גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עיריית תל-אביב סוגרת את מיזם השכרת האופניים "תל אופן"

עד לאוגוסט ייעלמו האופניים ותחנות העגינה שפזורים ברחבי העיר ● עיריית תל-אביב: "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים" ● זכיינית הפרויקט: "החלטה שגויה"

אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי
אופניים של "תל אופן" / צילום: תמר מצפי

נפרדים מהאופניים הירוקים: עיריית תל-אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך השכרת האופניים "תל אופן", שהוקם ב-2011. עד לאוגוסט הקרוב ייעלמו כ-1,900 זוגות האופניים ותחנות העגינה הפזורים ברחבי העיר. 

לפי הודעת העירייה, "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". ואכן, ריבוי המתחרים היעילים יותר, בדמות קורקינטים אופניים חשמליים ושנוחים יותר לשימוש ולתשלום, דחקו החוצה את האופניים המסורבלים למדי של "תל אופן".

חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, אלא שבעירייה קיבלו החלטה להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים. בתוך כך מודיעים בעירייה כי "המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על-פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן". נזכיר כי בחודש יוני כחלק מהתקנות שעדכנה העירייה, יידרשו מפעילי הקורקינטים השיתופיים לצרף קסדה לכל כלי.

לפי נתוני עיריית תל-אביב, כ-65 אלף תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי. בתל אופן בוצעו כ-14 מיליון נסיעות על-ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה, בהן כ-1,860 אופניים. בעבר היו תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, מסר כי "בימים אלה, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה. כמו הטלפונים הציבוריים שהתייתרו והוסרו מהמרחב הציבורי למניעת הפרעה - כך גם עתה.

"עיריית תל-אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית 'עיר אופניים 20-25': תוכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרויקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה ועוד".

ב-2020 מתכננת העירייה לסלול עוד כ-20 ק"מ שבילי אופניים ברחבי העיר, בנוסף לשבילים הקיימים באורך של כ-130 ק"מ. 

"החלטה שגויה"

F.S.M, החברה הזכיינית שמפעילה את פרויקט תל אופן, מביעה צער על החלטת העירייה לסגור את מערך תל אופן. בתגובתה מסרה: "מדובר בהחלטה שגויה, בוודאי על רקע המצב הכלכלי שמחייב פרויקט זמין זול ומסובסד לתושבי העיר והמבקרים בה. פרויקט תל אופן הוקם על-מנת לייצר אלטרנטיבה זמינה, זולה וירוקה לתושבי תל-אביב-יפו והמבקרים בה. התוצאה הייתה פרויקט עם פריסה רחבה של תחנות תל אופן בכל שכונות העיר, מחירי מנוי זולים, זמינות, נגישות ותחזוקה ברמה גבוהה. בעשור האחרון F.S.M הפעילה בהצלחה רבה, את מערך האופניים בכל רחבי העיר גם בתקופות מאתגרות כפי שקיימות במציאות בישראל. הפרויקט מיקם את תל-אביב כעיר מתקדמת בשורה אחת עם כל הערים המתקדמות בעולם המעניקות שירות זה.

"בשנה האחרונה, על-מנת ליישר קו עם צרכי השוק, נערכו ב-F.S.M להסבת המערך לאופניים חשמליים והתאמת המערך לעידן הנוכחי ולביקוש שנוצר לאופניים שיתופיים חשמליים. ההסבה נועדה לעודד את השימוש באופניים ובכלל זה משכונות המרוחקות ממרכז העיר. הסבת המערך לחשמלי הייתה כרוכה בהשקעה חד-פעמית של העירייה, ועלויות התחזוקה והתפעול תהיינה מושתות כולן על F.S.M. באופן הזה גם העירייה וגם התושבים היו נהנים מפרויקט אמין, ידידותי, בטוח וזול.

"אנו מזהים צורך ממשי בהפעלת מערך לאופניים שיתופיים חשמליים, הפרטת השירות הציבורי והכנסת גורמים מסחריים לשוק תייקר מאוד את עלויות השימוש לצרכן ותפחית באופן חד את זמינות הכלים בשכונות העיר. ברור שלא ישתלם כלכלית למפעיל פרטי להחזיק מערך אופניים בפריסה בכל העיר ובאזורים שהשימושים בהם נמוכים".

תל-אביב היא העיר הראשונה בעולם אשר מבטלת את מערך השירות הציבורי והולכת להסתמך על גורמים פרטיים שעד כה לא הוכיחו איתנות פיננסית ויציבות תפעולית, ויכולים להיעלם בכל רגע כפי שראינו עם מספר חברות בתחום . אנו מקווים שהחלטת העירייה אינה סופית והיא רק תוצאה של המצב הכלכלי הקיים כרגע במשק וברגע שהמשק יחזור לפעילות מלאה יוחזר גם פרוייקט תל אופן שהפך לחלק בלתי נפרד מהעיר והשירות העירוני".

עוד כתבות

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

האם זה מה שיעצור את הנשק האיראני?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה