רופאים בבריטניה ובאיטליה: קיימים תסמיני מחלת דם נדירה שקשורה לקורונה בקרב ילדים

בילדים שנדבקו בקורונה נמצאו תסמינים חריפים מהרגיל של קווסאקי • התסמינים כוללים כאב בטן, פריחה על העור וחום גבוה • לא מדובר במחלה מסכנת חיים, אך היא עלולה לגרום לבעיות לב מתמשכות

רופאה, מצויידת בחליפת מגן ומסיכה, ממתינה במפתן הדלת לחול יקורונה  / צילום: Alvaro Barrientos, Associated Press
רופאה, מצויידת בחליפת מגן ומסיכה, ממתינה במפתן הדלת לחול יקורונה / צילום: Alvaro Barrientos, Associated Press

רופאים באיטליה ובבריטניה מתריעים על מספר ילדים בהם התגלו תסמיני מחלת כלי דם נדירה שקשורה כנראה לקורונה.

"המחלה הזו, קווסאקי, מופיעה כעת יותר מאשר אי פעם בעבר", אמר לוציו ורדוני, רופא ילדים בבית החולים ע"ש האפיפיור ג'ובאני ה-23 בברגמו, שבדק 15 ילדים עם תסמיני קווסאקי בשבועות האחרונים. "הקישור החזק ביותר הוא אפידמיולוגי: כאשר אנחנו רואים עלייה בהידבקות בקורונה, אנחנו רואים גם עלייה במקרי קווסאקי".

בשתי המדינות, הרופאים מייעצים לעמיתיהם לחפש תסמינים שקשורים למחלת קווסאקי, דלקת שמופיעה בעיקר אצל ילדים קטנים. התסמינים כוללים כאב בטן, פריחה על העור וחום גבוה. המחלה הזו כמעט שלא מסכנת חיים, אך היא עלולה לגרום לבעיות לב מתמשכות אם היא לא מטופלת.

בילדים שנדבקו בקורונה נמצאו תסמינים חריפים יותר מהרגיל של קווסאקי, והרופאים בשתי המדינות תוהים כעת אם מדובר במצב דלקתי חדש.

מבין כמה עשרות הילדים שנדבקו באיטליה ובבריטניה, מעטים נזקקו לטיפול נמרץ, ורובם הבריאו במהירות. כולם נשארו בחיים. רבים מהם התגלו כנשאי קורונה או היו עם נוגדנים שהצביעו על המחלה בעבר.

הרופאים מנסים לקבוע האם יש קשר בין הנגיף והמספר החריג של ילדים עם תסמינים של קווסאקי. בצפון איטליה, האזור שספג את אחת מהתפרצויות הקורונה הקשות ביותר בעולם, הרופאים אומרים שהנגיף הוא ההסבר הסביר ביותר לשכיחות מקרי הקווסאקי החריגה.

ד"ר ורדוני אומר שבית החולים שלו מאתר בדרך כלל חמישה מקרי קווסאקי בשנה. מסוף פברואר נרשמו 15 מקרים של המחלה, רובם נדבקו גם בקורונה או היו בעלי נוגדנים לקוביד-19. אבל, ילדים רבים שהיו להם לאחרונה תסמיני קווסאקי לא נדבקו בקורונה.

בחמשת החודשים שחלפו מאז גילוי מקרה הקורונה הראשון בסין ידוע שהנגיף פוגע בריאות, אך גם גילו שהוא עלול לפגוע בלב ולהשפיע על המוח.

גם מחלת הקווסאקי אינה מובנת עדיין. הגורמים שלה לא ידועים, אם כי בעבר היא נקשרה להידבקויות ויראליות כמו שפעת ונגיפי קורונה אחרים, משפחה שכוללת נגיפים שאחראים להצטננות רגילה. המחלה גם שכיחה יותר באסיה מאשר באירופה