מחירי כרוב: הסינים חוזרים לנפוש, בינתיים במחירי רצפה

תעשיית התיירות בסין עוד רחוקה מהתאוששות, אך 90 מיליון סינים צפויים לצאת לטייל בחופשת 1 במאי - המספר הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה • בניגוד לעבר, הם מעדיפים לטייל לבד, מוותרים על טיסות ורכבות ובוחרים במלונות יוקרה שנתפסים כבטוחים יותר • ביקום אלטרנטיבי

מטיילות עם מסכות בחומה הסינית / צילום: Andy Wong, Associated Press
מטיילות עם מסכות בחומה הסינית / צילום: Andy Wong, Associated Press

העובד הסיני זכאי להרבה פחות ימי חופש מאשר עמיתו באירופה ובישראל. לפי החוק הסיני עובדים בעשור הראשון לקריירה נהנים מחמישה ימי חופשה בתשלום בשנה בלבד, כך שההזדמנויות הטובות ביותר של סיני לטייל ולנפוש הן בחופשות החגים המרוכזות. שני שבועות הזהב - חופשות מרוכזות של שבוע, בראש השנה הסיני בינואר-פברואר ובחג הלאומי באוקטובר - הם תקופת השיא של התיירות, אך גם חופשות קצרות יותר כמו חופשת 1 במאי היא הזדמנות מצוינת לנפוש.

סוף השבוע הארוך של ה-1 במאי נמשך השנה חמישה ימים ולפי ההערכות צפויות בו כ-90 מיליון נסיעות תיירים ברחבי סין, המספר הגבוה ביותר מאז התפרצות הקורונה בינואר. החדשות הטובות מבחינת תעשיית התיירות המקומית המורעבת הן שמדובר בעלייה משמעותית בהשוואה לחג טאטוא הקברים בתחילת אפריל, חופשה של שלושה ימים בה נרשמו 43 מיליון נסיעות, ביטוי לביטחון הגובר של הצרכן הסיני בכך שהמדינה התגברה על התפרצות הקורונה. החדשות הרעות הן כי עדיין מדובר במספר נמוך בהרבה בהשוואה ל-195 מיליון הנסיעות שנרשמו בחופשת ה-1 במאי אשתקד, כך שתעשיית התיירות הסינית עוד רחוקה מהתאוששות מלאה.

כניסה לאתרי תיירות בהזמנת תור מראש

הקורונה היא האסון הכבד ביותר שנחת על תעשיית התיירות הסינית המקומית מזה 40 שנה ובמהלך ימי המגפה הענף רשם הענף הפסד יומי של 1.4 מיליארד דולר. ב- trip.com, חברת התיירות האינטרנטית המובילה בסין, ירד היקף ההזמנות ל-20% לאחר פרסום החדשות על התפרצות הקורונה בסוף ינואר, ורק בשבועות האחרונים עלה נפח ההזמנות בתיירות פנים ל-30%. אך השינוי שכופה הקורונה הוא לא רק בכמות הנופשים אלא גם באופי התיירות.

נתונים מעניינים שפרסמה trip.com מגלים כי גם המטיילים הסינים שיחזרו לטייל בחג הנוכחי יעשו זאת בצורה שונה מבעבר. ראשית, הסינים צפויים לנפוש קרוב לבית, כש-90% מהמטיילים יישארו בגבולות מחוז הבית שלהם. הממשלה הסינית ממליצה לאזרחיה להימנע מנסיעות למדינות אחרות בשל מצב הקורונה בעולם כך שחופשה בחו"ל עדיין אינה בתוכניות של הסינים. גם בכל הנוגע לנסיעות מחוץ למחוז קיימות מגבלות תנועה במטרה למנוע התפרצות גל שני של קורונה, אף שאלו הולכות ופוחתות. השבוע למשל הודיעה בייג'ינג בצעד חשוב כי תפסיק לדרוש ממי שמגיע מחוץ לעיר לשהות בבידוד של שבועיים, מה שמגדיל את אופציות החופשה של התושבים.

