספיק משאבים לביקורת דווקא בשעה הכי מאתגרת שלה. הפרדוקס הוא שדווקא בימי הקורונה - כאשר הביקורת נמצאת בחזית לאור המורכבות העסקית המטורפת שנובעת מאי-הוודאות והלחצים העצומים שצפויים להיות של החברות על רואי החשבון - תהיה ירידה משמעותית להערכתי בהיקפי כוח-האדם שיושקעו בה. צריך לשנות מהר את צורת המחשבה. המשבר הזה מוכיח כמה רואי החשבון הם קריטיים למשקיעים, אבל אין ספק שדרוש ניעור של הרגולציה שתקועה בעבר".

עוד מוסיף שוב כי "ראיית חשבוןהיא  אחד המקצועות שצריך דווקא לשדר יציבות בתקופת משבר, כי כעת גם הכי צריך את רואי החשבון. החברות הרי משלמות שכר-טרחה קבוע לביקורת - הוא לא אמור לרדת בעקבות המשבר, ואפשר למצוא פתרונות לעניינים תזרימיים לא על חשבון הזוטרים ביותר.

"המתמחים הם העובדים הזוטרים בפירמות שזקוקים הכי הרבה לשכר ולביטחון תעסוקתי. חשוב שהמשרדים יבינו כי שליחת המתמחים הטריים שהם קלטו ולא יוכשרו כעת לחל"ת, תיצור להם פיגור בהכשרה של דור הביקורת הזה. אז אני מבין שיש כאן הזדמנות לטיוב, ואנחנו רואים את זה בכל המשק, אבל צריך לעשות את זה בתבונה ולא פחות חשוב לדעתי עם הרבה רגש וחמלה. צריכים להכניס כאן גם את ערכי המוסר, ואסור שהאצבע תהיה קלה על ההדק של החל"ת".

מצוקה כלכלית ונפשית

מלבד החשש להפסיד את ההתמחות, קיימים סימני שאלה של סטודנטים בנוגע למבחני ההסמכה למקצוע. בהודעה שפרסמה באמצע מרץ הודיעה מועצת רואי החשבון כי בהתאם להנחיות משרד הבריאות ולהערכת המצב, יו"רית המועצה הורתה על דחיית כל בחינות המועצה שנקבעו לחודש מאי 2020. באשר ליתר בחינות ההסמכה הקבועות מהחודשים יוני 2020 ואילך, ממתינים המתמחים להודעה מעודכנת מטעם המועצה בהתאם להתפתחות משבר הקורונה ולהחלטת יו"רית המועצה.

רו"ח שוב ורשימת דיקנים מהפקולטות לחשבונאות ברחבי הארץ פנו לאחרונה במכתב למועצת רואי החשבון, בבקשה כי תשקול עריכת מועד בחינה נוסף כדי להקל על הסטודנטים. במכתב צוין כי בעקבות הודעת המועצה מ-30 במרץ, לפיה לא יהיה שינוי במועדי הבחינות, המשיכו מוסדות הלימוד בלוחות הזמנים המתוכננים, למעט הודעת דחייה של מועדי הבחינות הפנימיות, והסטודנטים התכוננו לבחינות. עם זאת, צוין במכתב, "קיים ספק רב בדבר היכולת לקיים בחינות פנימיות פיזיות במועד הקרוב".

עוד מציינים המרצים לחשבונאות כי "באשר למצבם של הסטודנטים/הנבחנים הפוטנציאליים בבחינות המועצה, אין צורך להרחיב את הברור. למרות המצב הקשה בו חלק גדול מציבור הסטודנטים נמצא כרגע, אנחנו דורשים מהם לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים, בהתמודדות עם כמות החומר הרבה ועם רמות בחינה גבוהות. לא מעט סטודנטים פונים אלינו מתוך מצב של מצוקה כלכלית ונפשית, שמתחדדת והופכת לקשה יותר בהתחשב באי-הוודאות הקיימת. חלק לא קטן מהם חווים קשיים כלכליים בשל יציאה לחל"ת שלהם ושל הוריהם, וזאת מעבר לאי-היציבות הנפשית שתקופה כזאת יוצרת. להמשיך להתמודד ולהיערך לבחינות פנימיות ולבחינות המועצה כאילו דבר לא קרה, זה כמעט בלתי אפשרי".

על רקע דברים אלה, פונים המרצים למועצה בבקשה "התחשבות", במסגרתה הם מבקשים עריכת מועדי בחינה נוספים. "פתרון בלתי נמנע הוא לקיים מועדי בחינה נוספים בחשבונאות פיננסית מתקדמת ובביקורת חשבונות".

לדברי רו"ח שוב, "זה נושא בוער. צריך מאוד-מאוד להיזהר עם נושא של דחייה, כי סטודנטים לחשבונאות לומדים למעשה לבחינות האלה כבר 4 שנים, החומר בחשבונאות וביקורת הוא מצטבר, וזאת לא בחינת הסמכה אד-הוק כמו במשפטים שעומדת בפני עצמה. צריך לעשות הכול כדי לקיים את הבחינות במועד - לרבות בקבוצות קטנות. דחייה היא פשוט לזרוק לפח את כל מה שהסטודנט עשה עד כה, מהניסיון שלי בהגשת סטודנטים לבחינות המועצה כבר 20 שנה, זה יכול להיות הרסני - עד כדי כך.

"כפי שביקשנו מהמועצה, כבר עכשיו צריך להציע לסטודנטים שמעוניינים בכך מועד חלופי בסוף אוגוסט תחילת ספטמבר. המשבר השפיע על סטודנטים בדרכים שונות - תחשבו על סטודנטים שהם הורים לילדים ומתקשים מאד ללמוד בימים אלה. כדי לא ליצור פגיעה באוכלוסייה אחת על חשבון השנייה, חייבים להציע מועד חלופי. לא יקרה כלום אם מועצת רואי החשבון תתאמץ קצת לאור המשבר העצום והסיטואציה הקשה אליה נקלעו הסטודנטים ותכין עוד מועד בחינה".

גם אל רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, הגיעו טענות של מתמחים וסטודנטים בנודע להתמחות וכן בנוגע למבחנים. בנוגע לתקופת ההתמחות, לשכת רואי החשבון כבר פנתה אל מועצת רואי החשבון על-מנת להגדיל את ימי החופשה מ-60 ל-90 ימים, אך הנושא דורש תיקון של תקנות על-ידי שר המשפטים, וכרגע הנושא מצוי בטיפול על-ידי הגורמים המשפטיים הרלוונטיים במשרד המשפטים.

ב-30 באפריל עתיד להתקיים דיון במועצת רואי החשבון, בה חברה גם רו"ח שטרק, ובכוונה להעלות את הבעיות של המתמחים והסטודנטים לחשבונאות לדיון. לדבריה, "אנחנו נדבר גם על החל"ת של המתמחים וגם על נושא הבחינות. בעניין הארכת ימי החופשה, אנחנו מדברים בימים אלה על שתי אפשרויות: לתת למתמחים אפשרות לנצל את ימי ההיעדרות מהעבודה בתקופת משבר הקורונה על חשבון ימי המחלה - או עריכת תיקון של התקנות שיאפשר היעדרות של 30 יום נוספים מעבר ל-60 הימים הקיימים.

"לגבי המבחנים, הסטודנטים ממשיכים ללמוד בזום ולהתכונן לבחינות, ויש שאלה כיצד הבחינות יתקיימו, וכן עולה השאלה האם נדרש מועד נוסף. עלתה בקשה כי ייערך מועד באוגוסט או ספטמבר וכן אפשרות נוספת להקל על הנבחנים בכך שלא ייערכו בחינות בכתב אלא עבודות להגשה או צורות אחרות של בחינות שיקלו עם הסטודנטים.

"אנחנו רוצים לעשות הכול כדי לאפשר לאנשים לגשת לבחינות, כי יש פה פגיעה אמתית בהורים לילדים שמנסים ללמוד ולעבוד מהבית או לאנשים שהיו חולים וכדומה. אם נראה שאנשים לא מצליחים להתגבר, אנחנו בהחלט נשקול מועד נוסף, וברור לנו שאסור לדחות את מועד יולי בשום אופן". 

רו"ח איריס שטרק/ צילום : יונתן בלום

ממועצת רואי החשבון נמסר בתגובה: "מועצת רואי החשבון ערה לקשיים המתעוררים בתקופה זו בפני רואי החשבון, המתמחים בראיית החשבון והנבחנים בבחינות המועצה. לאור הוצאתם של מתמחים רבים לחופשה ללא תשלום בידי מעסיקיהם, כמתואר בפנייה, הודיעה המועצה ביום 19.3.20 על כך שתתיר באופן חריג ניצול רציף של 30 ימי החופשה השנתיים המוכרים למניין ימי ההתמחות בהתאם לתקנות, דהיינו, תוך אפשרות לנצל את מלוא מכסת ימי החופשה הכוללת, 60 ימים, במהלך שנה אחת. כמו כן, המועצה הכירה באופן חריג באפשרות של קיום התמחות מהבית בתקופה זו.

"מתוך רצון להקל על המתמחים שנאלצו לצאת לחופשה ממושכת ללא תשלום, מחד, לצד עמידה על הרמה המקצועית הנדרשת בתקופת ההתמחות, מאידך, נערכת בימים אלו במשרד המשפטים בחינה של אפשרויות וחלופות שונות להכרה בימים נוספים שיוכרו במניין ימי ההתמחות במקרים המתאימים לכך. במסגרת בחינה זו, הנושא יועלה גם על סדר יומה של מועצת רואי החשבון בישיבתה הקרובה".

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה