גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נמלים חדשים, רכבת מחיפה לנצרת והנפקת אגד: מי מהמיזמים יגיע ליום שאחרי הקורונה בשלום?

האופטימיסטים מדברים על "מכה קלה בכנף", אבל בחינה מעמיקה מגלה ששורה של פרויקטים גדולים בתחום התחבורה צפויים להיפגע ● למה ישראל צריכה ארבעה נמלים כשהתחום כולו מתרסק, האם אגד תצליח לקדם את ההנפקה וכמה יעלה להקים רכבת קלה בין נצרת לבין חיפה

לאחרונה מזדמן לנו לשמוע לעיתים תכופות את הקלישאה "מכה קלה בכנף" בהקשר של השלכות משבר הקורונה. האופטימיסטים ובעלי העניין משתמשים בה כדי לנסות לשכנע אותנו, ואולי גם את עצמם, שמדובר במכשול נקודתי וחולף, שלא יותיר נזק ארוך טווח לכלכלה המקומית והגלובלית ובסופו של דבר כולם ייצאו ממנו מחוזקים.

אפשר בהחלט להבין את הצורך באופטימיות בימים אלה אבל כאשר בוחנים את נתוני המאקרו העדכניים, שעולים מהפרסומים האחרונים של האוצר, מתקבל רושם שונה בתכלית.

הדוח שכותרתו "ביצוע התקציב, גירעון הממשלה ומימונו לתקופה ינואר-מרץ 2020", מגלה כי בחודש מרץ נמדד גירעון תקציבי של 15.9 מיליארד שקל לעומת כ-3.6 מיליארד במרץ אשתקד. באוצר אף טורחים להוסיף כי "בחודשים הבאים תימשך העלייה החדה בגירעון כתוצאה מהמשבר".

מטרידות לא פחות הן ההערכות המופיעות בסקירה, שפרסמה הכלכלנית הראשית באוצר בשלהי אפריל, ובה מוצגים שני תרחישים: התאוששות מהירה יחסית של המשק שתביא ב-2020 לצמיחה שלילית בתוצר של 5.4% "בלבד"; והתאוששות איטית, שתביא השנה לצמיחה שלילית של 6.5%.

על פי אותה סקירה, הגירעון הכולל בתקציב ינוע בין 11.3% ל-11.8% - בערך פי שלושה מההערכות בתחילת השנה והגירעון השלישי בגובהו מכל מדינות ה-OECD - ושיעור האבטלה הממוצע במשק ב-2020 יעמוד על 13%-14%, או כ-8%-9% לפי הגדרת הלמ"ס. מנגד, באוצר מנסים להרגיע אותנו, שיחס החוב/תוצר צפוי לעמוד כ-76% "בלבד", קצת מתחת לממוצע ב-OECD.

הנתונים הללו יחייבו את הממשלה הבאה לנקוט בצעדי חירום לאיזון בין ההכנסות להוצאות. גם אם זה יהיה כרוך בוויתור או הקפאה של פרויקטים מהודרים ויוקרתיים של תשתית תחבורתית, שאמורים לשאוב בשנים הקרובות עשרות מיליארדי דולרים מקופת המדינה.

הם גם יאלצו את הממשלה לבצע הערכה מחודשת של הציפיות הריאליות ממהלכי הפרטה שכבר החלו. בינתיים, לפחות, נראה שהפרויקטים הללו ממשיכים לנוע על טייס אוטומטי, כאילו שהכלכלה העולמית לא נמצאת בצלילה חופשית.

הנמלים: הספנות הגלובלית במשבר

משבר הקורונה מוצא את תוכנית הפיתוח של נמלי ישראל בנקודת זמן קריטית. באשדוד הולכת ומושלמת ההקמה של נמל פרטי ענק ואילו בחיפה מגיע לישורת האחרונה "נמל המפרץ" החדש, שאמור להימסר לניהול סיני ב-2021. במקביל מקודם הליך ההפרטה של נמל חיפה הישן, שאושר בוועדת השרים לענייני הפרטה בינואר השנה, ממש לפני זליגת משבר הקורונה לישראל.

לפי התוכנית בתוך כשנה-שנתיים אמורים לפעול בישראל ארבעה נמלי ים גדולים וחדישים, שיתחרו זה בזה. גם כאשר התובלה הימית העולמית נמצאה בצמיחה הועלו סימני שאלה, האם היקף המטענים, שעוברים דרכי נמלי ישראל, מצדיק את קיומם של ארבעה נמלים מתחרים. אבל מאז תחילת השנה ספג ענף הספנות הגלובלי את מלוא עוצמת הנזק הכלכלי של משבר הקורונה. כמעט כל חברות התובלה הימית הגדולות בעולם נפגעו קשה כתוצאה מהסגר והתכווצות הכלכלה הגלובלית שהביאה להאטה בשינוע סחורות ובפעילות הנמלים. התופעה החלה בסין ולאחר מכן זלגה למזרח אסיה, לארה"ב, אירופה ולשאר העולם.

נכון להיום האינדקסים הגלובליים, שעוקבים אחרי היקף הובלת המכולות בעולם, ממשיכים לצנוח משבוע לשבוע ומספר הקווים המושבתים מטפס; ענף הובלת המכוניות בעולם נמצא בקריסה בשל עצירה בייצור וייבוא רכב; ועל מה שקורה בתחום הובלת הנפט דרך הים עדיף לא לדבר. כתוצאה נפגעות כיום מהותית ההכנסות של נמלים גדולים ועמוסים בעולם.

בארצות הברית פנתה השבוע ועדת הספנות הפדרלית (FMC) בקריאה דחופה לקונגרס האמריקני להגיש סיוע למפעילי נמלים, שאינם יכולים לעמוד בנפח התובלה המינימלי אליו התחייבו בחוזה החכירה שלהם. באירופה המשבר פוקד אפילו נמלים עשירים וחיוניים כמו נמל רוטרדם, הגדול באירופה, שתפוקתו צנחה בכ-10% עד 20%.

אפשר להניח שהתובלה הימית תתאושש ביחד עם התאוששות הכלכלה העולמית. אבל כרגע יש עודף קיבולת מהותי ומשקיעים פוטנציאליים בנמלים חדשים הולכים ומתמעטים - אלא אם כן הם זוכים לגיבוי מממשלות, כמו סין למשל.

על הרקע העגום הזה ניתן להניח, שרשימת המתעניינים הפוטנציאליים בנמל חיפה המופרט עשויה להתכווץ משמעותית, במיוחד לאור דרישות הבסיס, שכוללות התחייבות של המשקיע להזרמת הון של כמיליארד שקל לצורך שדרוג תשתיות הנמל, הבטחת תעסוקה ומענקי הפרטה לעובדים ועוד. כל זה, כאשר במרחק של כמה מאות מטרים משם צפוי להתחיל ולפעול בקרוב נמל חדיש ומתחרה בשליטה סינית.

ואם כבר בנמל המפרץ "הסיני" עסקינן, גם כאן אפשר לצפות להשלכות לוואי של משבר הקורונה. כזכור הנמל הזה אמור לעבור בעוד כמה חודשים לניהול חברת SIPG הממשלתית של סין, לתקופה של 25 שנה. למרות משבר הקורונה הקמת הנמל הזה נמשכת במרץ וסביר להניח, שהוא אכן יהיה מוכן למסירה בשנה הבאה כמובטח.

אבל משבר הקורונה בהחלט מסבך את הרקע הגיאופוליטי הרגיש של העסקה. העסקה למסירת הנמל לסינים התקבלה מלכתחילה במורת רוח גלויה מצד הממשל האמריקני, שרואה בה פגיעה אסטרטגית ביחסי הכוחות באזור. הקריסה של כלכלת ארצות הברית במהלך המשבר רק מעמיקה את החשש בוושינגטון מניסיון סיני לנצל את המשבר כדי לחזק את השפעתה המדינית על חשבון ארצות הברית באמצעות הזרמת סיוע חירום כלכלי למדינות שקורסות כיום כלכלית לאורך "דרך המשי" - מסלול הסחר החדש שבנתה סין מאסיה לאירופה.

אפשר לשרטט שני תרחישים אפשריים ביחס לעתיד נמל המפרץ "הסיני". הראשון הוא, שהעסקה אכן תתממש ותהווה אור ירוק לא רשמי להגברת הסיוע הכלכלי מסין לישראל - סיוע שיתקבל כאן מן הסתם בברכה בחוגים מסוימים לאור הצפי העגום של מצב המשק.

התרחיש השני השני הוא שארצות הברית תטיל את מלוא משקלה כדי לבלום את העסקה בדקה ה-90, אולי בליווי הבטחה להמתקת הגלולה באמצעות סיוע כלכלי חיוני. כך או כך, קשה להניח, שמה שהיה לפני שלושה חודשים הוא שיהיה בהמשך.

אגד: יום הדין של התחבורה הציבורית

במאי 2019 יצא לדרך תהליך ההפרטה של אגד, שאמור היה לשנות מהיסוד את מבנה ההסעות הציבוריות בישראל ולהוציא את הקואופרטיב הוותיק לעצמאות ניהולית. הערכת השווי לצורך ההפרטה, שפורסמה באותו מעמד, דיברה על שווי של כ-1.3 מיליארד שקל. כל זה בליווי גל של הצטיידות באוטובוסים חדשים.

אנחנו לא יודעים באיזה שלב נמצא התהליך - מאז ספטמבר הערוץ דומם - וגם לא יודעים כמה משקיעים גילו או מגלים התעניינות. אבל כמו בענף הספנות, גם בענף ההיסעים משבר הקורונה טרף את הקלפים.

בישראל, כמו בכל העולם, חברות ההיסעים נמנו על הקורבנות הראשונים של הסגר ושל הקפאת הפעילות הכלכלית. הקווים הבודדים שנותרו פעילים, עובדים בחודשיים-שלושה האחרונים "על ריק" בשל מגבלות הבריאות. כלומר, מדובר ברבעון כמעט "מחוק" מבחינת הכנסות ואף אחד לא יכול להתחייב האם ומתי יחזרו ההכנסות בסקטור התחבורה הציבורית למצב קרוב לנורמלי. כנ"ל לגבי הפעילות באירופה שבה יש לאגד נוכחות מהותית. בשורה התחתונה, אם המדינה ואגד בונים על קבלת מחירי פרימיום בהפרטה על סמך הצגת התוצאות העסקיות למשקיעים, הם יצטרכו להמתין עוד זמן רב.

בהקשר זה חייבים להזכיר, שבאמצע מרץ, בעיצומו של משבר הקורונה, הורה בג"ץ לשחרר את מכרזי ההצטיידות של התחבורה הציבורית, שהיו תקועים סביב סוגיית רכש הגומלין. מדובר ברכש של כ-2,000 אוטובוסים בשווי מצרפי של כ-500-750 מיליון שקל, שאמורים להירכש בקרוב.

הכול טוב ויפה רק שאחרי אותו רבעון "מחוק" כאשר אלפי אוטובוסים מושבתים ובאופק נמצאות הוראות מלמעלה לדילול מספר הנוסעים, לא ברור מי בדיוק יוכל לשלם עבור האוטבוסים הללו והאם למדינה תקציב כדי לסבסד אותם.

תחנת אוטובוס אגד / צילום: אייל מרגולין

רכבות: האוצר מתנגד להקמת קו חדש

בתחילת אפריל, כאשר אזרחי ישראל היו טרודים במרחק המרבי שבו ניתן להתרחק בהליכה מהבית, נחתה במייל שלנו הודעה חגיגית שבישרה כי "משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל מאיצים את פרויקט הרכבת הקלה חיפה-נצרת ומקדמים אותו אל המכרז הזכייני".

למי שהספיק לשכוח, מדובר בפרויקט להקמת קו רכבת באורך 41 קילומטר, עם לא פחות מ-19 תחנות, שיוקם בתוואי שטח קשה ויקשר בין נצרת עילית למרכזית המפרץ בחיפה. הפרויקט הזה התגלגל במסדרונות משרד התחבורה קרוב לעשור וכמקובל בפרויקטים מלאי הוד והדר שכאלה תקציבו תפח מהערכה ראשונית של כ-3 מיליארד שקל עד לכ-7 מיליארד שקל כיום, לפני החריגות המקובלות.

הרכבת הקלה מחיפה לנצרת / הדמיה: ינון - יעוץ ומחקר

מה הנימוק הרשמי לעיתוי התמוה של הפרסום, בעיצומו של משבר הקורונה וערב כינונה של ממשלה חדשה? "קידום פרויקט הרכבת הקלה בצל משבר הקורונה הוא בשורה למשק בכלל ולתשבי הצפון בפרט". כלומר, מגה פרויקט תשתיתי, שיקדם את התאוששות המשק. הכול טוב ויפה למעט העובדה שמדובר בעוד מכרז בין בין לאומי, שסביר להניח שיקדם את התאוששות הכלכלה הסינית, במקרה הסביר שהסינים יזכו בו, ולאו דווקא את זו המקומית.

נזכיר שבינואר השנה, עוד בטרם ההתכווצות האלימה של המשק בעקבות משבר הקורונה, ניסה האוצר לבלום את המהלך הזה על רקע הגירעון המעמיק בתקציב המדינה. לטענת הדרג המקצועי באוצר, בשבריר מתקציב קו הרכבת המתוכנן לנצרת ניתן לממש פתרון חלופי של תחבורה יבשתית באמצעות כלי רכב רבי קיבולת, שינועו בצירים ייעודיים ויזכו לעדיפות בצמתים, נוסח המטרונית.

ההודעה החפוזה של משרד התחבורה באפריל מעידה על כך, ששר התחבורה היוצא בצלאל סמוטריץ' העדיף את הפיתרון המפואר והיקר, שהגה קודמו ישראל כץ, על פני חלופת האוצר היעילה והרזה. ומי יממן את אותם 7 מיליארד השקלים, לפני חריגות, ומהיכן בדיוק? אולי לשר האוצר הבא - ישראל כץ - הוגה הרכבת לנצרת, יהיו פתרונות.

בצלאל סמוטריץ' / צילום: כדיה לוי

אחרית דבר: לחגור חגורות בטיחות

בשורה התחתונה, למרות צורך המובן בהדחקה נראה שכרגע צועדת הכלכלה הגלובלית, וכלכלת ישראל בתוכה, לתוך שדה מוקשים בלתי ממופה. הערכות עדכניות של חברות מחקר (מקניזי) ושל גופים כלכליים מרכזיים (הפורום הכלכלי העולמי) צופות, שההתאוששות של כלכלת העולם וחזרה לנקודת המוצא של טרום-קורונה תארך בין שלושה-ארבעה רבעונים בתרחיש האופטימי, לבין שנתיים-שלוש בתרחיש הפסימי.

אם נחזור רגע לדימוי התעופתי שעימו פתחנו, הכלכלה הישראלית רחוקה מלהיות מטוס קרב. היא דומה הרבה יותר למטוס נוסעים כבד ועמוס, ששרף הרבה דלק כדי להגיע לגובה שיוט אופטימלי. וכשהטייס של מטוס נוסעים מרגיש מכה בכנף בגובה 30 אלף רגל הוא לא קורא לדיילות לחלק שמפנייה וקוויאר. הוא מורה לנוסעים לחגור חגורת בטיחות. אולי גם לנפח את חגורות ההצלה. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 2.2%, נטפליקס יורדת בכ-9%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש