גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דעה: מבקר המדינה או מלטף המדינה? מאחורי הדוח על משרד התקשורת

מאחורי דוח מבקר המדינה בעניין עצמאות גופי הרגולציה בתחום השידורים מסתתרות שתי דרמות: האחת היא הפיכת מוסד מבקר המדינה למוסד מלטף המדינה, והשנייה קשורה להטבות הרגולטוריות שניתנו לערוץ 20

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המלג
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: אתר המלג

מאחורי דוח מבקר המדינה בעניין עצמאות גופי הרגולציה בתחום השידורים מסתתרות שתי דרמות: האחת היא הפיכת מוסד מבקר המדינה למוסד מלטף המדינה, והשנייה קשורה להטבות הרגולטוריות שניתנו לערוץ 20.

בלשון יבשה ולקונית, מתוארים בדוח מחדלים בני 25 שנה בנוגע להימנעות מהקמת רשות תקשורת עצמאית; אי-החלת רגולציה על האינטרנט, כאילו הוא איזה כלי תקשורת זניח; וכפילות מיותרת ובזבזנית בין הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו והמועצה לשידורי כבלים ולוויין.

אז מה באמת התחולל בין נובמבר 2016 לאפריל 2018?

הדוח עוסק בתקופה שבין נובמבר 2016 לאפריל 2018, אבל מי שקורא אותו מתרשם שבתקופה הזאת אולי התרחשו כמה אירועים נקודתיים. האמת היא אחרת. תקופת הזמן הזאת משקפת את ההקצנה הרבה ביותר ביחסי פוליטיקה ושידורים בהיסטוריה של מדינת ישראל. כמה נוח לעסוק באנקדוטות כמו תקציב המועצה לשידורי כבלים ולוויין (מנכ"ל משרד התקשורת עיכב חודשים ארוכים את הדיון בתקציב המועצה, מי יודע למה?) או מינוי חברים במועצת הרשות השנייה (לכל המועמדים מטעם שר התקשורת הייתה זיקה או זיקת עבר לשר, למפלגתו או לשר אחר בממשלה), כשבחוץ מתחוללת מהומת אלוהים: תחלופת שרי תקשורת; פירוק ערוץ 2 ואחר-כך מיזוג ערוצי רשת ועשר שמהווים את הכישלון הרגולטורי הדרמטי בשוק הטלוויזיה; מנכ"ל משרד התקשורת הופך לעד מדינה - מה שהוא שופך אור על אופי תהליכי קבלת ההחלטות במשרד; והליך החקיקה השערורייתי של ההטבות לערוץ 20. כך מערפלים את המציאות ומוציאים אותה מהקשרה.

למעשה, גם כתבי האישום שהוגשו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בנובמבר 2019 היו ידועים למי שבחר לפרסם את הדוח הנוכחי רק עכשיו. אם יש משהו שאפשר ללמוד מהם, זה שאין מדובר על מדיניות לגיטימית שביקש בנימין נתניהו לממש כנבחר ציבור, אלא על הלך רוח ודפוס של מי שמבחינתו כל האמצעים כשרים כדי להשיג לעצמו סיקור אוהד בתקשורת. את אלה אי-אפשר למצוא בדוח המבקר, אפילו לא ברמת המסגור. כאילו המינויים למועצת הרשות השנייה התנהלו בחלל ריק, וכאילו האיום של שר התקשורת לסגור את המועצה לשידורי כבלים היה איום תאורטי ומנומס.

ועוד, הדוח אינו כולל שמות. מן אנונימיות שכזו. חיפשתי "נתניהו", פילבר", "הנגבי", "קרא" - ולא מצאתי. הדבר בולט דווקא בהשוואה לדוח הביקורת של המבקר הקודם, יוסף שפירא, משנת 2017 שעסק בניגודי העניינים של ראש הממשלה נתניהו בתפקידו כשר התקשורת.

וזה מבלבל, משום שבשנים האחרונות התחלפו לא פחות מארבעה שרי תקשורת - נתניהו, אקוניס, הנגבי וקרא, היות שלראש הממשלה היו ניגודי עניינים. אז איך אפשר לדעת בכל פעם למי הכוונה כשכתוב "שר התקשורת"?

ערוץ 20 - "תיק 5000"

ואז מגיעה התייחסות המבקר לשערורייה של תיקון חוק התקשורת שנועד להיטיב עם ערוץ 20, בדרך שהייתה מנוגדת לכל כללי חקיקה ומנהל תקינים ולעמדת הדרגים המקצועיים במשרדי התקשורת, האוצר והמשפטים.

ערוץ 20 הוקם כערוץ מורשת יהודית. בחלוף הזמן זלגו תכניו לעולם התוכן העיתונאי-חדשותי. על כך נקנס פעם אחר פעם על-ידי המועצה לשידורי כבלים ולוויין, שקיימה איתו במקביל מגעים כדי לאפשר לו לשדר חדשות בתנאי שיכפיף עצמו לדרישות מינימליות - כגון הפרדה בין הבעלים לבין המערכת העיתונאית. אולם העובדה שהערוץ בחר למקם את עצמו כמעין פוקס ניוז ישראלי שימחה את ראש הממשלה. לא מפני שהערוץ היה ימני, אלא מפני שהוא ראה בו מקום עיתונאי מחבק.

בינואר 2018 הודיעו אנשי ערוץ 20 כי הם אינם יכולים עוד לעמוד בנטל המחויבויות הכספיות והאחרות שלו, וכי בכוונתם לשגר מכתבי פיטורים לכלל העובדים. פרקטיקה ידועה בקרב ערוצי טלוויזיה במחוזותינו, כדי להפעיל לחץ על הרגולטור. בכך נפתח המסע הלא ייאמן להצלתו: הוא התחיל בכך שהסמכות לטפל בתיקון החקיקה הועברה בכוח ובאופן חסר תקדים מוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל מהאופוזיציה, לוועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש מהליכוד, המשיך בהעברת החלטת בזק בוועדת השרים לענייני חקיקה, שנועדה לאפשר הקלות רגולטוריות לערוץ, והסתיים בחקיקה שהפכה את רגולציית הטלוויזיה על ראשה.

את כל הסיפור הזה לא תמצאו כמובן בדוח המבקר. מבחינתו, די להסתפק בהערת שוליים שבה הוא מציין ביובש כי הטיפול בערוצים הייעודיים עבר מסמכות מועצת הכבלים לרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, ולעסוק בסוגיה החשובה באמת: האם שר התקשורת קרא העליב את יו"רית מועצת הכבלים או לא.

המבקר מתאר איך בינואר 2018 פנתה יו"רית מועצת הכבלים והלוויין אל היועץ המשפטי לממשלה וטענה כי שר התקשורת דרש ממנה להתעלם מחווֹת-הדעת המשפטיות ולפעול בדחיפות לאישור שידורי חדשות קבוע לערוץ, ואמר לה דברים קשים בנושא פיזור המועצה. היא ביקשה שהיועץ המשפטי לממשלה יגן עליה. זה אומנם לקח כמה חודשים, אבל ביוני 2018 פנה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה במכתב לשר התקשורת ובו הדגיש כי אל לדרג הפוליטי להתערב בשיקול-דעתה העצמאי ובעבודתה של המועצה.

ובכל זאת, על אף המילים המדודות של המבקר, ניסיונות העידון, הבריחה המכוונת שלו מדיון ב"תיק 5000" והרחקת ראש הממשלה וסביבתו ממנו, אפשר להבין עד כמה גדולה השערורייה:

"מועצת הכבלים והלוויין הוקמה מתוך תפיסה ששר התקשורת אינו אמור לעסוק במישרין בהסדרת התכנים, ועיקר ההסדרה והפיקוח על הגופים המשדרים מתבצעים באמצעות מועצות ציבוריות, שאמורות להיות עצמאיות ולפעול ללא השפעות פוליטיות...

"אף בלי לבחון את הסוגיה, אם המקרה הנידון הוא בגדר המקרים שנמנו בחוק ובתקנות, יש להקפיד כי היחסים בין השר למועצה ישקפו מערכת יחסים תקינה וראויה בין שר לבין מועצה ציבורית עצמאית שצריכה לפעול בהתאם לשיקולים מקצועיים ועניינים, ולא לפי שיקולים פוליטיים צרים...

"נוכח העובדה שפיזור המועצה מקנה לשר סמכות למלא את תפקידיה עד למינוי מועצה חדשה באופן המעורר חשש לאיון החיץ האמור, פיזור המועצה או איום בפיזורה צריכים להיעשות בזהירות המתחייבת".

אגב, הפרסום בערוץ 13 מספטמבר 2019, המגובה בהקלטות, שממנו עולה כי ראש הממשלה עצמו העביר בזמן אמת, תוך כדי שמתנהלות נגדו חקירות על מעורבות יתר לטובת ידידיו בתקשורת, הוראות לשר התקשורת איוב קרא לאיים בביטול המועצה לשידורי כבלים ולסייע פרסונלית לערוץ 20 - אינו מופיע בדוח.

לא מופיעה בו גם העובדה המצערת שכל ההנחות שהופרחו לאוויר במהלך החקיקה התגלו כמופרכות. ערוץ 20 לא הפך לערוץ רב-רייטינג, ערוצים קטנים חדשים לא הגישו בקשה לרישיונות שידור, הסחרור בשוק הטלוויזיה הוביל לצמצום התחרות ולאיחוד ערוצי עשר ורשת, ולא להגברת התחרות כפי שהובטח.

דוח המבקר משקף את הפתגם הידוע שלפיו חצי אמת היא שקר שלם. מי שעוסק בתיקון החקיקה של ערוץ 20 רק מהפרספקטיבה של יחסי שר התקשורת והמועצה לשידורי כבלים, מעוות ומערפל את המציאות. המציאות הייתה שתוך כדי החקירות בתיק 4000, המשיך ראש הממשלה ללא לאות באותו דפוס עברייני של תגמול רגולטורי למי שמסקר אותו באופן חיובי, והכול במעטפת מזויפת של טיעונים בדבר תחרות בשוק התקשורת ותוך רמיסת כל כללי המשחק, שעצמאות המועצה לשידורי כללים היא החלק הקטן שבהם.

דוח המבקר הנוכחי, המלטף את מבוקריו ומנסה להציג מציאות חלקית, הוא תקדים מסוכן לעצימת עיניים וויתור מראש, אולי במכוון, על היכולת לייצר בקרה שלטונית כל-כך נחוצה במחוזותינו, דווקא במרחבים הרגישים ביותר של יחסי תקשורת ופוליטיקה. 

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר היא עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה. 

*** גילוי מלא: ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר חיברה את הקוד האתי של "גלובס"

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות ● איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס