"אישור הקיצוץ בחדשות 13 יחשוף את הדירקטורים של רשת לתביעות נזיקין"

במכתב ששלחו עובדי חדשות 13 וארגון העיתונאים לחברי דירקטוריון רשת נכתב כי ההחלטה לצמצם את מצבת כוח-האדם לא רק תפגע אנושות בחברת החדשות, אלא גם תעמיד בסכנה של ממש את רשת עצמה ואת רישיון השידור שלה

אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13
אולפן חדשות 13 / צילום: באדיבות חדשות 13

ערב לפני שדירקטוריון רשת 13 אמור להתאסף כדי לאשר קיצוץ של 35% בתקציב חברת חדשות 13, שיגרו עובדי חברת החדשות וארגון העיתונאים מכתב לחברי הדירקטוריון, בו הבהירו כי יש מניעה חוקית לבצע את המהלך. עובדי חדשות 13 טענו כי אם הדירקטורים יאשרו את הקיצוץ, הם יהיו חשופים לתביעות.

במכתב מוזכר כי אתמול (א') קבע בית הדין לעבודה כי ההסכם הקיבוצי עם העובדים עומד בעינו, ולכן כל עוד לא הוסכם אחרת, לא ניתן לפעול בניגוד להוראותיו, הקובעות כי עד חודש יולי חדשות 13 מנועה מלבצע פיטורי צמצום.

במכתב נטען כי ההחלטה לצמצם את מצבת כוח-האדם לא רק תפגע אנושות בחדשות 13, אלא גם תעמיד בסכנה של ממש את רשת עצמה ואת רישיון השידור עליו נשענת פעילותה העסקית. עוד צוין כאמור כי מעשה שכזה יותיר את רשת ואת חברי הדירקטוריון חשופים לתביעות משפטיות כבדות.

טענת העובדים נשענת על כך שבתנאי הרישיון של רשת נקבע כי על בעל הרישיון מוטלת החובה לדאוג שחברת החדשות לא תהיה בגירעון תקציבי. עוד נקבע כי על חברת החדשות לפעול בהתאם לתקציב שאישרה הרשות השנייה, וכי על בעל הרישיון לוודא שחברת החדשות תהיה באיזון תקציבי בכל עת. עוד נקבע כי "בעל הרישיון יכסה את גירעון חברת החדשות אם ייווצר גירעון כזה".

לטענת העובדים, "מאחר שבתקופה הקרובה לא ניתן לפטר את עובדי חברת החדשות, חובת העסקת העובדים ושכרם ייוותרו בעינם. מכאן שהחלטה על קיצוץ נרחב בתקציב חברת החדשות, באופן שלא יאפשר תשלום שכר לכלל עובדיה, תותיר את חברת החדשות בפני חיסרון כיס כבד, ובהתאם לרישיון רשת, החברה אינה רשאית לקבל החלטה שמשמעה הוצאת חברת חדשות 13 מאיזון תקציבי, וממילא רשת תהיה חייבת בתשלום שכר העובדים".

לכן, לטענת העובדים, "החלטה על קיצוץ נרחב בתקציב חברת החדשות לא רק מנוגדת לדין, אלא גם תשית עלויות גבוהות במיוחד על רשת".

במכתב מבהירים העובדים כי הדירקטורים מחויבים בחובה אישית לפעול בהתאם לדין, ולכן אישור הקיצוץ יחשוף את חברי הדירקטוריון לתביעות נזיקין. העובדים מבהירים כי נציגות העובדים לא תהסס לפעול בכל אמצעי משפטי העומד לרשותה.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "רשת 13 לא מנהלת דיאלוג בתקשורת אלא ישירות מול חברת החדשות".