גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר הדיפרסיה הגיעה המאניה? "השוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי"

הבורסה בת"א השלימה קפיצה של 24% מהשפל של חודש מרץ ● רפי גוזלן, אי.בי.אי: "למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך" ● ומה עשו הפנסיות באפריל?

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

יום המסחר האחרון לשבוע ולחודש אפריל התנהל בעליות שערים נאות, שנרשמו לאחר החזרה מחופשת יום העצמאות. סיומו של אפריל מסכם עבור הבורסה המקומית כמה מחודשי הפעילות התנודתיים ביותר שחוו המשקיעים אי פעם, בדומה לכיוון שוקי ההון הבולטים בעולם ובראשם השוק האמריקאי - כל זאת בהשפעת התפשטותו של וירוס הקורונה.

שנת 2020 המשיכה את הכיוון מ-2019 ונפתחה במגמה חיובית, שהובילה את הבורסה (גם זאת בדומה לשווקים בולטים נוספים בעולם), לרמת שיא חדשה, שנקבעה במהלך חודש פברואר - אז כבר נודע על וירוס הקורונה, אולם ההערכות לגבי התפשטותו היו זהירות יחסית.

זמן קצר לאחר מכן החלו להתבהר מימדי ההתפשטות של הווירוס המסתורי ברחבי הגלובוס, אז גם החלה הקריסה בבורסות העולם, והבורסה המקומית התרסקה בכ-33% תוך קצת יותר מחודש, מהשיא בפברואר, ועד רמת השפל שנרשמה לקראת סיום חודש מרץ.

אלא שמאז, בתמיכת מהלכי תמיכה בכלכלה הגוועת עליהם הכריזו לא מעט מדינות, ובראשן ארה"ב, ורכישת נכסים מאסיבית שהחלו לבצע, נהנים השווקים מפרץ של אופטימיות מחודשת בקרב המשקיעים. זו באה לידי ביטוי בקפיצה של כ-24% שרשם מדד ת"א 35 תוך קצת יותר מחודש - מרמת השפל שלו במרץ, ועד כה.

עם העליות היום, סיכמה הבורסה המקומית את חודש אפריל כחודש מוצלח למדי, בסיכומו היא התחזקה בכ-9%. בכך קיזז השוק המקומי חלק משמעותי - כמחצית מירידות השערים שנרשמו בו במרץ, חודש אותו סיכמה הבורסה בצלילה של כ-17%. כך, בסך הכל מתחילת השנה, מציג מדד הדגל של הבורסה המקומית - ת"א 35, ירידה של כ-14% "בלבד".

בין המדדים שבלטו בירידות החדות מתחילת השנה בבורסה המקומית, סיכם מדד הנפט והגז את אפריל בקפיצה של כ-40%, אחרי צניחה בשיעור דומה בחודש מרץ, כך שמתחילת השנה הוא רשם ירידה של כ-40%.

"התמחור מתחיל להיות יקר"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "הרבה מאוד ממה שמתרחש כרגע בשווקים הוא שילוב של מה שהפד האמריקאי עשה וממשיך לעשות. עם הצעדים בהם הוא נקט, שבפועל ביצע בשוק רכישות בהיקפים עצומים של יותר מ-2.5 טריליון דולר, השפעתו על המתרחש היא דרמטית. מול רכישות אלה, לא רואים יותר מדי פידיונות, בטח לא בהיקפים האדירים שנרשמו בתחילת המשבר".

גוזלן הוסיף, כי "אנחנו אחרי עשור שבו לא מעט פעמים היה נתק בין הכלכלה לשווקים, ואחרי שהיינו במצב של דיפרסיה, נראה שעכשיו אנחנו במאניה - המעברים חדים מדי בין הירידות לעליות".

לדבריו, "המצב הנוכחי נראה טוב יותר משמעותית מלפני כמה שבועות, אבל נראה שהמשקיעים פחות מסתכלים על התמחור הכולל בשווקים, שמתחיל להיות יקר, בטח בהנחה של מיתון. נראה שיש פה משקל יותר מדי גבוה להתפתחויות ולכך שיש פחות חדשות רעות, ונראה שהשוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי".

גוזלן סבור כי "לנזילות בשווקים יש כרגע משקל גדול, על חשבון משקל המציאות הכלכלית. למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, עם סיום שבוע המסחר המקוצר בלטו היום המניות החבוטות של פתאל החזקות  וקבוצת דלק , שטיפסו בכ-15%-10% במחזורי מסחר ערים. זאת כשמתחילת השנה הן בולטות בצד השלילי, עם צלילה של כ-70%-60% במחירן.

