גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות בידור, יותר חיטוי: איך תיראה השגרה החדשה של הצימרים והמלונות

הצימרים יהיו הראשונים לפתוח, אבל גם רשתות המלונות הגדולות נערכות לפתיחה, תוך הבנה שהקריטריונים לבחירת מלון לא יכללו רק מחיר או בריכה לילדים, אלא בעיקר חיטוי וניקיון ● במלונות הבוטיק האתגר יהיה שונה, שכן הם מתבססים על תיירות חוץ

מלון סטאי כנרת. הפתיחה בסוף מאי   / צילום: אסף פינצ'וק
מלון סטאי כנרת. הפתיחה בסוף מאי / צילום: אסף פינצ'וק

האם הביצה תוליד את התרנגולת - בדומה לחברות תעופה שמודיעות על החזרת קווים לתל-אביב (בכפוף להנחיות ולמדיניות הממשלתית) - גם רשתות בתי המלון מתחילות אט אט לפתוח שעריהן. האם פתיחת בתי המלון תעודד את האורחים לצאת ולנפוש? האם נכון לתת לענף להניע את עצמו גם אם בתחילה מדובר על שיעורי תפוסה נמוכים או שעדיף לחכות עד לתום המשבר באופן רשמי.

מעגל התיירות היה מהראשונים לספוג את מכת הקורונה. יחד עם התיירים שהתאדו, ההנחיות של משרד הבריאות הובילו לסגירת יותר מ-95% מהמלונות הפועלים בישראל ולהוצאה של עשרות אלפי עובדי הענף לחל"ת. מלונאים ותיקים חוו לראשונה בתולדותיהם סגירה הרמטית של שערי בתי מלון.

ענף התיירות צפוי להשתנות לא רק מכורח הנחיות שמונעות התקהלות בחדרי האוכל אלא גם בדרישות של הצרכנים - הקריטריונים לבחירת מלון לחופשה לא יכללו רק מחיר או האם יש בריכה לילדים, אלא בעיקר את רמת הניקיון וההיגיינה. ברשות לתיירות בפורטוגל, לדוגמה, פיתחו תו תקן לניקיון שיוענק למלונות שיעמדו בקריטריונים. גם בארץ שוקדים על תו כזה, ובינתיים רשתות מיישמות רגולציה עצמית כדי להתחיל להניע את השוק.

רשת פתאל מפעילה כיום רק מלון אחד מתוך כ-40 בתי המלון שלה בארץ - מלון הרודס תל-אביב. הרשת מתעתדת לפתוח ארבעה בתי מלון נוספים: את המלונות פלזה באילת, בירושלים ובטבריה ואת מלון הרודס ים המלח. מהרשת נמסר כי "כחברה אחראית אנו מצויים בעיצומה של גיבוש תוכנית אסטרטגית לחזרה לשגרה. כל חזרה לשגרה תלויה בתוכנית סיוע רחבה מצד הממשלה והאוצר, תוכנית שטרם פורסמה".

ברשת ישרוטל לא ממהרים לפתוח את המלונות הסגורים כל עוד אין עדכון בהנחיות של משרד הבריאות. מהרשת נמסר כי "ישרוטל תעמוד בכל דרישות הניקיון וההיגיינה של משרד הבריאות, ואף תחיל על עצמה נהלים נוספים ונוקשים יותר על-מנת להעניק לאורחיה ביטחון לכל אורך תקופת הקורונה בה המשיכה הרשת לשמור על ניקיון וחיטוי המלונות והחדרים.

"לקראת הפתיחה המחודשת יתבצע חיטוי נוסף, ריסוס עם חומר שמנטרל את הנגיף, החדרים יחוטאו בכל האזורים בהם נעשה שימוש מוגבר דוגמת; ידיות, מפסקים, שלטים וכדומה, מבלי לפסוח על חיטוי מלא גם של הכביסה. אנו צופים שאילת ומלונות היוקרה יהיו היעדים הראשונים לקלוט תיירים ישראלים. את פתיחת המלונות נעשה באופן הדרגתי, תחילה יפתחו מלון מצפה הימים מלון רויאל גארדן ומלון בראשית.

"מדיניות הביטול ללא קנס תתאפשר עד 24 שעות ממועד החופשה, הן בישרוטל והן בפתאל".

רשת מלונות בראון גם היא נערכת לפתיחה ואף העלתה קמפיין טלוויזיה בנושא. לפי הרשת, חלק מהמלונות ייפתחו אחרי יום העצמאות, בהם מלונות בראון ביץ' האוס והפוליהאוס בתל-אביב. לאחר מכן ייפתח ה״וילה בראון" בירושלים, בהמשך ייפתחו מלונות בראון TLV, בראון SEASIDE שברחוב הירקון ווילה במושבה.

