עד שקרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים התחילה לעבוד, התחשבנות בין פוליטיקאים עלולה לעצור אותה

קרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים מתקרבת במהירות לגבול האשראי שמותר לה לחלק אך וועדת הכספים מנעה את הגדלת האשראי בקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים לאחר שחברי הכנסת ניר ברקת ומיכל שיר ערקו בהצבעה ותמכו ברביזיה עם חברי האופוזיציה

 

ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

ועדת הכספים של הכנסת מנעה היום (ה') את בקשת האוצר להגדיל ב-6 מיליארד שקל נוספים את מסגרת האשראי של הקרן לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. האוצר פנה אתמול בבקשה להגדיל את מסגרת האשראי בקרן מ-8 ל-14 מיליארד שקלים, זאת לאור ההתרוקנות המהירה של הקרן: עד אתמול אישרה הקרן 13 אלף הלוואות בסכום כולל של 5.1 מיליארד שקלים ובקצב הנוכחי יתרת הסכום תחולק בתוך ימים ספורים. מעבר לכך, חלק מהבנקים השותפים בקרן כבר הגיעו למכסת האשראי המירבית ואינם יכולים לאשר הלוואות נוספות. אישור ועדת הכספים נדרש לצורך הגדלת ערבות המדינה (העומדת על כ-15% מסף האשראי בקרן) בסכום של כ-900 מיליון שקלים.

חברי ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אישרו את בקשת המדינה, אך כמה מהם הטילו רביזיה, עד להצגת מענה ונתונים לעניין הענפים שאינם זוכים לאשראי מצד הבנקים. לדברי יו"ר הוועדה הזמנית, ח"כ עודד פורר: "חלק מבעלי העסקים התייאשו, אתם תמצאו עצמכם באוצר עם יותר ויותר עסקים סגורים, שיכלו לצלוח את המשבר הזה. ביקשנו קרן מוגדלת לעסקים קטנים, מתי היא תבוא? כל יום זה נצח עבור העסקים הללו".

הריבזיה הוגשה מצד חברי הכנסת: יו"ר הוועדה עודד פורר, אחמד טיבי, ניר ברקת, אופיר סופר, מיכל שיר ומנסור עבאס. ברקת הוצג על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ערב הבחירות האחרונות לכנסת כמועמד הליכוד לתפקיד שר האוצר, אך מאז שהתברר כי לא ימונה לתפקיד מחריף את הטון בביקורת על המשרד ועל השר העומד בראשו משה כחלון.

ממשרד האוצר נמסר כי "צר לנו שיו"ר ועדת כספים, ח"כ עודד פורר, מנע את אישור הגדלת הקרן להלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים ב-6 מיליארד שקל, דבר שימנע סיוע לאלפי עסקים שנפגעו כלכלית ממשבר הקורונה וזקוקים לסיוע תזרימי מיידי בעת הזו. משרד האוצר יביא את הגדלת הקרן להצבעה בשנית בימים הקרובים".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר תקף בתגובה את האוצר. לדבריו " פעם אחר פעם האוצר מביא לוועדת הכספים בקשות לאישור קרן הלוואות שתלווה כסף למי שלא צריך ותסרב להלוות למי שבאמת צריך. במקום להגדיל את ערבות המדינה, מביאים שוב ושוב קרן הלוואות עם 15% ערבות מדינה לעומת ערבות של בין 70% ל 100% בכל העולם המערבי.

"לתת הלוואה לעסק שהיה מקבל אותה גם ללא ערבות מדינה, זו בריחה מאחריות. החובה של האוצר היא לייצר קרן שתתן מענה לכל העסקים שבסיכון. ולעשרות אלפי הפונים לקרן שנותרו ללא מענה, מדממים לגורלם בצד הדרך.

"אני קורא לשר האוצר להביא מיידית קרן הלוואות לעסקים בסיכון עם ערבות מדינה מוגדלת ואז אחתום מיד על אישור החלטת וועדת הכספים מהיום לגבי קרן ההלוואות הנוכחית".