רייטינג | בלעדי

רשת 13 נגד ועדת המדרוג: "נתוני הרייטינג של ערב יום העצמאות לא מייצגים"

ברשת הופתעו מהנתונים המאכזבים של המשדר בכיכובם של אייל גולן ועומר אדם: "תקופה ארוכה שחשים אי-נוחות לגבי נתוני המדידה היומית" • הוועדה: "תוכניות שירים לא מביאות רייטינג כבר כמה שנים, ומי שעזב בברייק כדי לבדוק את המתחרים נתקל ברותם ואסי ונשאר שם"

פרומו למופע יום העצמאות של עומר אדם ואייל גולן ברשת 13 / צילום: צילום מסך, גלובס
פרומו למופע יום העצמאות של עומר אדם ואייל גולן ברשת 13 / צילום: צילום מסך, גלובס

הרייטינג הנמוך יחסית לו זכה משדר העצמאות של רשת 13, "מאירים את העצמאות", אותו הובילו הזמרים אייל גולן ועומר אדם, לא התקבל טוב בערוץ ועורר מחדש חשדות ישנים שמקננים בהנהלתו עוד מהימים בהם הייתה רשת חלק מערוץ 2. כעת טוענים ברשת: קיימת בעיה באופן מדידת הרייטינג.

אתמול התפרסמו תוצאות הרייטינג שהראו כי המשדר השיג רייטינג ממוצע של 12.7%, זאת לעומת 20.7% לתוכנית "לא נפסיק לשיר" ששודרה ממול בקשת.

ל"גלובס" נודע כי  לאחר הפרסום פנה מנכ"ל רשת, אבי בן טל, ליו"ר ועדת המדרוג, רוני ארן, בדרישה לקבל הבהרות. בן טל העלה טענות הנוגעות לתוצאות המדידה באופן כללי, ובאופן ספציפי לגבי תוצאות משדרי יום העצמאות. בהמשך, נשלח מכתב רשמי לוועדת המדרוג עם פירוט הטענות של רשת - ודרישותיה.

"זו תקופה ארוכה שברשת 13 חשים אי-נוחות לגבי נתוני המדידה היומית כפי שהתבצעה על ידכם. נתוני הרייטינג של 'מדליקים את המדינה' עם הופעתם של אייל גולן ועומר אדם הובילו אותנו לפנות אליכם להסבר הנתונים הללו, שלא אפיינו את הנעשה ברשתות החברתיות, בדיגיטל, ברחוב, ובכל פלטפורמה אחרת של תקשורת בין אנשים.

"ברוב רובם של המקרים, נתוני הדיגיטל נמצאים בקורלציה לנעשה בשידור. הפעם החריגה הייתה קיצונית. לצורך העניין, בערב השידור החיפוש המרכזי שהיה בגוגל, מנוע החיפוש הגדול ביותר, היה ערוץ 13 (שהיה מדורג במקום השני לאחר ירדנה ארזי).

"יתרה מזאת, הנתונים חריגים גם לעומת השנה הקודמת. הצפייה הקבוצתית המאוד גבוהה של קשת לעומת רשת היא בפער גדול שלא היה בעבר, נתון גבוה מהצפוי לטקס המשואות ברשת 13 (גם לעומת טקסים קודמים בערב יום הזיכרון ובערב יום השואה).

"גם נתוני הרייטינג שהגיעו אלינו ממספר מקורות אחרים סותרים ושונים מהנתונים שפרסמתם - גם הם בפערים שלא נצפו בעבר".

יש להניח כי בהתייחסו ל"מקורות אחרים" מתייחס בן טל לנתוני צפייה ממקורות אחרים כדוגמת yes, הוט, פרטנר וסלקום. ועדת המדרוג בודקת את נתוני הצפייה באמצעות מדגם של צופים, שבביתם מותקנת מערכת ה"פיפל מיטר". לעומתם, ל-yes, הוט, סלקום ופרטנר יש נתוני אמת המגיעים מתוך המערכות שלהם, מהן אפשר לדעת בכל זמן נתון היכן ובמה צופים המנויים שלהם.

בסוף המכתב דורש בן טל לקבל מהוועדה למדרוג ניתוח צפייה לפי דקה ובתים בערב יום העצמאות, זאת החל משעה 19:00 ועד לסיום משדר "מאירים את ישראל", ובנוסף דורש "כל הסבר שעולה על דעתכם לרייטינג שנרשם על ידכן בערב שידור זה".

כאמור, אי-הנוחות של רשת מנתוני הצפייה אינם דבר חדש, והם באו לידי ביטוי לפני מספר חודשים במכרז שקיימה ועדת המדרוג לבחירת ספק חדש למדידה. קשת העדיפה להמשיך את ההתקשרות עם קאנטר, החברה שמבצעת את המדידה מאז החלה בישראל, ואילו רשת לחצה מאוד להעביר את המדידה לחברת נילסן.

בסופו של דבר ניצחה קשת, וקאנטר נבחרה לפעיל את המדידה החדשה, שאמורה לכלול גם את הצפייה באינטרנט ובאפליקציות.

בוועדת המדרוג מסבירים כמובן את הנתונים הלא מזהירים של רשת באופן אחר לגמרי. שם מתייחסים לעצם שיבוץ תוכנית מוזיקה בהובלת עומר אדם ואייל גולן ככרוניקה של כישלון ידוע מראש.

"תוכניות שירים לא מביאות רייטינג בטלוויזיה המסחרית כבר כמה שנים", מסבירים בוועדת המדרוג. "זה נכון לשלמה ארצי ולאייל גולן. מה שכן מביא רייטינג זה בידור, משחקים וחדשות.

"עומר אדם הופיע רק לפני שבועיים בקשת עם מקפצת רייטינג עצומה לפניו של התוכנית 'אחד למיליון', שהניבה 23.6%, ולמרות המקפצה הזאת ההופעה שלו הניבה 16.8%. איל גולן במימונה עשה 10.5%.

"בנוסף, בשל אורכו של המשדר, הצופים לא החזיקו מעמד עד לסופו, ובשיאו הגיע לרייטינג של 18.6%. החשיפה לתוכנית של אנשים שנכנסו לפחות לשלוש דקות הגיעה לכמעט 29%, אבל אנשים באו והלכו. כלומר - 50% מהצופים לא צפו לכל אורך התכנית.

"בתוכנית היו הרבה ברייקים. לרוב, הברייקים בערוצים המסחריים די חופפים. אבל הפעם מי שעזב בברייק כדי לבדוק את המתחרים נתקל ברותם ואסי ונשאר שם".