ועד עובדי מגה נגד תוכנית ההתייעלות של יינות ביתן: מאיים בנטישת הסניפים

הוועד מגדיר את תוכנית ההתייעלות שהוגשה לבנקים, הכוללת קיצוץ בעלויות בהיקף של 150 מיליון שקל, כ"ניסיונות לבצע מהלכים חד-צדדיים" • אמש נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן הגיעה להסכמות עקרוניות עם הבנקים בנושא, אך טרם הושגה חתימה

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

בדרך לפיצוץ עם ועד העובדים? אחרי שדיווחנו אמש (ד') על תוכנית ההתייעלות שהגישה קבוצת יינות ביתן לבנקים במטרה לקבל מימון בהיקף של 150 מיליון שקל, ועד עובדי מגה יוצא כעת למאבק במה שהוא מגדיר כ"ניסיונות ההנהלה לבצע מהלכים חד-צדדיים", ואף מאיים בנטישה של עובדי מגה את הסניפים.

אתמול חשפנו כי קבוצת יינות ביתן צפויה לפטר את מחצית מעובדי המטה שלה, זאת בהמשך לחשיפת "גלובס" כי בכוונתה לסגור את המרכז הלוגיסטי שהיא מפעילה בקיבוץ אייל. מדובר בחלק מתוכנית התייעלות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים אשר הוגשה השבוע לבנק הפועלים ולבנק מזרחי טפחות, וזאת במטרה להגיע להסכמות על מימון בהיקף של 150 מיליון שקל לקבוצת קמעונאות המזון. ככל הידוע, טרם הושגה חתימה רשמית על ההסכמות, אולם הקבוצה כבר הגישה לבנקים את תוכנית ההתייעלות שהיא מתכננת.

נראה כי הנכונות של הבנקים להעניק מימון לקבוצה שבבעלות נחום ביתן השתנתה נוכח תוכנית ההתייעלות שהציג המנכ"ל הטרי מיכאל לובושיץ.

במכתב ששלח היום (ה') יו"ר ועד עובדי מגה, אייל אלי, לעובדים והגיע לידי "גלובס" נכתב: "הנהלת החברה, אל תבחנו את הנחישות שלנו להציל את פרנסתם של כל עובד ועובדת במגה. הוכחנו זאת פעמים רבות בעבר, ולא נהסס להלחם שוב בניסיונות לפטר עובדים".

לדברי אלי, "בפגישה האחרונה שהתקיימה בין ההנהלה לנציגות הוועד הבהרנו להנהלה כי לא נסכים לשום מהלך שלא יתואם איתנו במלואו, וכי לא נסכים לפיטורים של עובדי מגה".

עוד הוא כותב: "אנו גם יודעים להילחם בנחישות כלפי ניסיונות ההנהלה לבצע מהלכים חד-צדדיים. אני מבהיר שוב לכם ולהנהלה - הרשת הזו לא יכולה לשרוד בלי העובדים, וכל מהלך חד-צדדי ייענה במהלכים חד-צדדיים של העובדים, כולל נטישה מיידית של הסניפים".

יינות ביתן, שנמצאת בבעלות נחום ביתן, היא קבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל במונחים של מספר הסניפים (אך לא במונחי מחזור מכירות). בחודשים האחרונים ביצע ביתן רצף מימושים של סניפים שבבעלותו כדי להתמודד עם המצוקה התזרימית שאליה נקלע, כפי שנחשף ב"גלובס" לפני קרוב לשנה. כיום מספר הסניפים של הקבוצה עומד על 164 חנויות פעילות.

טרום משבר הקורונה הקבוצה ניהלה משא-ומתן בנוגע למימון בהיקף של מאות מיליוני שקלים עם קרן כלירמרק, ואולם בענף מעריכים כי הגידול החריג במכירות של קבוצת קמעונאות המזון בזכות משבר הקורונה וההסגר תרם באופן ניכר להגדלת תזרים המזומנים של הקבוצה, דבר שמאפשר לה כעת גמישות רבה יותר בהסכמות עם גורמי המימון.

מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות טרם נמסרה תגובה בנוגע לפרסום אתמול. ממיכאל לובושיץ, מנכ"ל יינות ביתן, נמסר אמש: "כשיהיה מה לעדכן, אעדכן".