האביב הגיע: מדד גלובס-פרומתאוס נסק 15.6% באפריל

מדד ת"א 125 עלה בחודש שעבר ב-10.2%, והנאסד"ק זינק ב-15.4% • תת-מדד מדעי החיים טס בשיעור של 26.4%, בדומה למדד ת"א-ביומד שטיפס 24.5%, ולעומת נאסד"ק-ביוטכנולוגיה שהוסיף 15% • בתת-המדד בלטה מניית פלוריסטם, שהשלימה זינוק של 150% באפריל

הנפקת נובוקיור ב־2015 / צילום: Nasdaq OMX
הנפקת נובוקיור ב־2015 / צילום: Nasdaq OMX

אחרי הנפילות החדות בשווקים בחודש מרץ, החברות הישראליות בוול סטריט נסחרו בחודש אפריל במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחר החברות הללו לנסיקה של 15.6%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 עלה בשיעור של ב-10.2% ומדד נאסד"ק זינק ב-15.4%.

בדומה למגמה של המדד, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים טס באפריל בשיעור של 26.4%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-24.5% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הוסיף לערכו 15%.

אחת החברות הבולטות ביותר החודש בתת-המדד הייתה פלוריסטם, שהשלימה זינוק של 150% במניה. החברה מפתחת סביבה טבעית לגידול תאי גזע משליה, המשמשים למספר שימושים קליניים, כמו טיפול בטרשת עורקים ושיקום שרירים אחרי שבר במפרק הירך. הזינוק המשמעותי החודש נובע מכך שהחברה דיווחה כי הטיפול שהיא מציעה יעיל לטיפול בחולי קורונה. בעקבות הדיווח, זורזה חתימת הסכם מימון בין החברה לבין בנק ההשקעות האירופי (EIB) בסך 50 מיליון אירו. פלוריסטם צפויה להשתמש במימון, שלא דילל את בעלי המניות הקיימים, לזירוז פעילות המחקר והניסויים לטיפול בחולי קורונה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט עלו גם הן באפריל, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לזינוק של 16.9%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-15.6% ומדד נאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 13.6%.

בין החברות שהובילו את תת-המדד לעלייה נמצאת Wix. החברה, העוסקת בפיתוח פלטפורמה לבניית אתרי אינטרנט, נסקה באפריל ב-30%. במכתב לבעלי המניות ששלחה החברה החודש ציינה כי לקורונה השפעות חיוביות ושליליות על החברה, וכי היא צפויה לעמוד בתחזיות שלה לרבעון הראשון. עוד נמסר, שלמרות שביטולי המנויים עלו, כך גם כמות הנרשמים עלתה. זאת בעיקר בעקבות ההשפעות של הקורונה, שגורמת לעוד שירותים לעבור לאונליין, ומזרזת עסקים לפתח את השירותים המקוונים.

גלובס-פרומתאוס - אפריל 2020
 גלובס-פרומתאוס - אפריל 2020

ביצועים מרשימים מתחת לרדאר

במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי חברה מעניינת במדד, שביצועי המניה שלה מרשימים, אך עם זאת עדיין נמצאת מתחת לרדאר התקשורתי, היא חברת הביומד הישראלית נובוקיור. החברה נסחרת בנאסד"ק מ-2015 וכיום שוויה כ-6.2 מיליארד דולר. לפי פרומתאוס, שווי זה הופך את נובוקיור לאחת מחברות הביומד הישראליות בעלות השווי הגבוה ביותר אי-פעם בנאסד"ק .

שווי השוק של נובוקיור הספיק להתקרב לשוויין - ואף לעקוף אותו - של חברות ישראליות גדולות אחרות כמו סולאראדג', Wix ואלביט, ומתקרב שוב לשווייה של ספינת הדגל לשעבר של הכלכלה הישראלית - טבע (בעבר היא אף עקפה אותה).

אז מה "הסוד" של נובוקיור? אייל שבח, שותף מייסד וראש ענף טכנולוגיה בפרומתאוס, אומר כי זהו "שילוב של מספר פרמטרים טובים, בייחוד לחברה מענף הביומד: התקדמות רציפה בניסויים ואישוש הפיתוח כמשפר את חייהם של החולים, טכנולוגיה שעשויה להיות רלוונטית לטיפול במגוון סוגי סרטן, מערך שיווקי חזק, לרבות חבירה לשותפים אסטרטגיים חזקים, ומודל עסקי מבטיח, בין היתר כתוצאה מכיסוי ביטוחי למוצר".

נובוקיור הוקמה ב-2010 והונפקה לראשונה במחיר של 22 דולר למניה, לעומת מחיר נוכחי של 61.4 דולר, נתון המשקף גידול של כ-180% במחיר המניה תוך פחות מחמש שנים. לפי פרומתאוס, החברה עוררה עניין כבר בימיה הראשונים, וקיבלה השקעות מחברות גדולות כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר.

נובוקיור פועלת לפתח טיפולים מאריכי חיים עבור כמה מצורות הסרטן האגרסיביות ביותר. החברה מפתחת טיפול ייחודי לסרטן המבוסס על שיטת השיטה TTFields (קיצור של Tumor Treating Fields) - שימוש בשדות חשמליים בתדרים מסוימים הפוגעים בתהליך חלוקת התא בגידול. נובוקיור מריצה מספר ניסויים קליניים החוקרים את השפעת TTFields על גרורות במוח, סרטן ריאות, סרטן לבלב, סרטן שחלות ומזותליומה.

טיפול של נובוקיור / צילום: אתר החברה
 טיפול של נובוקיור / צילום: אתר החברה

בפרומתאוס מציינים שהפיתוח של החברה מאושר לטיפול בחולים בוגרים של גליובלסטומה, סרטן המוח הראשוני הנפוץ והאגרסיבי ביותר. מדי שנה כ-15 אלף איש מאובחנים בגליובלסטומה או בגידולים שמתפתחים לגליובלסטומה בארה"ב, ובארץ מאובחנים מדי שנה 200 חולים במחלה, ו־200 חולים מתים כתוצאה ממנה. זמן ההישרדות הממוצע לאחר ניתוח בשילוב הקרנות וכימותרפיה (הטיפול המקובל) הוא כ-70 שבועות בלבד.

הטיפול של נובוקיור אינו מרפא את הסרטן, אך מאט את קצב התקדמותו ומשפר משמעותית את איכות חיי החולה. למשל, בסרטן הריאות, לאחר שנת טיפול, 80% מן החולים בקבוצת הטיפול היו עדיין בחיים, לעומת רק 50% בקבוצת הביקורת.

לפי ניתוח שביצעה פרומתאוס, בין 2019 לתחילת 2020 הייתה מניית נובוקיור בשיא. הסיבות העיקריות לביצועי המניה בתקופה זו היו תוצאות חזקות בדוחות 2019 והתקדמות משמעותית בניסויים - אישוש לכך שהטכנולוגיה יכולה להיות רלוונטית למספר רב של סוגי סרטן.

בפרומתאוס מוסיפים, כי ההכנסות כיום נובעות ברובן מן המוצר המסחרי המוביל של החברה שמאושר לשיווק, Optune - מערכת דמוית-קסדה המשמשת לגירוי חשמלי לטיפול בסרטן המוח: האותות החשמליים מונעים את התחלקות התאים ומאיטים את התקדמות המחלה. מוצר זה קיבל ב-2019 שיפוי ביטוחי בארה"ב מהמבטח הממשלתי, ונכנס השנה לסל הבריאות גם בישראל.

המודל העסקי של נובוקיור לא מבוסס על מכירת המוצר אלא על מכירת טיפול. החברה גובה מחברות הביטוח הרפואי תשלום רק בגין הטיפול, ולא תשלום חד־פעמי עבור המוצר בתחילת הטיפול.

הכנסות החברה ב-2019 צמחו בכ-42% לכ-351 מיליון דולר. ההכנסות נובעות מפעילות במיקומים שונים, בעיקרם בארה"ב, בגרמניה, ביפן ובסין, וארה"ב מהווה 66% מהמכירות. בפרומתאוס מוסיפים כי ברווחיות הגולמית החברה רשמה שיפור גדול יותר, וב-2019 זינק הרווח הגולמי בכ-56% לכ-263 מיליון דולר, בהשוואה ל-168 מיליון דולר בשנת 2018. לפי פרומתאוס, שיעור הרווח הגולמי, הנושק ל-75%, מהווה אינדיקציה מצוינת לערך המוסף העצום שמייצר הטיפול.

בפרומתאוס מוסיפים שרוב הוצאות החברה ב-2019 היו הוצאות מכירה ושיווק, שהיוו 27.5% מהמחזור, לעומת הוצאות מחקר ופיתוח שהיוו 22.5%. עם זאת, לדבריהם, בתחומי מדעי החיים לא מדובר בנתון חריג, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בחברת צמיחה המעוניינת לתפוס נתח שוק ומוכנה להקריב לשם כך את רווחי הטווח הקצר. יצוין כי החברה הצליחה לרשום שיפור גם בשורה התחתונה, כאשר ב-2019 ההפסד הנקי צומצם ל-7.2 מיליון דולר, לעומת 63.6 מיליון דולר ב-2018.

המתחרים העיקריים של נובוקיור הן חברות שמציעות טיפולים חלופיים ומקבילים לכימותרפיה בסוגי סרטן שונים שאליהם החברה עתידה לחדור. לדברי שבח, השאלה אם החברה תמשיך לצמוח, ואולי להפוך לראש החנית של הישראליות בוול סטריט, תלויה בהמשך הצמיחה וההצלחה בניסויים הקליניים גם בשאר סוגי הסרטן. כמו כן, מוסיף שבח, אתגר נוסף וגדול שלה הוא ביצירת שיתופי פעולה אסטרטגיים עם תאגידים גדולים והקמת מערכי הפצה עצמאיים חזקים.

המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות