"זו לא תנועה של רמדאן, ירדנו בכמעט חצי ביחס לשגרה"

בחנות הממתקים של עמאד מואסי, "ממתקי המשולש" בבאקה אל גרבייה, מחלקים ממתקים בחינם למי שידו אינה משגת • "אנשים מתקשרים אלינו, ואנחנו נותנים להם בסתר" • פרויקט מיוחד

ממתקי המשולש, באקה אל גרביה / צילום: שני אשכנזי, גלובס
ממתקי המשולש, באקה אל גרביה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

חנות הממתקים של עמאד מואסי במשולש הוקמה כבר בתחילת שנות השישים של המאה שעה. השנה, כאשר הוא רואה בתקופת הרמדאן את המסעדות הרבות סביבו שוממות לחלוטין, ולאחר שרבים סביבו איבדו את עבודתם, הוא תלה שלט על דלת החנות: "תושבי העיר היקרים, כל אדם שלא יכול לקנות ממתקים לרמדאן בגלל האילוצים שאנו עוברים בימים אלה, מוזמן לקחת בחינם. הפרנסה שלי ושל כולם תודות לאל".

ממתקי המשולש, באקה אל גרביה / צילום: שני אשכנזי, גלובס
 ממתקי המשולש, באקה אל גרביה / צילום: שני אשכנזי, גלובס

מדי שנה בזמן החג, מואסי מעביר משלוחי ממתקים למסגדים, "כדי שהאנשים יאכלו". עכשיו, כאשר המסגדים סגורים והציבור ספון בביתו, הוא החליט לסייע ישירות לכל מי שידו אינה משגת. "יש אצלנו אנשים שאיבדו את הפרנסה שלהם, רצינו לתת להם חבילה של ממתקים בלי שישלמו כלום. כולם מכירים את העסק שלנו, ברוך השם, את העזרה הזו לאנשים עניים אנחנו יכולים לתת. אנשים מתקשרים אלינו, ואנחנו נותנים להם בסתר".

לכתבות נוספות בפרויקט:

תכף נשוב? 30 שלטים שהם משל לכלכלה הישראלית בעידן הקורונה 
הסטודיו ליוגה בירושלים שמאפשר לתלמידים להחליט כמה לשלם
המסעדה באילת שהחליטה לצלול למעמקי הים עד שהסערה תחלוף

בשל המגבלות, העסקים כולם מונחים להיסגר ב-18:00, ולפתוח רק ביום המחרת. "ביחס לשגרה, יש פחות אנשים שמגיעים לקנות. המצב של האנשים לא כל כך טוב. מי שעבד והרוויח 8,000 שקל, היום יושב בבית בלי פרנסה. זה פוגע גם בעסקים שלנו. זו לא תנועה של רמדאן, ירדנו בכמעט חצי ביחס לשגרה. העובדים שלנו עובדים חצי יום, לא יום מלא עכשיו. גם הם מרוויחים פחות. המשטרה כאן עושה את העבודה שלה ואנשים מקשיבים ונמצאים בבתים. יש פגיעה רצינית במשולש, הפרנסה כאן נמוכה יותר מאשר בתל אביב או מקומות אחרים".

קיבלת סיוע מהמדינה?

"עדיין לא הגענו לזה, רואה החשבון שלי אמר לי לחכות, עד שתהיה תמונה ברורה יותר. אני חושב שהממשלה צריכה לתת לעסקים פטור ממס הכנסה, וגם פטור מארנונה. זה כמו בית חולים - אם צריך לספק לו אינפוזיה ותרופות, לעסקים צריכים לתת את הכסף שנדרש עכשיו כדי שהם ימשיכו לחיות. כולם נפגעו. אנחנו מרוויחים עכשיו פחות, אבל העסק קיים כבר עשרות שנים. זה לא אותו הדבר כמו עסק חדש שעדיין לא מיוצב. אחרי המשבר הזה דברים לא יחזרו להיות כמו שהיו במהירות. לאנשים לא יהיה כסף, ויש להם הרבה הוצאות. אנשים לא ירצו להתפנק בממתקים כשהם סופרים את השקלים שיש להם. הם יצטרכו את הכסף הזה למוצרי יסוד. אני מקווה שלאט לאט דברים ישובו למסלולם והחיים יחזרו לשגרה".