מתי חטיבות הביניים ייפתחו, ומתי הקניונים? משרדי הבריאות והאוצר חלוקים

האוצר רוצה להחזיר את הקניונים לפני השווקים הפתוחים, משרד הבריאות לא מציין מתי הוא רוצה שענף התעופה יחזור • שני המשרדים הגישו תוכניות שונות לחזרה לשגרה, שמציגות גישות שונות לנושא • מנכ"ל משרד הבריאות: "אסור להיכנס לשאננות. עלינו להיערך לגלי תחלואה נוספים"

מנכ"ל משרד הבריאות שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב / צילום: יונתן בלום, שלומי יוסף, גלובס
מנכ"ל משרד הבריאות שי באב"ד ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב / צילום: יונתן בלום, שלומי יוסף, גלובס

מחר תידרש הממשלה לקבל החלטות בנוגע לחזרה לשגרה, ולהכריע או לגשר בין שתי תוכנית שהונחו על שולחנה; מתווה משרד האוצר ומתווה משרד הבריאות. שני המשרדים הגישו תוכניות נפרדות, כאשר בין שתי התוכניות ישנם פערים גדולים, והן מציגות גישות שונות.

לפי מתווה משרד האוצר, כלל הפעילויות שלא מצוינות במתווה יותרו החל מה-14.6, והחיים ישובו אל מסלולם תחת שגרת הקורונה החדשה. ואומנם, משרד הבריאות לא נוקב בתאריך על חזרתם של חלק מענפי המשק והחיים הציבוריים לפעולה, ובנקודות מסוימות נוקב בתאריכי יעד רחוקים יותר מאשר משרד האוצר.

גני הילדים חוזרים ב-10 במאי. כיתות ד' עד י'? תלוי את מי שואלים

לפי מתווה משרד הבריאות, הפעוטונים ומעונות היום יפתחו ב-10 במאי, וכך גם במתווה משרד האוצר, כמו שנקבע בישיבת הממשלה.

המחלוקת נוגעת לכיתות ד' עד י', סמינרים והכשרה על תיכונית לא אקדמית: משרד הבריאות רוצה להשים אותם לפעילות ישובו לפעולה רק ב-31 במאי, אך משרד האוצר רוצה להחזיר אותם כבר ב-17 במאי.

עוד לפי מתווה האוצר, הקניונים ייפתחו עוד השבוע, עד ה-5.5, יחד עם שמורות הטבע והצימרים. גם במשרד הבריאות מעוניינים לאפשר שהייה בצימרים ושמורות הטבע כבר השבוע, אך הם רוצים לדחות את פתיחת הקניונים והשווקים ל-17.5. ואומנם, בתוכנית האוצר השווקים הפתוחים מופלים לרעה ועתידים להיפתח גם כן ב-17 במאי, כשבועיים לאחר הקניונים הסגורים.

בשני המתווים, המלונות ייפתחו רק לאחר הצימרים - ב-17 במאי.

משרד האוצר רוצה להחזיר את אירועי התרבות עד סוף מאי. משרד הבריאות מעדיף שהחזרה תהיה "לפי מתווה ההתקהלות"

לפי מתווה האוצר, המסעדות ובתי הקפה אשר סגרו שעריהם ראשונים , ישובו לפתוח את דלתותיהם ב-31 במאי, אך משרד הבריאות מבקש להשאיר את העסקים הללו סגורים עד ה-16 ביוני.

משרד האוצר מבקש להחזיר בסוף מאי גם את התאטראות, בתי הקולנוע ואירועי התרבות (זאת בהנחה שמספר האנשים שיורשו להתקהל יועלה ל-50), אך משרד הבריאות לא נוקב בתאריך ומציין שהחזרה תעשה "לפי מתווה ההתקהלות".

בריכות שחייה, חדרי כושר ומכונים, יפתחו את שעריהם ב-17 במאי לפי שתי התוכניות, תחת מגבלות שגרה חדשה.

נכון לעת הזו, אין מבחינת משרד הבריאות תאריך מוגדר שבו אפשר יחזור ענף התעופה לפעולה. מבחינת משרד האוצר, ענף התעופה יחזור, כמו כל ענף שלא צוין במפורש בתוכנית שלו - ב14.6.

באשר לחיים האזרחיים, משרד הבריאות מבקש מהממשלה להתיר ביקורי משפחות עוד היום, בקרבה בדרגה ראשונה וכן סבים וסבתות, תחת כללי זהירות מונעת. מפגשים חברתיים יותרו החל מה-10 במאי, ב"קפסולות קבועות" של חוג חברים מצומצם - עד 10 אנשים, תוך שמירה על מרחק.

התקהלות כללית תותר באוויר הפתוח בקבוצות של עד 19 אנשים ובמרחק של 2 מטרים מאדם לאדם - כבר השבוע, והחל מה-17 במאי חתונות ולוויות יערכו בחוץ, תוך שמירה על מרחק, בקבוצות של 50 בני אדם. ב-14 ביוני, יערך דיון על הקלות נוספות בתחום.

תוכניות החזרה לשגרה של משרד האוצר ומשרד הבריאות - נושא אחר נושא

● מערכת החינוך
משרד האוצר: 
גני ילדים, פעוטונים ומעונות היום חוזרים ב-10.5. כיתות ד' עד י' חוזרות ללימודים ב-17.5.
משרד הבריאות: 
מועד חזרת הגנים ייערך "ב-10.5 - או מאוחר יותר". כיתות ד' עד י' חוזרות ללימודים ב-31.5. 

● פנאי ותרבות
משרד האוצר: 
מסעדות, בתי קפה, תיאטראות, בתי קולנוע ואירועי תרבות (עד ל-50 איש) ייפתחו ב-31.5. בריכות שחייה, חדרי כושר ומכונים יפתחו את שעריהם כבר ב-17.5.
משרד הבריאות: 
אירועי התרבות ייערכו "לפי מתווה התקהלות". מסעדות ובתי קפה יפתחו ב-16.6. בריכות שחייה, חדרי כושר ומכונים יפתחו את שעריהם ב-17.5.

● מסחר
משרד האוצר: 
קניונים יחזרו לפעילות ב-5.5. שווקים פתוחים חוזרים לפעילות רק ב-17.5. 
משרד הבריאות: 
הן הקניונים והן השווקים הפתוחים חוזרים לפעילות ב-17.5.

● טיולים ונופש
שני המשרדים מסכימים כי הצימרים צריכים לחזור כבר בימים הקרובים (עד =5.5) והמלונות יפתחו מחדש (תחת הנחיות מגבילות) ב-17.5.

● ענף התעופה
משרד האוצר:  
כמו כל ענף אחר שלא צויין בתוכנית, הוא אמור לחזור עם שאר המשק ב-14.6 ל"שגרת קורונה". 
משרד הבריאות כותב שמועד חזרת ענף התעופה לתפקוד "ייקבע בהמשך".

● מפגשים חברתיים
משרד הבריאות אישר כבר מהיום התרת ביקורי משפחות בקרבת דרגה ראשונה וכן סבים וסבתות (תחת כללי זהירות). התקהלות כללית באוויר הפתוח של עד 19 אנשים ובמרחק של 2 מטרים מאדם לאדם. מותר מפגשים חברתיים בחוג חברים מצומצם של עד 10 אנשים הוא מתיר מה-10.5. חתונות ולוויות באוויר הפתוח, בקבוצות של 50 בני אדם, יותרו ב-17.5
משרד האוצר לא עסק בחלק זה במתווה שלו. 

משרד הבריאות: "עלינו להיערך לגלי תחלואה נוספים"

במתווה אשר הוגש על-ידי משרד הבריאות למועצה לביטחון לאומי היום, מציין מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, כי "לא הייתה תמותה עודפת בישראל, אך אסור לנו להיכנס לשאננות", וכי על החזרה לשגרה להיות הדרגתית וזהירה. "עלינו להיערך לגלי תחלואה נוספים, אשר יכולים לפרוץ בכל עת. היערכות זו כוללת גם מוכנות לנקיטת צעדי סגר במידת הצורך, והגברת הספיקה של מערכת הבריאות, ובפרט לקראת החורף הבא", כותב בר סימן טוב.

מתווה משרד הבריאות מציב גם מדדים אפידמיולוגיים למעקב, המהווים "נורות אדומות". עלייה של 300 חולים ביום, מתוכם 100 בקהילה ו-200 מחו"ל (ואולם, בשלב זה לא ניתן לטוס), מוסדות ומוקדי התפרצות, קצב הכפלה העומד על 10 ימים, ועד 300 חולים קשים - הם סף יכולת הספיקה של מערכת הבריאות. ואומנם, המשרד מבהיר כי ייתכן שתהיינה "נורות אדומות" נוספות, למשל, אם ביום אחד או בתוך מספר ימים יעלה מספר החולים הקשים בשיעור חד, או גילוי של ילדים הסובלים מ"תסמונות פוסט-קורונה". אז "ניאלץ לשוב ולתכנן מחדש את היקפי הפעילות של המשק".

מנכ"ל משרד הבריאות אף טוען כי על המדינה להיערך להעלאת ספיקת מערכת הבריאות. זאת, על-ידי העלאת מספר מיטות הטיפול נמרץ לכ-2,000 לפחות, ולהוסיף עוד 3000 מיטות אשפוז כלליות תוך התאמת כוח-האדם הנדרש לכך. "תוספת זו תאפשר למערכת הבריאות להתמודד באופן סביר עם גל תחלואה אפשרי בחורף, שעלול להגיע יחד עם תחלואת השפעת העונתית, היוצרת גם היא עומסים במערכת האשפוז". כיום, בישראל יש כ-350 מיטות טיפול נמרץ בלבד, ו-2.2 מיטות אשפוז לאלף נפש - הנתון הנמוך ביותר מבין כל מדינות ה-OECD.