האוצר למלווים הזרים של אל על: הגיעו להסדר לפריסת החוב

מנכ"ל האוצר שי באב"ד צייד את חברת התעופה במכתב בכדי שתגיע להסדר מול הבנקים הזרים שהלוו לחברה ומול שלוש החברות הבינלאומיות שהחכירו לאל על את מטוסיה

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: ליאור מזרחי
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד / צילום: ליאור מזרחי

משרד האוצר פנה במכתב למנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, וביקש ממנו להגיע להסדר לפריסת התשלומים השוטפים. הבקשה היא לפריסה מחדש של ההלוואות שהוענקו לאל על במסגרת תוכנית ההתייעלות אליה מחויבת החברה.

מנכ"ל משרד האוצר,  שי באב"ד, צייד את אל על במכתב האמור בכדי שתגיע להסדר מול הבנקים הזרים שהלוו לחברה ומול שלוש החברות הבינלאומיות שהחכירו לאל על את מטוסיה (שרובם ממונפים).

במכתב מציין באב"ד ללווים ולמלווים ולגורמים האחרים מולם מצויה אל על בהתחייבות כספיות, כי בכוונת האוצר לאשר לאל על ערבות מדינה של 75% להלוואה של עד 400 מיליון דולר, בכפוף לכך שגם כל הצדדים האחרים "ייכנסו מתחת לאלונקה" - כהגדרת גורמים באוצר.

מבחינת משרד האוצר, אל על תצטרך להגיע להסכמות עם הבנקים. אל על מקיימת מגעים עם בנק דיסקונט, בנק לאומי ובנק הפועלים וייתכן שגם עם בנקים בינלאומיים.

לפי גורם במשרד האוצר, המדינה איננה חוששת מתרחיש של הקפאת הליכים שאליו תיקלע החברה אם הנושים ינסו לגבות את חובותיהם, או במצב שבו היא לא תגיע להסכם עם העובדים לגבי תוכנית ההתייעלות, או שלא יימצא בנק מלווה.

בתוך כך נמשכים המגעים בין הנהלת אל על לבין ועד העובדים במטרה להגיע להסכמה בכל הנוגע לתוכנית ההתייעלות שאליה תידרש אל על, תוכנית זו כוללת מכירה של כ10-15 מטוסים מתוך 45 מטוסי החברה, צמצום פעילות בכ-30%, לרבות השהיית פתיחת קווים חדשים ופיטורי כשליש מ-6,360 עובדי החברה.

לפני מספר ימים קיבלה אל על אישור מבית הדין לעבודה למשוך 105 מיליון שקל מהיתרות שנצברו בקרן פיצויים שפתחה המדינה לעובדי אל על במועד ההפרטה בשנת 2003. בקרן הופקדו 108 מיליון דולר, וכיום היתרה שלה היא של כ-550 מיליון שקל. ל-249 העובדים שזכאים לפיצויים מהקרן הופרשו היתרות לקופות אישיות. היתרות שתמשוך אל על מקרן הפיצויים ישמשו לתשלום משכורות ל-700 עובדי החברה שלא הוצאו לחל"ת. 

הדיונים בין אל על לבין משרד האוצר נמשכים מזה שבועות ארוכים, אבל נדמה כי מועד הדד-ליין מתקרב. ב-14 למאי תפרסם אל על את דוחותיה הכספיים, אחרי שקיבלה אישור לדחות את מועד הפרסום פעמיים. הדוחות שיפורסמו ברוח משבר הקורונה יחשפו את הבור העמוק שאליו שקעה חברת התעופה.