גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים המאכזבים מאחורי ההחלטה לסגור את מיזם "תל אופן" של עיריית תל אביב

ירידה חדה במספר המנויים לאורך 9 שנות המיזם ורווחיות תפעולית גבולית משקפות את הצניחה בביקוש עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים בת"א ● חברת פרידנזון, מבעלות המיזם, בוחנת את המשמעות המשפטית של הודעת העירייה על הפסקתו, ואת זכותה לפיצוי

תל אופן / צילום: תמר מצפי
תל אופן / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הפתיעה עיריית תל אביב את בעלי חברת FSM, המפעילה את מיזם השכרת האופניים "תל אופן", עם הודעתה על הפסקת פעילותו עד חודש אוגוסט הקרוב - כמה חודשים לפני מועד סיום תקופת הזיכיון הראשונה (סוף ינואר 2021) שלה. FSM נמצאת בידי חברת הלוגיסטיקה והשילוח הבורסאית פרידנזון (45%), יחד עם איתן שמיר (45%) ודני שפילמן (10%).

בעיריית תל אביב ייחסו את החלטתם לסיום ההתקשרות לשינוי במצב השוק, וציינו כי "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הוסיף כי "אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".

 ● גם מיזם הרכב השיתופי של שגריר, Car2Go, מתקשה להתרומם 

פרידנזון עצמה ציינה בדוחות הכספיים האחרונים, ל-2019, כי "בתקופה האחרונה נכנסו לתל אביב ולערים נוספות מספר חברות בינלאומיות אשר מפעילות מערך השכרת אופניים וקורקינטים עירוני שלא מבוסס על תחנות קבועות". מדובר בחברות אופניים דוגמת מובייק, ולא מעט חברות קורקינטים דוגמת בירד (Bird), ליים (Lime) לאו (Leo) ו-Wind, שכלי התחבורה שלהם הולכים ומציפים את העיר העברית הראשונה בשנים האחרונות.

לפי פרידנזון, "חברות אלה מהוות תחרות לפעילות החברה", והיא מתמודדת מולם "על-ידי שיפור השירות והמוצר ועל-ידי הגברת שיתופי-פעולה עם חברות אחרות בתחום כגון רב-קו".

דיווחה על מגעים להארכת הזיכיון

בהודעה של פרידנזון השבוע ציינה החברה, כי היא ו-FSM "בוחנות את המשמעות המשפטית" של הודעת העירייה ואת זכותה של FSM לפיצוי, אחרי שבדוחותיה הכספיים ל-2019 מלפני כחודש וחצי עדכנה פרידנזון על מגעים המתקיימים מול עיריית תל אביב להארכת הזיכיון בחמש שנים נוספות, "תוך כדי שידרוג חלק מהמערך הקיים למערך חשמלי".

גם אם יינתן ל-FSM פיצוי על הצמצום המינורי ממועד סיום הפעלת המיזם בפועל ועד סיום תקופת הזיכיון, כבר כעת ניתן לקבוע כי בכל הנוגע לתוצאות הכספיות שמציגה תל אופן - בסיכום כעשור לפעילות המיזם - לא מדובר הצלחה גדולה, בלשון המעטה. 

מבחינת התוצאות העסקיות של תל אופן לאורך השנים עולה, כי מיזם מערך השכרת האופניים התל אביבי לא הצליח להציג צמיחה בהכנסותיו, הרווחיות ממנו לאורך השנים הייתה שולית, וכל זאת תוך שמספר המנויים השנתיים של המיזם הולך ומצטמק עם השנים, בהשפעת השתכללות הענף והתגברות התחרות.

בשורה התחתונה, רווח תפעולי של פחות מ-3.5 מיליון שקל שהציג תל אופן בסיכומה של 2019 - כפי שעולה מדוחותיה הכספיים של פרידנזון - היה הגבוה ביותר שלו בכל שנות הפעלת המיזם, למעט בשנת תחילת הפעילות - 2011. באותה שנה נהנה מיזם תל אופן מהכנסות חד-פעמיות גדולות של יותר מ-40 מיליון שקל בגין הקמת מערך האופניים, מה שסייע לו להציג באותה שנה רווח תפעולי של כ-7 מיליון שקל.