תשואות שליליות של 10.9% בביטוח

התפרצות וירוס הקורונה גרמה לפגיעה ניכרת בחיסכון הפנסיוני של הציבור. בימי החג התעדכנו הנתונים הרשמיים של שוק הגמל בחודש מרץ שבו נרשמו ירידות חדות מאוד. כאמור, מאז השליש האחרון של מרץ ובמהלך חודש אפריל חלו עליות בשווקים שהחזירו חלק ניכר מהירידות החדות הללו. בשוק הגמל מעריכים כי חודש אפריל יסתיים עם עליות של כ-5% עד 6% בממוצע. מדובר בהחזרה של כ-50-60% מההפסדים של חודש מרץ,

העליות של אפריל מגיעות לאחר רבעון ראשון שלילי במיוחד עבור שוק הגמל, בו רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות שליליות של  9.35% בממוצע.  הירידות החלו מאמצע פברואר - תחילת משבר הקורונה - ועד לשליש האחרון של מרץ, ובמהלכן רשם שוק הגמל תשואות שליליות בסדר גודל מוערך של כ-15%.

למול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ישנו תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שמנוהל בשוקי ההון ושכולל רכיב לא סחיר גבוה יחסית. ברבעון הראשון של 2020 רשמו חברות הביטוח תשואות שליליות של 10.9% בפוליסות המשתתפות ברווחים, שהצטמקו בשל כך בסך יוצא דופן של כ-20.4 מיליארד שקל.

עוד נציין כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואות שליליות של 9.7% בממוצע. אפיקי ההשקעה החדשים ביותר בגמל - הגמל להשקעה והחיסכון לכל ילד - רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואה שלילית יוצאת דופן של מינוס 12%.

ומה לגבי שוק קרנות הנאמנות? חודש אפריל מחזיר את הצבע ללחיים, לפחות ל-85% מהמשקיעים שנשארו בשוק והרבה פחות לאלה שיצאו ממנו והחמיצו את העליות.

על פי הערכות של גורמים בשוק, השוק רשם בחודש החולף תשואה חיובית חציונית של 4% עד 4.3% בקרנות ה-90/10, 80/20 ו-70/30, ותשואות חציוניות של 11% במניות ישראל ואף יותר בקרנות מניות חו"ל. הקרנות האג"חיות רשמו באפריל תשואה חציונית של בין 2% ל-3%.

לצד זאת, באפריל היו גיוסים נטו שעדיין בהיקף של לא יותר מ-10% ממה שיצא מהקרנות בכל מרץ. על פי אותן הערכות, מדובר על גיוסים של סביב ה-3 מיליארד שקל.

נתוני רשות ניירות ערך לימים שלפני חג העצמאות, מספרים על צמיחה של 12.6 מיליארד שקל בכל שוק הקרנות ביחס לסוף מרץ (לא כולל העליות שנרשמו בקרנות הזרות במהלך החג ושנרשמות היום). רוב הגידול הוא התשואה החיובית בשווקים ולא יצירות, אך כאלה, כאמור, היו גם היו בחודש החולף, עם חזרה של הציבור לאפיקים מסוכנים בציפייה ליהנות מההתאוששות. אבל במרץ הצטמק שוק הקרנות כולו בכ-71.1 מיליארד שקל - בשל הפדיונות הענקיים והתשואות השליליות במיוחד (בסדר גודל של חצי חצי מהקיטון הכולל בשוק). 

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ואסמאעיל הנייה / צילומים: צילומים: רויטרס, AP, Evan Vucci ,Mahmoud Hefnawy, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תרחיש האימים: דונלד טראמפ מזמין את אסמאעיל הנייה לקמפ דייוויד

זה מה שנשיא ארה"ב לשעבר, וכנראה גם לעתיד, כמעט עשה בספטמבר 2019 עם הטליבאן של אפגניסטן, ההזמנה בוטלה ברגע האחרון ממש ● טראמפ אינו האמריקאי היחיד המחפש "עסקה" ● האמונה בפרגמטיות של אנשים לא–פרגמטיים היא חלק רב–שנים של הדיפלומטיה האמריקאית

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: חיל האוויר הבריטי ביצע 200 גיחות לאיסוף מודיעין בשמי רצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם