נפט | ניתוח

פקק בצנרת: קריסת מחירי הנפט מובילה לעצירת עסקאות בקרב ענקיות האנרגיה

מתחילת השנה, BP, אקסון מוביל ואוקסידנטל ביצעו שינויים בעסקאות מתוכננות למכירת נכסים או דחו אותן למועד לא ידוע, בצל השפעות הקורונה • חברות הנפט עברו לקיצוצי עלויות והוצאות לנוכח קריסת המחירים, וכמה מהן אף חתכו דיבידנדים

דארן וודס, מנכ"ל אקסון מוביל / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דארן וודס, מנכ"ל אקסון מוביל / צילום: Evan Vucci, Associated Press

לפני משבר הקורונה וקריסת מחירי הנפט, רוב חברות האנרגיה הגדולות בעולם תכננו למכור נכסים במיליארדי דולרים כדי לפרוע חובות ולשמור על תשלומי דיבידנדים. כעת, תוכניות גיוס ההון האלה בבעיה.

מתחילת השנה עדכנו החברות BP, אקסון מוביל ואוקסידנטל את עסקאות מכירות הנכסים הגדולות שלהן, או דחו אותן למועד לא ידוע, כשהגבלות התנועה עקב הקורונה הורידו את הביקוש לאנרגיה ואת מחירי הנפט בכשני שלישים.

חברות הנפט עברו לקיצוצי עלויות והוצאות כשהמחירים קרסו, ובמקרים קיצוניים כמה מהן אף חתכו דיבידנדים. הנהלות רבות במגזר ראו לפני כן את מכירות הנכסים כאמצעי לחזק את המצב הכספי, אבל האופציות שלהן מצטמצמות, כשגם הקונים מתמקדים בשמירה על מזומנים, והבנקים מרסנים מימון לעסקאות כשהחשש ממיתון עולמי גובר והולך.

"יש אי-ודאות מאסיבית לגבי איך שהעולם ייראה אחרי הנגיף, ומה תהיה ההשלכה על מחירי הנפט והגז, ולכן הקונים מהססים להתחייב עם הון", אמר מנהל מחקרי האנרגיה באירופה בחברת RBC שוקי הון.

אקסון מצפה להאטה במימוש הנכסים

ירידת מחירי הנפט מאיימת על תוכנית המימושים הגדולה ביותר במגזר - התוכנית של אקסון מוביל למכור נכסים ב-25 מיליארד דולר עד 2025. החברה דחתה למועד לא ידוע מכירה של נכסי נפט וגז ב-2 מיליארד דולר בים הצפוני. זאת, כשמוקדם יותר השנה שכרה אקסון מוביל יועצים להשיק את תהליך המכירה, אבל מאמציהם עוכבו בגלל תנאי השוק, כפי שמסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" מקורות המעורים בעסקי החברה.

אקסון מעוניינת עדיין למכור כמה מנכסיה, אבל היא תצטרך למצוא קונים מעוניינים, אמר מנכ"ל החברה, דארן וודס, ביום שישי האחרון. "הולך להיות קשה יותר לעשות זאת בסביבה שכזו, שבה לאנשים אין מזומנים, ולכן הייתי מצפה להאטה בתהליך מימוש הנכסים שלנו", הוסיף וודס.

העסקה של אוקסידנטל למכירת נכסים של החברה הבת אנדרקו באפריקה בסך 8.8 מיליארד דולר, לחברת טוטאל הצרפתית, ניצבת בפני מכשולים בכמה מדינות, והסיכוי לגייס את מלוא הסכום נראה מוגבל. מכירת עסקי נפט וגז במוזמביק ובדרום אפריקה כבר בוצעה, אבל ממשלת אלג'יריה מעכבת את אישור המכירה של נכסים במדינה, לדברי שני מקורות.

גם התוכנית של טוטאל לגייס 5 מיליארד דולר ממכירת נכסים בשנים 2019-2020 נתקלת בקשיים. ביולי האחרון הסכימה פטרוגז NEO בריטניה, זרוע החיפושים וההפקה של תשלובת MB מעומאן, לקנות את שדות הנפט של טוטאל בים הצפוני ב-635 מיליון דולר. כעת העסקה הזו נראית לא בטוחה, אומרים מקורות, מפני שפטרוגז, שמשתפת פעולה עם חברת השקעות פרטיות מנורבגיה לצורך העסקה, מתקשה להשיג את המימון.

ענקית האנרגיה הבריטית BP מסרה בשבוע שעבר כי סביבת העסקים מאתגרת, אבל תוכניתה לממש נכסים בסך 15 מיליארד דולר עד למחצית הראשונה של 2021 נותרה בעינה. בחודש שעבר מסרה החברה כי היא ניהלה משא ומתן חדש על עסקה למכירת עסקיה באלסקה ב-5.6 מיליארד דולר לחברת הילקורפ אנרג'י הפרטית, בתגובה לירידות מחירי הנפט הגולמי ולסביבת המימון הקשה של עסקאות כאלה.

באופן דומה, BP תצטרך כנראה לשקול תנאים חדשים להשלמת מכירת שדות נפט וגז בים הצפוני ב-625 מיליון דולר לפרמייר אויל הבריטית, בעקבות ירידת המניה של פרמייר. לפי התנאים הנוכחיים, פרמייר תגייס 500 מיליון דולר במכירת מניות חדשות כדי לממן את העסקה, אבל כל שווי השוק של החברה ירד ל-308.7 מיליון דולר, לעומת יותר ממיליארד דולר בעת הכרזת העסקה בינואר.

כשמחירי הנפט מתייצבים, אנליסטים אומרים שחברות שמנסות להגדיל את הדיבידנד שלהן או להאיץ את המעבר לאנרגיה של פחמן נמוך, יצטרכו לקבל החלטות קשות אם למכור נכסים בשוק של קונים. "הקליבר של צנרת הנכסים שעמדו לפני כן למכירה, יצטרך להשתפר משמעותית כדי למשוך קונים", אמר כריסטיאן מאלק, ראש יחידת מחקרי הנפט באירופה ובמזרח התיכון בבנק ג'יי.פי מורגן.

חברת האנרגיה של (Shell) הודיעה בשבוע שעבר כי תפחית את הדיבידנד שלה ב-60% ל-16 סנט למניה - ההפחתה הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה - וסימן לקשיים שהקורונה יצרה לחברות הנפט הגדולות. החברה נשארה מחויבת למימוש נכסים ביותר מ-10 מיליארד דולר עד לסוף שנה זו, אבל היא הודתה כי המשימה הזו תהיה קשה. "הסביבה הנוכחית לא תומכת בכל מגוון המימושים שתכננו לבצע השנה", אמרה ג'סיקה אול, סמנכ"לית הכספים של החברה.