קליפורניה הגישה תביעה נגד אובר וליפט על סיווג נהגיהן כ"עצמאים"

התובע הכללי במדינה טוען כי החברות שוללות מהנהגים זכויות בסיסיות כמו ימי מחלה בתשלום • המדינה דורשת מהחברות להחזיר לעובדים שכר שלא שולם להם • "אנו מאמינים שהגיע הזמן שכל העובדים יקבלו יחס שווה. חדשנות לא מחייבת אותן להתייחס לעובדיהן באופן לא ראוי"

רכב של אובר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב של אובר / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

קליפורניה תבעה את חברות ההסעות אובר וליפט על סיווג מוטעה לכאורה של נהגיהן כעוסקים עצמאים במקום שכירים, במהלך שמעלה את המתיחות בין ענקיות הנסיעות שמוזמנות בעזרת טלפונים ניידים ומדינת הבית שלהן.

קליפורניה, שתובעת את אובר וליפט על-פי חוק חדש במדינה, טענה שההחלטה לסווג את הנהגים כעוסקים עצמאים שוללת מהם זכויות כמו ימי מחלה בתשלום וביטוח אבטלה.

"אנחנו מאמינים שהגיע הזמן שכל העובדים יקבלו יחס שווה", אמר אתמול התובע הכללי של קליפורניה, קסבייה בסרה. "חדשנות, בלי קשר למה שאובר וליפט אומרות לכם, לא מחייבת אותן להתייחס שלא כראוי לעובדיהן".

המדינה, שמבקשת מיליוני דולר בדמי עונשין אזרחיים והוראת בית משפט לסווג מחדש את הנהגים ולהחזיר להם שכר שלא שולם להם לכאורה, אומרת גם שאובר וליפט לא תרמו למיסי המעסיקים של המדינה, שמממנים תוכניות בריאות ורווחה כלליות. התביעה הוגשה באמצעות פרקליטי סאן פרנסיסקו, העיר שממנה פועלות שתי החברות, וכן לוס אנג'לס וסאן דייגו.

אובר וליפט טוענות כי הנהגים שלהן מסווגים כיאות אחרי שקליפורניה העבירה את "חוק כלכלת החלטורה" בשנה שעברה, והמושל גווין ניוסום חתם עליו. החוק מגדיר מבחן שהחברות חייבות לעבור כדי להגדיר את עובדיהן כעוסקים עצמאים, וחוסך לחברות את תשלום ההטבות היקרות כמו ביטוח רפואי. אובר וליפט טוענות כי החוק יגזול מהנהגים את הגמישות ויכפה עליהם לעבוד במשמרות שנקבעות מראש.

"אנחנו מצפים לעבוד עם התובע הכללי וראשי הערים ברחבי המדינה כדי להביא את כל היתרונות של הכלכלה החדשנית בקליפורניה לכמה שיותר עובדים, בייחוד בזמנים שבהם יצירת עבודות טובות עם גישה לשירות בריאות בר-השגה והטבות נוספות חשובה יותר מתמיד", מסרה דוברת של ליפט.

דובר של אובר מסר שהחברה תתנגד לתביעה בבית המשפט. "כאשר כלכלת קליפורניה במשבר עם ארבעה מיליוני מובטלים, אנחנו צריכים להקל, לא להקשות, על אנשים להתחיל להרוויח", הוא אמר.

ליפט אומרת שיש לה 325 אלף נהגים בקליפורניה, ואובר אומרת שיש לה מעל 200 אלף נהגים.

המאבק המשפטי מגיע כאשר נגיף הקורונה יצר משבר ללא תקדים בחברות הללו, שמחליפות את שירותי המוניות המסורתיים. היקף הנוסעים צנח כאשר רשויות עודדו או הורו לאנשים להישאר בבתיהם ועסקים לא חיוניים נסגרו כדי למנוע את הפצת הנגיף.

ההכנסה מהסעות של אובר וליפט בארה"ב צנחה ב-83% בשבוע שהסתיים ב-20 באפריל בהשוואה לשבוע המקביל לפני שנה, לפי נתונים של חברת המחקרים אדיסון טרנדס.

נהגי אובר פנו לעסקי משלוחי המזון כשעסקי ההסעה הרגילים קרסו. החברה ויתרה על ההנחיה למשקיעים לקראת הדיווח על הרבעון הראשון שלה מחר (ה').

ליפט הודיעה בשבוע שעבר שהיא מפחיתה את כוח-האדם שלה ב-17%, ואלה שיישארו יישלחו לחל"ת או יספגו קיצוצי שכר. החברה תדווח היום על הרבעון הראשון שלה.

העימות הזה מחדד את הבעיה של כמה מעובדי הקו הראשון במגפה, כולל נהגי המשלוחים, שאין להם הטבות כמו ימי מחלה בתשלום. כמה חברות משלוחים מספקות ימי מחלה בתשלום לעובדים שאובחנו כנשאי קורונה. נהגים רבים מדברים על הדילמה שלהם - לנהוג להסתכן בהידבקות, או לשבת בבית ולא לקבל הכנסה.

מושל קליפורניה, גווין ניוסום, אמר אתמול שהנושא הזה התעורר לפני מגפת הקורונה. "צריך לציית ללשון החוק", הוא אמר במסיבת עיתונאים יומית. "אנחנו רוצים לשתף פעולה, אבל כמדינה אנחנו צריכים לעשות את מה שאנחנו הולכים לעשות".

מבין 4.1 מיליוני תושבי קליפורניה שהגישו בקשת לדמי אבטלה מאז 12 במרץ, 450 אלף עשו זאת דרך מסגרת לעצמאים, כולל "עובדי חלטורה", לפי ניוסום.

אובר, ליפט וחברות נוספות גייסו יותר מ-110 מיליון דולר כדי להעביר בהצעה בנובמבר הקרוב הצעה לפטור אותן מהחוק החדש. אובר וחברת משלוחי המזון פוסטמייטס הגישו בסוף 2019 תביעה נגד חוק המדינה החדש. לא ברור איך היוזמות הללו יושפעו מהקורונה.

החוק, שהועבר בקליפורניה בספטמבר שעבר, עורר התנגדות של כמה מגזרים, כולל עיתונאי פרילנס ונהגי משאיות. אובר וליפט היו המתנגדות המאורגנות ביותר. שתיהן מזהירות שאם הן יצטרכו לסווג את הנהגים שלהן כמועסקים, הן יצטרכו לשכור הרבה פחות נהגים ולצמצם את שטחי הפעולה שלהן.