פרשנות: המחמאות בדוח המבקר לא האפילו על הנשיכות והביקורת

הדוח השנתי שמפרסם היום מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כולל לא מעט ממצאים חמורים ונשכניים, שחלקם גם סביר שלא יחליקו לנתניהו בגרון כל-כך בקלות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: תדמית
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: תדמית

חלק קוראים לו "מלטף המדינה" כלעג על "רפורמת הביקורת הבונה", שהשיק עם כניסתו לתפקיד מבקר המדינה, אחרים דואגים להזכיר השכם והערב כי הוא משרתו ומגנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - אבל האמת היא שהדוח השנתי שמפרסם היום (ב') מבקר המדינה רו"ח מתניהו אנגלמן כולל לא מעט ממצאים חמורים ונשכניים, שחלקם גם סביר שלא יחליקו לנתניהו בגרון כל-כך בקלות.

נכון שחלק מפרקי הדוח שכללו ביקורת קשה קוצצו משמעותית לפי דיווחים קודמים. ונכון שלא נמצא בו מילה אחת, למשל, על ראש הממשלה שדאג לייבש את תקציביו וסמכויותיו של משרד החוץ. אבל ניתן למצוא בו אמירה נוקבת ביחס ליחסי החוץ של מדינת ישראל, שלקביעת אנגלמן סובלים ממשבר מתמשך, בין היתר לאור ביזור מדיניות החוץ של מדינת ישראל שהתרחשה תחת שלטון נתניהו.

כמעט כל פרק בדוח כולל גם שבחים לגוף המבוקר, שמוצגים באמצעות אגודל בצבע ירוק שלקוח מעולם הרשתות החברתיות. ועדיין, לא ניתן לקבל מקריאת הדוח את הרושם כי "הביקורת החיובית" מכסה על הכשלים והליקויים. גם מספרם של האגודלים הירוקים, נמוך משמעותית מהאדומים.

כפי שהצהיר שייעשה, ולהבדיל מקודמיו שהיו שופטים, רואה החשבון אנגלמן מקדיש בדוח חלק נכבד לביקורת פיננסית, שנעדרה ממרבית הדוחות שפורסמו ב-20 השנים האחרונות. בהמשך למהלך שהתחיל כבר בשלהי כהונתו של המבקר הקודם, הדוחות גם כוללים אינפוגרפיקה חדשה ומלווים בסרטונים, כחלק מהרצון להנגיש אותם טוב יותר לציבור.

זהו הדוח השנתי הראשון שמוציא תחת ידו אנגלמן, שמרבית העבודה עליו נעשתה עוד בתקופת המבקר הקודם. גם אם מוקדם עדיין לקבוע מה יהיה הקו שיאפיין את תקופת כהונתו של המבקר הנוכחי, אפשר די בבטחה לקבוע שלפחות את המשוכה המשמעותית הראשונה שהציבו לו מי שחוששים מריסוק מעמדו של מוסד מבקר המדינה, שנקרא גם "הרשות הרביעית", צלח אנגלמן בהצלחה.