ירידה במספר ההרוגים באתרי הבנייה מתחילת השנה

בשליש הראשון של 2020 נהרגו שמונה עובדים באתרי בנייה, ו-12 בסך-הכול בתאונות עבודה בכלל התחומים • זאת לעומת 29 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד • במינהל הבטיחות הדגישו כי הירידה ניכרת עוד לפני פרוץ משבר הקורונה במרץ

מיצג לזכר עובדי בניין שנהרג / צילום: שלומי יוסף
מיצג לזכר עובדי בניין שנהרג / צילום: שלומי יוסף

ביום חמישי האחרון נפל עובד מגובה באתר לבניית בית פרטי בהוד השרון. על פי הודעה שפרסם סמוך למועד התאונה ארגון איחוד הצלה, הוא נפצע באורח בינוני עד קשה. היום (ב') פרסם מינהל הבטיחות בעבודה דוח מיוחד לסיכום השליש הראשון של השנה, ממנו עולה כי למחרת התאונה, העובד נפטר בבית החולים. מבדיקת "גלובס" עולה כי ההרוג הוא סאמי דבאש, תושב מזרח ירושלים. הוא מתווסף ל-7 עובדים נוספים שמתו בתקופה זו בתאונות עבודה בישראל באתרי בנייה. מדובר במספר נמוך לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז נהרגו באתרי בנייה 12 עובדים.

בסך-הכול נהרגו בישראל בארבעת החודשים הראשונים של השנה 12 עובדים בתאונות עבודה בכלל התחומים, כשבתקופה המקבילה המספר עמד על 29.

במינהל הבטיחות הדגישו כי הירידה ניכרת עוד לפני פרוץ משבר הקורונה בחודש מרץ. עם זאת, הם מודים כי אף שהותר לענף הבנייה לעבוד כרגיל, בפועל נרשמת ירידה משמעותית בהיקף הפעילות באתרי הבנייה.

עוד הדגישו במינהל הבטיחות כי מספר ביקורי הפיקוח ומספר צווי הבטיחות שהוטלו עלה משמעותית לעומת התקופה המקבילה: מ-479 צווים בינואר-אפריל 2019, ל-1,455 צווים מתחילת השנה. עם זאת, במינהל מציינים כי "בהתבסס על השימוש הנרחב אשר נעשה בצווי בטיחות, בפרט בענף הבנייה, ניתן להסיק כי בחלק גדול מאתרי הבנייה עדיין אין הקפדה יתרה על הוראות החוק בדבר בטיחות בעבודה".

היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, מסר כי: "נראה שאכן ישנה ירידה מסוימת בכמות תאונות העבודה בישראל, וזאת הודות להגברת האכיפה, לירידה תכופה יותר לשטח. עם זאת, יש להמשיך בעבודה הקשה ויש לחזק ולתגבר את מחלקת התובעת הראשית במשרד העבודה שעדיין לא עושה די בנושא הגשת כתבי אישום נגד קבלנים". 

ד"ר הדס תגרי, מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה בתגובה: "הירידה המסוימת במספרן - הגבוה כשלעצמו - של תאונות העבודה הקטלניות באתרי הבנייה ב-4 החודשים הראשונים של שנה זו אינה מהווה כשלעצמה אינדיקציה לירידה עקבית במספר ההרוגים או לשיפור במצב הבטיחות באתרים. זאת, הן נוכח העובדה שחלק ניכר מתקופה זו התאפיין ברמת פעילות נמוכה מהרגיל בשל מגפת הקורונה, והן בשים לב לכך שלמרות הפחתה זו בפעילות, רק ב-10 הימים האחרונים של חודש אפריל התרחשו 4 תאונות עבודה קטלניות באתרים. הלכה למעשה מתקיימת בשטח הפקרות בטיחותית רבה".