סיבה נוספת לבחירה של הסינים לנפוש קרוב יחסית לבית היא העדפתם הברורה לצאת לחופשה ברכב. נתוני trip.com מגלים כי התחום שהתאושש בצורה המהירה ביותר בשוק התיירות הוא ענף השכרת הרכב. ההסבר לכך פשוט: החשש מצפיפות והתקהלות כמקדמי הדבקה דוחף את הלקוחות לוותר על אמצעי התחבורה המסורתיים כמו טיסות ורכבות ולהעדיף נסיעה ברכב, פרטי או שכור, לחופשה. כשחושבים על תיירים סינים עולה מיד האסוציאציה של קבוצות מאורגנות שנגררות אחרי מדריך. בפועל הפופולריות של קבוצות מאורגנות נמצאת בירידה כבר שנים כאשר יותר סינים, במיוחד צעירים, בוחרים לטייל עצמאית. בעוד נכון ל-2017 רק 30% מהסינים טיילו בכוחות עצמם, שיעור זה עלה ל-45% ב-2019. מגמה זו רק מתגברת בעקבות צרכי הריחוק חברתי ובחג הנוכחי יצאו רוב הסינים לנפוש בקבוצות קטנות של שלושה עד שישה אנשים. המטיילים הסינים מגלים העדפה גוברת לנסיעה לאזורים קרובים לטבע על חשבון טיולים במרכז העיר.

במהלך חג טאטוא הקברים באפריל הוצפו הרשתות החברתיות בסין בתמונות של אלפי בני אדם גודשים את ההר הצהוב, אתר תיירות פופולרי שפתח את שעריו חינם. תמונות אלו גררו ביקורת חריפה מצד הגולשים הסינים על חוסר הבטיחות והובילו לשורת הנחיות חדשות לאתרי תיירות. לפי ההנחיות החדשות, כל המבקרים באתרי תיירות חייבים לקבוע תור מראש לביקור כדי לשלוט על העומסים ולמנוע צפיפות מסוכנת. האתרים עצמם יכולים להכניס רק 30% ממספר המבקרים המרבי כצעד ביטחון.


מנסים לפתות נופשים : טיסות עולות פחות מירקות

בשבועות האחרונים מנסה תעשיית התעופה הסינית, שספגה גם היא מכה עזה מהקורונה, לחזור לפעילות באמצעות מחירים אטרקטיביים במיוחד. מחירים אלו זכו בסין לכינוי "מחירי כרוב", כיוון שהם זולים יותר ממחיר הירקות. במהלך חודש אפריל אפשר היה לתפוס טיסות פנים ארציות במחירים מצחיקים של שקלים בודדים לכיוון. בחג עצמו המחירים אמנם מתייקרים מעט אך עדיין עומדים על רמתם הנמוכה ביותר מזה שנים. ובכל זאת רוב הנופשים מוותרים על התענוג. סקר אינטרנטי קטן שערך האתר הכלכלי הסיני צאיג'ין שם דברים בפרופורציות. 156 מתוך 185 משיבים בסקר טענו כי לא ייצאו כלל לחופשה ב-1 במאי. 95 מתוכם נימקו זאת ברצונם להמתין עד שהמגפה תסתיים סופית כדי לנפוש ועוד 61 השיבו כי אין להם כרגע כסף לחופשה, לא מפתיע לאור עשרות מיליוני המובטלים במדינה כרגע. מבין המשיבים שמתכוונים לצאת לנופש בחג הקרוב, 22 ציינו כי יצאו לטייל בסביבתם הקרובה ורק שבעה אישרו כי קנו כרטיסי טיסה. אלו שבכל זאת יטוסו יעדיפו במקרים רבים לרכוש כרטיסים למחלקת עסקים ומחלקה ראשונה, שם יש יותר אפשרות לשמור ריחוק חברתי. לפי צ'ונאר, סוכנות נסיעות דיגיטלית נוספת, המכירות של כרטיסי מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה עלו ב-46% מאז פברואר, קצב התאוששות מהיר יותר מאשר במחלקת תיירים.

המגמה של העדפת מוצרי תיירות פרימיום בולטת גם בתחום המלונאות, כאשר trip.com מדווח על עלייה משמעותית בהיקף ההזמנות למלונות ברמה ארבעה וחמישה כוכבים, בייחוד כאלה עם מחיר של 1,000 יואן ללילה (500 שקל). לתופעה זו לפחות שני הסברים: התיירים הסינים המבוססים, שפעם בחרו אוטומטית בחופשה בחו"ל, נשארים עכשיו בגבולות המדינה ומחזקים את מלונות היוקרה המקומיים. בנוסף לקוחות סינים שנחשבו לרגישי מחיר בעבר מעדיפים להוציא יותר כדי לנפוש במלון יוקרתי, שמקפיד על יישום אמצעי זהירות קפדניים למניעת הדבקות ולכן נתפס כבטוח יותר. בין השאר מציעים מלונות סינים אופציות לצ'ק אין וצ'ק אאוט ממוחשבים ומשתמשים ברובוטים לשירות לחדרים, כדי להקטין את המגע הבין-אישי לאורך החופשה. מלונות יקרים יציעו לאורחים יותר ארוחות גורמה לחדר במקום להגיע לחדר האוכל.