הבורסה ננעלה בירידות: ת"א 35 צנח ב-2.1%, מדד הביטוח ב-3.3%

ירידות חדות נרשמו בוול סטריט בסוף השבוע • בנק לאומי: "הגיוסים המאסיביים בחו"ל בחודש האחרון, בשילוב תוכנית הרכישות של בנק ישראל, מפחיתים משמעותית מהלחץ על שוק האג"ח הממשלתי המקומי"

בורסת תל אביב / צילום: רויטרס
בורסת תל אביב / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 


באפט חיסל את ההחזקות בחברות התעופה ויושב על 137 מיליארד דולר במזומן; וגם, איך ייראה עולם ההשקעות ההוגנות בעידן פוסט-קורונה? | הצטרפו לשידור החי

16:00

יום המסחר הראשון לשבוע זה ולחודש מאי בבורסת תל אביב התנהל בירידות שערים משמעותיות, שנעו במדדי המניות המובילים סביב כ-2%. זאת, אחרי שבסוף השבוע המסחר בארה"ב הסתיים גם הוא בכיוון שלילי.

ירידות השערים היום (א') עם פתיחתו של חודש מאי מגיעות אחרי חודש חיובי שסיכמו הבורסות בעולם וגם בישראל באפריל, בשנה שמסתמנת כתנודתית במיוחד. כל זאת, בהשפעתה של התפשטות וירוס הקורונה וחששות המשקיעים בעקבות כך לגבי ההשלכות על עתיד הכלכלה העולמית.

בבית ההשקעות אופנהיימר ציינו בסקירתם השבועית כי "חודש מאי הקרוב עשוי להביא מימושים, לאחר ראלי חזק בחודש הקודם, ובהתבסס על תבניות התנהגות עונתית בחודש זה". לדברי כלכלני אופנהיימר, "הפתגם הוותיק בקרב המשקיעים Sell in May and Go Away מבוסס על ביצועי חסר של מדד S&P 500 בין החודשים מאי לאוקטובר", ולפי נתוני בית ההשקעות, בתקופה זו הציג המדד האמריקאי תשואה חיובית של כ-1.5%, לעומת תשואה של 6.9% בין נובמבר 2019 לאפריל 2020.

עם זאת, באופנהיימר הוסיפו כי "בשנות בחירות לנשיאות בארה"ב, לאחר חולשה עונתית בחודש מאי, ניתן לצפות לחודשי קיץ חזקים במיוחד", ובהתאם ממליצים "לנצל את החולשה להגדלת החזקות במניות". בשלב הנוכחי, לפי אופנהיימר, "ישנה חשיבות גבוהה של בחירת אפיקי השקעה ספציפיים". הם ממשיכים להמליץ "על מניות בעלות מומנטום חיובי, תוך זהירות מאפיקי השקעה בעלי מומנטום חלש". בהתייחס להרכב מדד S&P 500, באופנהיימר מציינים כי שני הסקטורים המתאפיינים במומנטום חזק הם הבריאות והטכנולוגיה, והמתאפיינים בכיוון הפוך הם הפיננסים והאנרגיה. אופנהיימר ציינו לטובה גם את מדד נאסד"ק 100 ואת מניות ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון, אלפאבית (גוגל) ונטפליקס.

בצד השלילי של מדד ת"א-35, המניות הדואליות של לייבפרסון  וטבע  בלטו בירידות של 6%-7%. ירידות של 5%-6% רשמו מניות אנרג'יאן , החברה לישראל  וטאואר , ואילו מניית קבוצת דלק איבדה כ-4%, כשכעת ברקע למסחר בה עומדים דוחותיה הכספיים השנתיים ל-2019, שבהם הציגה החברה הערת "עסק חי".

עוד בין המניות הדואליות, אלה של נובה  וקמטק  צנחו ב-6%-8%. מנגד, מניית אודיוקודס  המשיכה להתחזק אחרי פרסום דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של אודיוקודס, שהיו חיוביים. בשבוע שעבר התייחסו באופנהיימר לפעילותה וציינו כי "שיתופי פעולה אסטרטגיים מספקים חסינות למשבר הקורונה". מניית פלוריסטם  טיפסה היום במחזור מסחר גדול מהרגיל.

עוד במסחר היום, הודיעה שותפות רציו פטרול יהש  בקשר לנכס הנפט שבו היא שותפה בגינאה, כי הוחלט על ביצוע קידוח ניסיון.

חברת רובוגרופ  הודיעה על "הסכם עם אמזון אוסטרליה וניו זילנד, שלפיו תציע לבתי ספר קורסים", וזאת באמצעות פלטפורמה שמפתחת חברה בת שלה. מנייתה הגיבה בקפיצה של כ-20%. בין החברות הקטנות, מדיגוס  עדכנה על קבלת הזמנה מסחרית ראשונה לערכות בדיקה שלה לווירוס הקורונה, ומנייתה הגיבה בקפיצה שהגיעה ליותר מ-40%.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמה היום מגמה שלילית, ואילו במסחר באג"ח הממשלתיות נרשמה מגמה חיובית. 

14:00

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בשעה זו בירידות במחזור מסחר של 700 מיליון שקל בשוק המניות. מדד ת"א 35 מאבד 2.2% כאשר טבע בולטת בירידה של 6%, פתאל רושמת מימושים של יותר מ-4%, שופרסל מאבדת 2.6%, דלק קבוצה צונחת ב-4% לאחר פרסום הדוחות ולפיהן הוצמדה הערת 'עסק חי' לקבוצה.