״כחלק מהיערכות הרשת לקלוט קהל חדש - מבצעים מיוחדים יוצעו למזמינים החל מ-480 שקל לחדר זוגי. ללא דמי ביטול. בנוסף - המחירים בחודשים הקרובים יהיו זולים יותר ב-60-65% ביחס לחוד-י מאי יוני שנה שעברה - כפועל יוצא ממשבר הקורונה״, נמסר מהרשת.

בקבוצת נקש מתעתדים לפתוח את מלון סטאי ומלונות הרברט סמואל, הריף אילת, מילוס ים המלח ובית בגליל ב-28 במאי. הכל תוך הבטחה לשמירה "על הכללים המחמירים והנחיות משרד הבריאות". לאורחים שיעדיפו יוגשו ארוחות לחדרם. שינוי אחר שהמלונות יצטרכו להפנים כולל גמישות מרבית בנוגע לדמי ביטול וזאת תחת חוסר הוודאות שמאפיין את התקופה. למעשה, מלון שירצה לחזור לפעול מבלי לאפשר החזר כספי מלא בביטול בסמוך לחופשה - יכול כבר כעת שלא לפתוח את שעריו. נזכיר כי לפי החוק, ביטול הזמנה יכול להיעשות בטווח של 14 ימים אחרי ביצועה ובטווח של 7 ימים לפני הנופש, אלא שהמלונות מבינים שהביטול צריך להיות גמיש יותר. בקבוצת נקש מבטיחים כי דמי ביטול לא ייגבו עד 48 שעות ממועד החופשה.

מדיניות ביטולים של עד 48 שעות לפני החופשה מציעה גם רשת מלונות אוליב ורשת מלונות רימונים שם נערכים לפתיחה הדרגתית ב-15.5 עם 7 בתי מלון בהם מלונות וכפרי נופש שכוללים דירות וחדרי קרקע. הרשת פיתחה 'תקן ירוק' ומחמיר כהגדרתה בנושא חיטוי והיגיינה. האירוח יהיה על בסיס לינה בלבד, הקשר עם האורחים יתבצע בעיקר באמצעים טכנולוגיים. לאורחים יימדד חום והפעילות תתקיים בשטחים פתוחים בלבד. ברשת יוצאים במבצעים לעודד הזמנות דוגמת לילה שני ב-50% או לילה שלישי בחינם.

מנגד, יש מי שחושב שהחזרה המוקדמת לשגרה עשויה לפגוע במלונות עוד יותר. האם המלונות האלה מקדימים את זמנם?

"מלון עם תפוסה של 20% מאבד מזומנים יותר מאשר מלון סגור", אומר נשיא התאחדות המלונות רו"ח אמיר חייק. לדבריו, "לפני שפותחים צריך קודם כל לסכם את נושא הפיצוי מהמדינה על החודשים שבהם המלונות היו סגורים. מצב בתי המלון הוא מאוד קשה וגם בתרחיש טוב לא נראה תפוסות גבוהות לכן הסיוע קריטי. אנחנו מצויים בשיחות עם האוצר ועם אנשי משרד התיירות, ואני אופטימי".

מנכ"ל אשת טורס אפרים קרמר מעריך שגל המלונות שצפוי לפתוח בחודש מאי יתרחב "אחרי שבועות נראה עוד פתיחת לקראת 1 ביולי וגל שלישי אחרי 9 באב בסוף יולי. כל עוד יש דרישה לבידוד של 14 ימים לבאים מחו"ל, המלונות נשענים בעיקר על תיירות הפנים. אנחנו מקבלים פניות של לקוחות שמתעניינים בחופשה, הציבור מתאווה לצאת לחופשה".

ליצור סטנדרט בריאותי לתיירות, בדומה ל"תו הסגול" 

תוכנית שהציג משרד התיירות השבוע לראש המל"ל מנסה לבנות תסריט לחזרה של ענף התיירות כשהתוכנית בונה על הקלות שיפורסמו מדי שבועיים. הנחת הבסיס של התוכנית היא שפתיחה הדרגתית תאפשר את העסקת עשרות אלפי עובדי התעשייה - נקודת מוצא שלא כל המלונאים מסכימים עמה. עוד מבקש המשרד ליצור סטנדרט בריאותי לתיירות, בדומה ל"תו הסגול" של העסקים, ובנוסף, לצאת בקמפיין הסברה על תיירות בטוחה ולעודד את הנופשים. 

תוכנית משרד התיירות  תתחיל ב-3 במאי - לפתיחת צימרים ומלונות עם חדרים צמודי קרקע כשלב ראשון להחזרת הענף לפעילות. החזרה תיעשה בכפוף לאי-החמרה בתחלואה. במשרד התיירות מציינים כי בימים הקרובים יגובש "תו סגול" כתקן להפעלת צימרים ומלונות. 

במשרד מתכננים חזרה בשלבים: ראשית אירוח כפרי או מלונות במבנים נפרדים, לאחר מכן התרה של טיולים בפארקים, בגנים לאומיים ובמתחמי תיירות וחקלאות. בשלב שני מתכננים לפתוח חלקית בתי מלון עם הגשת אוכל בחדרים ובשלב שלישי פתיחה של כלל בתי המלון שיעמדו בעקרונות תו שטרם גובש. עוד מבקש המשרד כי ככל שתהיה הגבלת גיל לבדוק אפשרות הקצאת מועדים לחופשה עבור האוכלוסיה המבוגרת. התוכנית אינה מפרטת לוחות זמנים.

אגב, לא רק בישראל שוקדים על תוכנית תיירות, גם טורקיה פרסמה תוכנית תיירות שנשענת על תיירות הפנים בתחילה.

עו"ד כרמית בר און, ראש מחלקת מלונאות ותיירות במשרד מיתר עורכי דין סבורה ש"שכל מלון שיכול להיפתח או להקטין נזקים, מוטב שיעשה זאת". לדבריה, "למלונות קטנים יש הזדמנות. אולמות כנסים, חדרי אוכל ומכוני כושר בבתי המלון יהיו האחרונים להיפתח, ולכן מלון שיש בו 50 חדרים יכול להשכיר את כל החדרים למשפחה אחת, למשל". לפי בר און, "גם בארץ וגם בחו"ל, המלונות לא מסתפקים בדרישות של משרד הבריאות כשיש מי שמציע תו תקן מחמיר דוגמת הרשת מריוט שמבטיחה לאורחים תקן שהוא מעל לנדרש".

תקנים זה נחמד אבל יש להם עלות. והתמחור הוא קריטי להחזרת הנופשים.

"בשלב ראשון המלונאים צריכים לחשוב על הקטנת נזקים ולא על רווח", אומרת בר און ושמה דגש על איכות הניקיון שתבוא על חשבון תו אחר שצמח בשנים האחרונות והוא של איכות הסביבה. "הקיימות תצטרך לזוז הצידה. ארגון התיירות העולמי, ה-WTO יצא עם סלוגן 'לחזור טובים יותר' לפיו המסר לעולם התיירות הוא שאפשר לצאת מחוזקים מהמשבר ולהיות טובים יותר. בתוך זה המלונאים יצטרכו לערוך התאמות לדוגמה בכל הנושא של חיכוך בין אנשים, ולהציע פחות שירותים משותפים. פחות בידור ויותר חיטוי והיגיינה".

"יש פה התמודדות עם משבר שלא היה כדוגמתו ולצערי יהיו כאלה שלא יוכלו לחזור לפעילות רגילה", אומרת בר און. "לרשתות הגדולות יש אולי רזרבות אבל יש להניח שנראה כמה חילופי ידיים. חלק מהרשתות הזרות שהיו באמצע תהליך של כניסה לישראל יעדיפו לחשב מסלול מחדש. עם זאת בסופו של דבר נחזור למצב שהיינו קודם לכן, ומצד שני יהיו יזמים שירצו להיות מוכנים לשלב של ההתאוששות, שגם הוא יגיע כשהמשק יניע את עצמו".

עו"ד כרמית בר און / צילום: תומר יעקובסון

"הבופה שהישראלים כל-כך אוהבים ייעלם"

"אנחנו עדים לרצון של הציבור לחזור לשגרה ולאתגר את המגבלות", מוסיף ר ד"ר ערן כתר יועץ וחוקר תיירות, המחלקה לניהול תיירות ומלונאות המכללה האקדמית כנרת. כתר סבור כי "דחיפת ההיצע תתמרץ את הביקוש". כתר מתייחס לתיירות הפנים שעליה אומנם בונים במעגל הראשון כשהיא נתונה לסייגים: "זו תיירות פנים ללא תיירות חינוכית, ללא תיירות ועדים וללא טיולי הגיל השלישי. הבופה שהישראלים כל-כך אוהבים ייעלם תחת המגבלות וגם פעילויות ייראו אחרת - סיור יקבים ייעשה בתיאום לפני שעה לכל מבקר ולא בקבוצות. כל מוצר תיירותי יחזור דרך הדגשים שלו. דחיפה דו כיוונית מצד האורחים ומצד המלונאים תניע את כלכלת התיירות".

המחיר הוא פקטור לדחיפה הזו.

"כן ולא. מצד אחד יש את מצב המשק ועלייה חסרת תקדים בשיעור מבקשי עבודה יחד עם ירידה בהכנסה פנויה. בתוך כך אנחנו יודעים שמחיר טוב מפריך את החשש, רואים את זה בסיני או בטורקיה. מצד שני, למלונאים יש עלויות כדי לעמוד בתקינה. מבנה התמחור שאני מציע הוא רב ממדי עם הצעות ערך לקהלים שונים, ממחיר בסיס נגיש ועד מחיר למוצר מקיף יותר".

במלונות הבוטיק האתגר שונה. בתמהיל האורחים מדובר בעיקר בתיירות חוץ. כעת עליהם לפנות לתיירי הפנים בניסיון לחזור לשגרה. לפי אבי זק, מבעלי מלון דריסקו בתל-אביב, "המצב הנוכחי שבו אנחנו סגורים הוא הדבר הכי זול לעשות אלא שבכל רמ"ח אברינו אנחנו אנשי אירוח ולא יכולים להמתין לקבל כבר את האורחים שלנו". התוכנית היא לפתוח את הדריסקו ב-14 במאי. "עד שלא אפתח לא נדע מה היה הדבר הנכון לעשות. אנחנו נערכים לריענון המלון ולחיטוי ולחידוד נהלי עבודה ואירוח. יש לנו תאריך יעד ואנחנו מאמינים שדברים יתבהרו לחומרה או להקלה כשתחום האירוח וההסעדה יקבל הבהרות לאופן הפעלתו".

בדריסקו של טרום המשבר עיקר האורחים היו תיירי חוץ - הם לא צפויים לחזור בקרוב.

"נכון. תיירות הפנים הייתה חזקה בסופי שבוע, וזה גם יהיה הקהל הראשון שיחזור למלון. היתרון שלנו הוא שאנחנו מלון קטן ואינטימי". את רמת המחירים שיציע לאורחים מגדיר זק "זה לא כמו לפתוח עסק חדש אלא לפתוח את העסק מחדש. כפי שפתחנו עם מחירים אטרקטיביים גם בחזרה תהיה הפחתה של 30%-35%. אנחנו רוצים לראות אורחים ולהחזיר את העובדים למסלול. אם בהתחלה נהיה מאוזנים נהיה מרוצים. הגל השני יהיה של תיירות עסקית, עם פתיחת השמים ורק לאחר מכן , בהתאם למדיניות של מדינות תיירות החוץ תחזור בהדרגה. באופן טבעי כיזמים אנחנו אופטימיים ואני מקווה שנתחיל לראות ברבעון הרביעי של 2020 תיירות נכנסת. מה שהיה לפני זה ייבנה לאט. מלונאים תמיד שמים בתחזית העסקית שלהם שני משברים משמעותיים. המשבר הזה חריף יותר מכל משבר אחר אבל גם אותו נעבור". 

"בפיש לצימרים הזדמנות עסקית ושיווקית טובה"

האם הצימרים יהיו אלה שירוויחו על חשבון המלונות העירוניים בחסות המרחבים הפתוחים?  "בפריפריה התיירות היא מנוע כלכלי מרכזי", אומר עודד פורת מנהל אגף התיירות בחברה הכלכלית גולן. "עד לפני חודשיים היה נדמה שהיא תתפוס יותר נפח, כשהיה מומנטום טוב. המשבר עצר את זה. מסוכנות לפיתוח תיירות הפכנו להיות סוכנות סיוע לעסקים קטנים".

בגולן יש כ-2,000 יחידות אירוח שלפי תוכנית משרד התיירות צפויים להיות הנהנים במעגל הראשון של החזרה לשגרה. התאריך שאליו מכוון פורת הוא לפתיחה בשבוע הראשון של מאי. "נכון לעכשיו המגבלה היחידה שיש לנו היא מגבלת התנועה. להבדיל ממלון, צימרים נשענים על בעל הבית וסביבתו וקל יותר להחזיר אותם לשגרה. היו כאלה שאירחו אנשים שנדרשו לבידוד אבל בלחץ של התושבים זה נגמר. אנחנו חושבים על חזרה לשגרה ומתדרכים את העוסקים בתחום לרבות מסעדות שיציעו למבקרים שירות של טייק אווי. מעל לכל ברור לנו שהנופשים יחפשו קודם כל נופש בריא ואחרי זה את ההנאה. החמרנו בהנחיות למשל עם דרישה לכביסה בחום של 90 מעלות ועם שאלון בריאות כדי לייצר ביטחון אצל האורחים שיגיעו. אנחנו רוצים שהקהל שיגיע יהיה מופתע לטובה. יש לצימרים הזדמנות עסקית ושיווקית טובה".

עד כמה נוצרה הזדמנות לתיירנים למשוך את תיירות הפנים שכבר הוכיחה שהיא מעדיפה לטוס לחו"ל במקום לנפוש בישראל?

לפי ד"ר כתר: "מצד אחד יש הזדמנות מצד שני ברור שזה זמני. כל עוד הגבולות הבינלאומיים סגורים תיירות הפנים תחגוג אבל ברגע שייפתחו הגבולות, עם כל הכבוד לבילוי ערב בראש פינה צריך לזכור את נושא התמורה בעד הכסף. עוד לפני המשבר בסקרים שקיים משרד התיירים השיבו תיירי הפנים שזה הדבר שהכי חשוב להם. מבנה העלויות פה שונה. גם התיירן הכי צנוע לא יכול למכור מוצר במחיר של חבילת נופש ביוון או באלבניה. לצרכנים בסוף יש זיכרון קצר, נופתע כמה מהר ספינה של מנו ספנות תחזור להיות מלאה". 

החריג של קלאב הוטל אילת

חריג בנוף המלונות הוא מלון קלאב הוטל באילת, שבעליו קיבלו החלטה להשאיר אותו פתוח לאורך כל התקופה. המלון, שמונה 700 חדרים, עבר לפני המשבר שדרוג בהשקעה בהיקף של 120 מיליון שקל, מהלך שגם הוביל להחלטה שלא "לכבות את הלפיד" ולהשאיר אותו פתוח גם כשהתפוסה בתחילה עמדה על 10 חדרים, ולאט היא צמחה לתפוסה של 70-100 חדרים.

המלון, שמונה 700-800 עובדים בימי השגרה, צמצם את כוח-האדם וסגר את האוזרים הציבוריים, לרבות בריכות השחייה.

את ההחלטה להשאיר את המלון פתוח מנמקים כך: "למרות שבטווח קצר זה הפסדי, בהיבט העלות התפעולית לטווח הארוך זה עדיף. לפתוח מלון מחדש אחרי סגירה זה מהלך שונה מאשר להשאיר אותו פועל, גם אם במתכונת מצומצמת. בדיעבד אנחנו סבורים שזה היה נכון. התובנה הזו באה כעת עם התעוררות של מאות הזמנות למאי-יוני-יולי-אוגוסט".

בקלאב הוטל סבורים כי מבנה החדרים כדירות עם מטבחון לצד מבנה המלון - ולא כבניין גבוה המצריך שימוש תדיר במעליות - נזקפים לזכות המלון לצד הרצון של הציבור לצאת לנופש אחרי הסגר, בהתאם למגבלות.

לפי הרשת, 15% מתפוסת החדרים הם של בעלי הזכות לנופש (בעלי היחידות), כאשר מי שלא רצה להגיע לנפוש, קיבל אפשרות להמיר את חופשתו למועד אחר.

על השאיפה של ראש העיר אילת להשאיר את העיר סגורה, אומרים בקלאב הוטל כי "רצו להשאיר את אילת סגורה, אבל עובדה שהמלון היה פתוח, ואנשים שהגיעו".

לנושא המחיר, בקלאב הוטל מסבירים כי "המחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהמחיר הרגיל"; ובאשר למהלך של הרחבת הפעילות, מדגישים שם כי "ביום שמשרד הבריאות ישחרר יותר את ההנחיות בכל הקשור לחדרי האוכל ולבריכות, התפוסה תגדל משמעותית, כי אנשים לא ייסעו לחו"ל. עם פתיחת הבריכות נגיע לתפוסה של 60%-70%, וזה נושא שייפתר בקרוב. אם היו מאפשרים לחזור לשגרה, לרבות הפעלה של תוכניות בידור והופעות, היינו מגיעים לתפוסה של הקיץ שעבר, שהגיע גם ל-94%". 

להבדיל מהאג'נדה שלא לסגור את מלון קלאב הוטל אילת, מלון קלאב הוטל טבריה סגור ומסוגר. "זה סיפור אחר, ושם השיקולים הם אחרים", מנמקים ברשת. גם מלון הדירות קלאב אין באילת, המונה 182 יחידות, נותר סגור עד כה, והוא צפוי להיפתח בשבוע הבא.

עוד כתבות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?