דעה: גבי, זה עליך – איך שר החוץ המיועד יכול לשקם את המשרד ולהצליח בתפקיד

רון פרושאור, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם, מייעץ לשר החוץ המיועד, גבי אשכנזי, כיצד יוכל להצליח בתפקידו בצורה המרבית ביותר

ח"כ גבי אשכנזי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ח"כ גבי אשכנזי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שלום לך גבי אשכנזי, שר החוץ המיועד.

אתה נכנס לאחד התפקידים המשמעותיים במדינת ישראל, וראשית כל אאחל לך- בהצלחה.

אני לא יודע אם אתה נכנס לתפקיד זה בשמחה או במועקה, אבל אם ברצונך להצליח אתה חייב תקווה וראש פתוח, וההיסטוריה מראה שיש לך את זה. אחרי הכול, הקדשת את כל חייך הבוגרים לביטחונה של מדינת ישראל וכשר חוץ תמשיך למלא תפקיד מרכזי בביצור הביטחון הלאומי.

זה לא סוד שתפקיד שר החוץ, הממונה על משרד חבוט ומדולל, הפך לכבשה השחורה של המשא-ומתן הקואליציוני ואף מפלגה לא באמת נלחמה לקבל אותו. זה גם לא סוד שהצלת משרד החוץ לא תהיה משימה קלה, אבל ממתי אתה נרתע מאתגרים? לכן ריכזתי עבורך מספר צעדים הכרחיים על מנת להצליח בתפקיד הזה.

שלב ראשון - החזרת תקציבים וסמכויות. בימים של קיצוצים תקציביים, גירעון מאמיר ומיתון העומד בשער, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להחזיר את מאות מיליוני השקלים שנגזלו מהמשרד בשנים האחרונות והיעדרם הביא לשיתוק כמעט מלא של המשרד ועבודתו השוטפת. יש לך מעל מאה נציגויות אליהן צריך להתייחס כמוצבי פיקוד קדמיים, שלחלקם אין מים, אין תחמושת ואין אמצעי ראיית לילה. אתה יודע מה זה לשקם צבא עם ימ"חים ריקים, עכשיו תעשה את זה במשרד החוץ.

שלב שני - ניהול המערכה הבינלאומית בקורונה. לרשותך עומד נכס גדול - הדיפלומטיות והדיפלומטים המקצועיים של המשרד, העומדים בחזית יחסי החוץ של ישראל והראו שהם מומחים בלעשות הרבה עם מעט. תרומתם לדרך בה ישראל מתמודדת עם הקורונה לא תסולא בפז. החל בסיוע בהשבת אלפי ישראלים שנתקעו בחו"ל, וכלה בתאום 11 טיסות מיוחדות של ציוד רפואי מסין ומאה מכונות הנשמה מארצות הברית. אל תוותר על התובנות, היכולות והקשרים הנרחבים שלהם.

שלב שלישי - לנער את הדיפלומטיה הישראלית. תרוץ חזק ומהר לכיוונים של דיפלומטיה חדשנית, יצירתית ודיגיטלית. דיפלומטיה כלכלית מבוססת החזר השקעה (ROI) ודיפלומטיה ציבורית שמהווה מכפיל כוח של ישראל. את חלק מהכלים תצטרך לפתח, את חלקם תצטרך לעבות ואת חלקם תצטרך להמציא מחדש.

תתחיל בעיבוי מערך הדיפלומטיה הציבורית והקמת מערך חדש של דיפלומטיה דיגיטלית. בימים בהם אין מפגשים פנים אל פנים הופעה בפני קהלים גדולים, מערך דיפלומטיה ציבורית מפותח הוא המפתח לדיפלומטיה אפקטיבית בימים שאחרי הקורונה. כאשר כל העולם נוקט במדיניות של "עניי עירך קודמים", המדינות הראשונות שיתאוששו ויתחילו לסייע לאחרות יהיו בעמדת זינוק טובה לחיזוק מעמדן בימים שאחרי המגיפה.

את הדיפלומטיה הציבורית יש לגבות במערכי דיפלומטיה דיגיטלית וכלכלית חזקים. עלינו לרתום לשירות הדיפלומטיה הישראלית את יכולות הביג דאטה, בינה מלאכותית וטכנולוגיות נוספות בהן ישראל מובילה - על מנת לקדם את מכלול המומחיות הישראלית לעולם המתאושש והזקוק לכלים חדשניים.

מערך הדיפלומטיה הכלכלית הוא מכפיל הערך של היכולות הללו, ואחד המפתחות המרכזיים לשיקום משרד החוץ בקרב הממשלה עצמה. אתה יכול להפוך אותו למקור הכנסה לכלכלה הישראלית, שלא רק ישים מחיר כספי על היכולות של ישראל ועל סיוע החוץ שלה, אלא גם יוכיח לאזרחי מדינת ישראל ולפקידי האוצר ששירות החוץ הוא השקעה מניבת רווח ולא רק הוצאה.

גבי, אין לך הרבה זמן, רק שנה וחצי, אז כמו תמיד - עליך להתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט להגביר. אחרי מלחמת לבנון השנייה נקראת לדגל כדי לשקם את צה"ל. עשית זאת בהצלחה והפגנת נחישות, יצירתיות וחדשנות. כעת עומדת בפניך ההזדמנות להציל את הרגל השנייה של הביטחון הלאומי של ישראל, שירות החוץ. 

הכותב הוא ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינ"ל במרכז הבינתחומי הרצליה, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ושגריר ישראל באו"ם