תוצאות תל?אופן מאז תחילת הפעילות

אולם מלבד שתי שנות הקצה (2019 ו-2011), כמגמה, השורה התפעולית של תל אופן נעה בין הפסדים לבין רווחים לא משמעותיים, כך שבסיכום של תשע שנות פעילות, הרווח התפעולי המצטבר של המיזם התקרב ל-11 מיליון שקל, ובנטרול שנת הפעילות הראשונה שלו, רווחיו התפעוליים בשמונה שנים מסתכמים בפחות מ-4 מיליון שקל.

לצד זאת מציגה תל אופן קיפאון בהכנסותיה לאורך השנים. הכנסות אלה, מהפעלת מערך השכרת האופניים, נעו בטווח שנתי של 14-15 מיליון שקל, והסתכמו בתשע שנים בכ-120 מיליון שקל.

בנוסף נהנתה תל אופן מהכנסות של כמה מיליוני שקלים בשנה במרבית שנות פעילותה מהקמת מערכי אופניים, אולם לפי החברה זו לא השפיעה באופן מהותי על רווחיותה, למעט עם תחילת הפעילות בשנת 2011.

הידרדרות עקבית במספר המנויים

בחינת מספר המנויים של המיזם מצביע על כיוון אחד וברור מתחילת ההפעלה - למטה. בעוד שבשנתיים הראשונות להפעלה (2012-2013) דיווח המיזם על כ-17 אלף מנויים שנתיים, עם השנים אלה הלכו והצטמצמו, וב-2018 הסתכמו בקצת יותר מ-4,000.

במסגרת מיזם תל אופן, חברת FSM מעניקה לעיריית תל אביב שירותי הקמה והפעלה של מערך אופניים שהינו בבעלות העירייה, והוא כולל תחנות עגינה, זוגות אופניים, מערך מיחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות, וכן את תפעולו - הכולל תחזוקה, תיקון תקלות וגבייה מהמשתמשים.

כיום המיזם מציע במסגרת הפעלתו תמורה עבור השימוש בדמי מינוי על בסיס תקופות שונות (יומי, שבועי, שנתי וכו') ודמי שימוש חד-פעמיים, על בסיס שעתי, וזאת כאמור, כשהוא מתמודד עם תחרות ההולכת ומחריפה בשנים האחרונות.

FSM ,שטרם כניסתה לפעילות האופניים התרכזה בהקמה, בניהול ובהפעלה של מערך עגלות הכבודה בנתב"ג, חתמה בשנת 2010 על הסכם מול עיריית תל אביב להקמת מערך השכרת האופניים, ובשנים שלאחר תחילת הפעילות מספר התחנות והאופניים שהוא הציע התרחב ברחבי תל אביב. בשלב מסוים המיזם גם החל בפעילות בערים סמוכות (רמת גן וגבעתיים) - אולם ניסיונות היציאה מחוץ לתל אביב לא צלחו.

כיום מציעה העירייה במסגרת מיזם תל אופן כ-1,900 זוגות אופניים בקרוב ל-200 תחנות עגינה המפוזרות ברחבי העיר.

במבט קדימה, חרף סיום הפעילות הצפוי בתל אביב, התחרות הגוברת והקושי לצמוח ולייצר רווחים, FSM ממשיכה בניסיונות התרחבות. הפרויקט המרכזי שלה כעת מתמקד בירושלים, שם היא זכתה באוקטובר 2018 במכרז להפעלת מערך דומה למשך כעשור במרכז העיר, עם 50 תחנות עגינה וכ-400 זוגות אופניים. ההתקשרות בין הצדדים כפופה לכמה תנאים שטרם קוימו במלואם.

יש לציין, כי מיזם האופניים הוא שולי יחסית לסך פעילותה של בעלת השליטה פרידנזון, המתמקדת בהובלה ובלוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי. החברה נמצאת בשליטת משפחת פרידנזון, והיו"ר שלה הוא גידי אלטמן, לשעבר בכיר בבנק לאומי. 

עוד כתבות

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-1.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?