קטע כלכלי | פודקאסט

המטרה המרכזית במיתון: לשמור על שיווי-המשקל הכלכלי

הכלכלה המודרנית, זו שיצר אדם סמית, מבוססת על הפיזיקה של ניוטון • אבל הכלכלה הזו עיוורת לצמיחת האדם והתרבות • האם למרות המיתון העולמי תצליח הכלכלה לשמור על שיווי-המשקל? • האזינו

מאבטח בדוק חום בכניסה לשוק מחנה יהודה בירושלים, בצל הקורונה / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
מאבטח בדוק חום בכניסה לשוק מחנה יהודה בירושלים, בצל הקורונה / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בהתחלה המושג האנושי של אלוהים היה אישי. אחר-כך הוא הפך מופשט יותר, ואז הפך לכוח עליון כמעט סתמי. ובתווך הזה של אלוהים ניטרלי לגמרי, כמעט רכיב מתמטי, התפתח החלל של אייזיק ניוטון.

ניוטון הכניס לעולמנו מושגים כמעט מאגיים, כמו "כוחות שפועלים ממרחק", "משיכה" ועוד לתוך המרחב הזה. בשלב הבא התפתחו בתוכו תחומים אחרים שניסו לחקות אותו.

הפסיכולוגיה המודרנית המדברת על שיוויי-משקל וכוחות וגם הכלכלה של אדם סמית נולדו כחיקוי לפיזיקה הניוטונית. אבל הכלכלה הזו מופשטת ועיוורת לאספקטים רבים, וזה תפקידה של הכלכלה ההתפתחותית; הכלכלה האבולוציונית. האם הכלכלה הזאת, שידעה ימים טובים יותר וטובים פחות, תצליח לשמור על שיווי-המשקל גם בזמן מיתון עולמי?

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי , באפל פודקאסטס , בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.