13:05

נמשכות הירידות בבורסה. מחזור המסחר מסתכם בכ-553 מיליון שקל. בשוק האג"ח נרשמות ירידות של 0.7%-0.8% בממשלתיות השקליות הארוכות ובשוק הקונצרני ירידות של כ-0.4% במדדי התל בונד המרכזיים. 

קבוצת דלק פרסמה היום את דוחותיה לשנת 2019. רואי החשבון של הקבוצה הצמידו הערת "עסק חי" לדוחות הכספיים, וזאת נוכח מצבה העגום על רקע הירידה המשמעותית במחירי הנפט והגז בעולם לצד משבר הקורונה, שמחקו מיליארדים מערכה של החברה. 

11:15

מתמתנות הירידות בבורסה. מניות קרסו , קומיוג'ן ונורסטאר בולטות בירידות. מנגד, עליות בולטות נרשמות במניות אודיוקודס  ובזן. 

10:06

ירידות שערים חדות נרשמות בפתיחת שבוע המסחר בבורסה. בירידות בולטות מניות נובה, לייבפרסון, טבע , אנרג'יאן  וטאואר. 

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מעריכים בסקירתם השבועית כי "הגיוסים המאסיביים בחו"ל בחודש האחרון, בשילוב תוכנית הרכישות של בנק ישראל, מפחיתים משמעותית מהלחץ על שוק האג"ח הממשלתי המקומי. היציבות הצפויה בריבית בנק ישראל תומכת בהשקעה במח"מ של -7 שנים".

בפמן ורזניק מתייחסים לשורת ההנפקות האחרונות שביצע משרד האוצר בחו"ל: "גיוסי האוצר בחו"ל, בשילוב עם המשך הרכישות של בנק ישראל בשוק המקומי, רכישות אשר עשויות גם לגדול מעבר לתוכנית המקורית של 50 מיליארד שקל, ככל שיידרש, מפחיתים משמעותית את הלחץ משוק האג"ח הממשלתי המקומי. גם המשך ההרחבות המוניטאריות בעולם, הגוזרים סביבת תשואות נמוכה, תומכים בסביבת תשואות נמוכה יחסית בישראל. בנוסף, היציבות הצפויה בריבית בנק ישראל תומכת ביציבות רמת התשואות בחלק הקצר - בינוני של העקום".

לאור זאת, הם ממליצים כאמור על השקעה במח"מ של 5 - 7 שנים. "מומלצת אחזקה מאוזנת בין שקלים לא צמודים לצמודי מדד, כאשר צמודי המדד מומלצים להשקעה בעיקר בטווח של 3 - 6 שנים. החשיפה לשקלים הלא צמודים מומלצת לטווח של 7 שנים ומעלה. מומלצת השקעה באיגרות החוב בריבית משתנה לטווח של יותר משנה חלף השקעה במק"מ ושקלים לטווח קצר".

שותפות רציו פטרוליום  דיווחה הבוקר על התקדמות משמעותית לביצוע הקידוח בפרוספקט טנג'ר-1 (1-Tanager) הצפוי להתחיל כבר בחודשי הקיץ ולא יאוחר מספטמבר 2020. הפרוספקט שוכן בבלוק קייצ'ור ( KAIETEUR) שבגיאנה, ועל פי האומדן הטוב ביותר בדוח המשאבים, הפוטנציאל הפרוספקטיבי בו מוערך בכ-256 מיליון חביות נפט עם סיכויי הצלחה גיאולוגית של כ-72%.

06:30

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח בירידות חדות, לאחר שבוול סטריט נרשמה ביום שישי מגמה שלילית מובהקת. 

בגזרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה,  800 אלף עובדי המגזר הציבורי חוזרים מחר לעבודה לאחר שאמש בשעת לילה מאוחרת נחתם הסכם קיבוצי חדש המסדיר את העסקתם בתקופת הקורונה. על-פי ההסכם יחזרו העובדים למקומות העבודה בהתאם לכללים שקובע התו הסגול. גם מערכת החינוך חוזרת לפעול היום באופן חלקי. 

כאמור, הפחד חזר לוול סטריט בסוף השבוע. בורסות ניו יורק איבדו גובה זה היום השני ברציפות בצל עונת הדוחות לרבעון הראשון של 2020, ובצל איום טראמפ בהטלת מכסים על סין כמי שאשמה לטענתו בהפצת נגיף הקורונה. מדד דאו ג'ונס איבד2.5%, מדד הנאסד"ק צנח ב-3.1% וה-S&P 500 נפל ב-2.8%. מדד הפחד (VIX) זינק ביותר מ-10%, מה שמסמן עלייה בתנודתיות.

מרבית המניות הדואליות המרכזיות חוזרות לתל אביב עם פערי ארביטראז' שליליים בולטים, ביניהן טבע , טאואר , אורמת , איי.אפ.אפ, נובה  ולייבפרסון.

קבוצת מליסרון  תקפה בסוף השבוע את מה שהיא מגדירה כ״כוונת משרד הבריאות לחייב קניונים בביצוע מעקב וניטור אחר המבקרים״ , לרבות רישום פרטים אישיים ושמירתם, ומגדירה אותה ״כפסולה ומקוממת״ , וטענה כי ״אין לדרישה כזו אח ורע באף אחת ממדינות המערב״ . כך עולה ממכתב חריף עליו חתום מנכ״ל הקבוצה, אופיר שריד, המופנה למשרדי ראש הממשלה, הבריאות, האוצר והכלכלה, אשר הגיע לידי ״גלובס״ .