ג'ונסון חזר לדאונינג 10 אחרי שהתגבר על הקורונה; עשוי להורות על הקלת הסגר

אחרי שבוע באשפוז בבית חולים, כולל ארבעה לילות בטיפול נמרץ, ושבועיים נוספים בהתאוששות במעון הכפר שלו ביחד עם ארוסתו ההרה, רה"מ ג'ונסון חזר למעונו הרשמי • בריטניה נותרה כעת המדינה היחידה באירופה שבה אין כל תאריך קונקרטי להסיר את הסגר

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Frank Augstein , Associated Press
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Frank Augstein , Associated Press

אחרי שבוע באשפוז בבית חולים, כולל ארבעה לילות בטיפול נמרץ, ושבועיים נוספים בהתאוששות במעון הכפר שלו ביחד עם ארוסתו ההרה, חזר הבוקר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון למעון הרשמי של ברחוב דאונינג 10 בלונדון, לתפקד כמי שמוביל את המאבק הבריטי בהתפרצות החמורה של נגיף הקורונה בממלכה המאוחדת. שר החוץ הבריטי דומיניק ראב, שהחליף זמנית את ג'ונסון בישיבות הממשלה, ישוב לתפקידו המקורי.

בדברים שנשא היום מחוץ למעונו הרשמי, לראשונה מזה יותר משלושה שבועות, אמר ג'ונסון כי למרות שבריטניה "עברה את השיא" מבחינת התחלואה, הוא מבקש מהעסקים במדינה "להכיל את חוסר-הסבלנות" שלהם ולהמתין זמן נוסף עד לחזרה לשגרה חדשה. "אני מסרב לזרוק לפח את כל המאמצים וההקרבה של העם הבריטי", אמר, על רקע קריאות להסרת ההגבלות שהוטלו לפני 35 יום. הוא הזהיר מגל שני שיהיה קטלני יותר, ויחייב "שוב להגביל את החיים והמשק".

בריטניה נותרה כעת המדינה היחידה באירופה שבה אין כל תאריך קונקרטי להסיר את הסגר ואת ההגבלות על החיים הציבוריים, בעקבות מגפת הקורונה. כ-20,732 בני אדם מתו בבתי חולים בבריטניה מקורונה עד כה, ומספר הקורבנות האמתי עשוי להיות גדול יותר, בהתחשב במקרי המוות בבתי אבות ובבתים פרטיים. בריטניה יישמה צעדי ריחוק חברתי ובידוד בשלב מאוחר בהשוואה למדינות אחרות ביבשת. עם זאת, מספר הקורבנות ביממה האחרונה, 413 בני אדם, היה הנמוך ביותר בחודש אפריל ומסמן מגמת ירידה בתמותה.

ביקורת רבה נשמעת על הממשלה הבריטית בכשלונה בכל הנוגע לבדיקות. הזמן שלוקח לקבל תוצאות בדיקות במיוחד הוא נושא שנידון בתקשורת, ומשרד הבריאות הבטיח לאזרחים ביממה האחרונה "שיפור משמעותי" בסוגיה זו. במקביל, החשש מפני מיתון ומשבר כלכלי כתוצאה מצעדי הסגר ההדוקים בבריטניה הופך למרכזי בסדר היום הפוליטי, וכלי התקשורת דיווחו כי ייתכן שג'ונסון יכריע כבר היום על שורת הקלות עוד לפני ה-7 במאי, שסומן כתאריך פוטנציאלי להסרת מגבלות.