רשות התחרות בודקת תלונות נגד ועדת הרבנים לענייני תקשורת

הרשות בודקת סירובה של ועדת הרבנים לאפשר פתיחת מספרים כשרים לשירותי אינטרנט

חרדי מדבר בסלולר / צילום: AP
חרדי מדבר בסלולר / צילום: AP

רשות התחרות בודקת תלונות העוסקות בהתנגדות ועדת הרבנים לענייני תקשורת לאפשר ניוד של מספרי סלולר כשרים ופתיחתם לטובת שירותי אינטרנט. התלונות נסובות סביב האיסור לנייד את המספר הכשר ופתיחתו לשירותי אינטרנט, שהוא תנאי של ועדת הרבנים בחוזה עם הלקוח במסגרת קבלת מספר בקומה כשרה שמיועדת לזיהוי המגזר החרדי אצל כל המפעילים. רשות התחרות אישרה שהיא בודקת את העניין.

במקביל בודק משרד התקשורת את נושא חסימות מספרי הטלפון על ידי ועדת הרבנים בעקבות תלונות של גופים שהועדה חסמה. עיקר התלונות בנושא החסימות מגיעות ממתחרים שמבקשים לספק שירותי תוכן הנוגעים גם למגזר החרדי אך הוועדה חוסמת אותם.

שר התקשורת דודי אמסלם התבטא בשבוע שעבר ואמר כי הוא לא יאפשר לוועדה לחסום מספרים, והורה למנכ"ל המשרד להתערב ולמנוע זאת גם אם הדבר כרוך בפנייה לחברות התקשורת כדי להסיר את החסימה. נסביר כי עיקר עבודתה של ועדת הרבנים הוא בחסימה של מספרי טלפון שמשמשים כערוצי תוכן שעשויים להתברר כפוגעניים וזו מהות עבודתה.

חילוקי דעות סביב עבודתה של הוועדה החלו בשבועות האחרונים בעיקר בשל תלונות של גופים ומוסדות כמו בתי ספר שטענו שהועדה לא מתירה להם לספק שירותי לימוד מרחוק מגופים שהם רוצים לקבל מהם תכנים שלא קבלו אישור מועדת הרבנים.

משרד התקשורת הודיע בשבוע שעבר כי בשבוע האחרון, עם המעבר ללמידה מרחוק, חל גידול משמעותי בתעבורת רשתות הטלפוניה בשל שימושים רבים בקרב האוכלוסייה המשתמשת בטלפונים וקווים כשרים, דבר שגורם לקושי בזמינות מלאה של הרשתות באזורים מסוימים. מהמשרד נמסר כי הוא פועל למציאת פתרונות בעניין עם החברות, ועם זאת הציבור נדרש לפעול באופן מושכל על-מנת להקל על העומסים בתקופה זו. לדוגמה: לייחד השימוש בשעות הבוקר לשימוש הלומדים (08:00- 15:00) ולהעדיף שימוש בטלפונים נייחים (ביתיים) על פני טלפונים סלולריים.

ערב חג העצמאות פרסם משרד התקשורת שימוע שנועד לטפל בבעיית מחירי השיחות במגזר החרדי. המשרד קבע כי בזק עשויה להרוויח מהחריגות בהיקף הדקות ברשת שלה במגזר החרדי, היות שרבים עושים שימוש בטלפוניה שלה. מבנה התעריפים של בזק נזכיר מפוקח על-ידי משרד התקשורת. המשרד רוצה לרסן את היכולת של בזק לגבות תשלומים על שיחות חורגות לתקופה של חודש, כך שדקת שיחה חורגת (מכמות הדקות שיש למנוי בחבילה שלו) תעלה לא יותר מאגורה לדקה. הבעיה היא ששיחה ליעד סלולרי מחייבת קישור גומלין של 6 אגורות לדקה, כך שבזק תידרש למעשה לסבסד על חשבונה את החריגות, ולכך היא לא מסכימה.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "נציגי ועדת הרבנים הודיעו למנכ"ל המשרד כי כל קווי התוכן הקשורים בלמידה מרחוק ייפתחו באופן מיידי עם קבלת בקשה".