גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר רוצה לפתוח את הקניונים עוד השבוע: כך תיראה השגרה החדשה בהם כשזה יקרה

אחרי שיסתיים הוויכוח על מועד הפתיחה, נערכים בעלי הקניונים למציאות שונה: הקונים יידרשו להירשם בכניסה, תיאסר אכילה בשטחי הקניון, וכמות המבקרים בכל חנות תוגבל • המשמעות: השקעת משאבים באכיפה ובעמידה בהנחיות וחיתוך בפדיונות

מתכוננים לפתיחת קניון עזריאלי בירושלים / צילום: תמונה פרטית
מתכוננים לפתיחת קניון עזריאלי בירושלים / צילום: תמונה פרטית

למעלה מחודש וחצי מאז נכנסה לתוקף ההחלטה לסגור את הקניונים בישראל, בענף מתחילים להיערך לחזרה לשגרה. כבר עכשיו ברור כי ההגדרה "שגרה", צפויה להיות שונה באופן מהותי מזו שהכרנו ערב משבר הקורונה. מעבר לעניין השגרה, נכון להיום הוויכוח המרכזי שמתנהל נוגע למועד הפתיחה של הקניונים ולדרישות כיצד יפעלו.

אבל עוד לפני המועד, "גלובס" ממפה את האתגרים שעומדים לפתחו של הענף.

הרישום: שם, טלפון ושעת ביקור

להמלצות משרד הבריאות, הכוללות דרישות למדידת חום לבאים לקניונים, שימוש במסכות ומניעת התקהלויות בתוך הקניון - מצטרפות גם דרישות הנוגעות למספר הלקוחות שיוכלו להיכנס לקניון. אלו יעמדו על ארבעה אנשים לכל 15 מ"ר בקניון. בכל קניון יוצב שלט עם מספר האנשים המרבי המותר, ובכניסה לכל חנות יוצב שלט שיכלול את מספר הלקוחות המותר באותה חנות.

בנוסף, לא תתאפשר אכילה של מבקרים בשטח הקניון, תיאסר הצבה של שולחנות וכסאות, ותימנע גישה לשולחנות אכילה מקובעים לרצפה.

דרישה נוספת של משרד הבריאות נוגעת לרישום המבקרים בקניון הכולל שם מלא, מספר טלפון, שעות ביקור, והאזורים בקניון שבהם שהה המבקר. לשם כך דורשים במשרד הבריאות לחלק את הקניונים השונים לשטחים של עד 5,000 מ"ר, כשהתיעוד מתייחס למעבר בין האזורים הללו.

במקרה שיתגלה כי חולה קורונה ביקר בקניון, מפעיל הקניון יידרש למסור למשרד הבריאות את המקומות והמועדים שבהם שהה החולה, על-פי רישומי הקניון, וגם את פרטיהם של כל האנשים ששהו בקניון באותו פרק זמן ובאותם אזורים.

הדרישות הללו, בין אם יתקבלו במלואן כפי שרוצה משרד הבריאות, ובין אם בחלקן - ויהיו דומות יותר לדרישות של משרד האוצר, ישנו את החוויה של הציבור שמגיע לקניון, וישפיעו באופן ישיר על הפעילות של אנשי הצוות המפעילים אותו - המוכרים בחנויות, עובדי האבטחה והניקיון.

החוויה: תיעול משאבים לאכיפה

אם בעידן טרום הקורונה, קניונים היו מפלט למשפחות ולהורים לילדים שחיפשו תעסוקה לימי הקיץ החמים שכולל קניות, ארוחה ברשת מזון מהיר, ואולי גם ביקור בקולנוע - הקניונים כבר לא יוכלו לספק את אותה החוויה. במקום להשקיע תקציבים באירועים שיוכלו למשוך את הציבור לתוך הקניונים, אלה יידרשו לתעל את המשאבים שלהם לשמירה ואכיפה של הנהלים, באופן שיאפשר להם להימנע מקנסות.

התמונות שפורסמו בסוף השבוע האחרון של רחובות בתל-אביב מלאים במבלים שמסתובבים כשמסכה שלהם מכסה את הצוואר ולא את הפנים, וכשהם רוכשים אוכל בעסקי הסעדה שפועלים בטייק אוויי וצורכים אותו בספסל שממול, מבהירות עד כמה קשה יהיה לקניונים להתמודד עם דרישות כאלה.

בעלי הקניונים: עושים לנו דווקא

עוד טרום משבר הקורונה סבלו ענף רשתות האופנה ולצדו גם ענף הקניונים משחיקה עקבית בפדיונות. ברור לכל כי מציאות של הגבלות כה נוקשות, שבהכרח תביא למצב של פעילות חלקית בלבד, תייצר בהתאם פדיונות נמוכים משמעותית מהשוטף.

בעלי הקניונים צפויים לשלם הוצאות כבדות על שילוט ואכיפה של התקנות. יתכן שהקניונים יבקשו לגלגל את העלויות הללו לדמי הניהול החודשיים שהרשתות נדרשות לשלם. כך או כך, לצורך לחזור לפעילות ולהתניע מחדש את המסחר בישראל יהיה מחיר.
עד כה, חלק ממפעילי הקניונים והמרכזים המסחריים הצהירו כי יחזירו את דמי השכירות ששולמו על מחציתו השנייה של חודש מרץ, ודמי השכירות של חודש אפריל הוקפאו בחלק מהקניונים, אך בינתיים כבר הגיע מאי.

בקבוצת מליסרון, הבעלים של קניוני עופר, שבבעלותה 20 קניונים ומרכזי מסחר בישראל, תקפו בחריפות את "כוונת משרד הבריאות לחייב קניונים בביצוע מעקב וניטור אחר המבקרים", לרבות רישום פרטים אישיים ושמירתם, והגדירה אותה "כפסולה ומקוממת" - כך עולה ממכתב חריף שעליו חתום מנכ"ל הקבוצה, אופיר שריד, המופנה למשרדי ראש הממשלה, הבריאות, האוצר והכלכלה. במכתב טוען שריד כי מדובר בדרישה ש"אין לה אח ורע באף אחת ממדינות המערב".

בין אם המניעים של שריד נוגעים לזכויות הפרט, ובין אם למורכבות ושל תפעול מערכת שכזו בתוך קניון פעיל ולעובדה שתפגע בחוויית הקנייה וכך גם במכירות, הוא גם לא מסתיר את מורת רוחו מכך שהקניונים הם היחידים שיידרשו להתמודד עם רשת המעקב הזו. "דרישות אלה לא הועלו כלל ביחס למבנים סגורים אחרים בהם מתקהלים אנשים", כותב מנכ"ל מליסרון. "לא לגבי חנויות איקאה ולא לגבי מגדלי משרדים ציבוריים או פרטיים הומי אדם". הוא גורס כי "הצבת דרישות אלה כתנאי לפתיחת הקניונים נועדה אך ורק לשם דחיית פתיחתם, ללא הצדקה אמיתית וכנה".

גם דדי ריזל, יו"ר ועידת הקניונים ורשתות המסחר, שהיה פעיל בהתאגדות הרשתות הגדולות וביניהן פוקס, קסטרו, גולף ואחרות, משוכנע כי הדרישות הנוקשות של משרד הבריאות הן חלק משיטה שמטרתה לעכב את הפתיחה ככל הניתן. "הטקטיקה שלו (משרד הבריאות) היא לעכב כמה שיותר. אם הוא מרגיש שהוא מפסיד, הוא מכניס עוד עז שתעכב את הפתיחה בעוד יומיים".

גם בקבוצת גזית גלוב הישראלית שמפעילה קניונים רבים מחוץ לישראל הביעו תרעומת על ההתנהלות המקומית. בקבוצה מסרו היום כי "באירופה החלו רוב המדינות שבהן יש לגזית גלוב קניונים, באמצעות חברות בנות, לפתוח בהדרגה את מרכזי המסחר והקניונים לקהל הרחב", וטענו "כי אף מדינה לא העלתה דרישה למעקב וניטור של מבקרים בכניסה ובתוך הקניונים".

לפי גזית גלוב, המפעילה 20 קניונים בפולין, החזרה שם לשגרה תתרחש החל מ-4 במאי. בפולין הדרישות לחזרה לפעילות כוללות מגבלה של כמות מבקרים עד אדם אחד לכל 15 מ"ר - בדומה לתוכנית שניסח משרד הבריאות הישראלי. בצ’כיה, שם מפעילה גזית גלוב שלושה קניונים, תתבצע החזרה להפעלת הקניונים רק ב-11 במאי.

החזרה: איך מייצרים פדיונות

המסחר הקמעונאי בקניונים חוזר לקניונים באופן מדורג גם בארה"ב. כך, קבוצת הנדל"ן המניב סיימון נכסים (Simon Property Group), מהגדולות בארה"ב, צפויה לפתוח ב-4 במאי 49 מהקניונים שבבעלותה, כך לפי דיווח של CNBC. הקבוצה תספק ללקוחות שיחפצו בכך מארזי מסכות ואלכוג’ל, ותבצע בדיקות חום ללקוחות. עם זאת, שעות הפעילות של הקניונים הללו יקוצרו באופן שיאפשר ניקיונות יסודיים אחרי הסגירה.

גם קמעונאיות אמריקאיות בולטות כבר הצהירו על חזרה לפעילות, ביניהן רשת בתי הכלבו מייסי'ס שצפויה לפתוח 68 בתי כלבו ב-4 במאי, ואת כל 775 החנויות שלה בתוך כששה שבועות. בדומה לרשתות בישראל, החנויות של מייסי'ס סגרו ב-18 במרץ.

ובחזרה לישראל - מול העמדה של משרד הבריאות, שמדברת על פתיחה בעוד שבוע, ניצבת המלצת האוצר לפתוח את הקניונים כבר ביום שלישי הקרוב (ר’ מסגרת). כך או כך, ברגע שהפור ייפול, יידרש הענף לנסות ולאסוף את השברים, ולהסתכל קדימה, לראות איך מייצרים פדיונות במציאות שבה אין אירועים כמו מסיבות או חתונות לקנות לקראתם בגד חדש, יחד עם החשש של הציבור כי מדידת בגד או תיק עלולה לגרום להדבקה, ולצד העובדה שחלקים גדולים בציבור איבדו את פרנסתם לפחות לזמן מה.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "בימים אלו בוחנים גורמי המקצוע בממשלה את מתווה פתיחת הקניונים, תוך דאגה לשמירת בריאות הציבור. טרם התקבלה החלטה בנושא זה".

ממשרד הכלכלה נמסר: "עמדת משרד הכלכלה היא כי יש לאפשר פתיחה של הקניונים ולהקל על העסקים, ולהערכתנו האיכון הסלולרי באמצעות השב"כ הוא תחליף לרישום המבקרים ובהתאם ניתן לוותר עליו".

ממשרדי האוצר והבריאות לא נמסרה תגובה לדברים. 

עוד כתבות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.9% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: Shutterstock

יותר מחצי מהתשואה נמחקה: הסיבות לירידות החדות בוול סטריט, ומה קרה לאנבידיה?

מדד הפחד מתקרב לשיא, S&P 500 נמצא ברצף הירידות הארוך ביותר מאז 2022, והשבוע האחרון היה הגרוע ביותר של הנאסד"ק מאז 2022 ● מה עומד מאחורי המגמה? האינפלציה, המצב הגיאו-פוליטי המורכב וגם הפסימיות בנוגע לענף השבבים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים