עו"ד ברק כהן חויב לפצות ב-150 אלף שקל שוטר שהשמיץ

בין היתר טען עו"ד כהן בשיר שפרסם כי השוטר אלון חמדני, רכז המודיעין של המשטרה, הוא "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות, אוסף ומתנכל, אוכל את הבריות, בלי מדים ובלי חוקים ובלי שום אלוהים מכה ללא רחם... כלב בן כלב"

עו"ד ברק כהן / שלומי יוסף
עו"ד ברק כהן / שלומי יוסף

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה בר-עם, חייב את עו"ד ברק כהן בפיצוי של 150 אלף שקל לטובת שוטר אותו השמיץ בשיר שחיבר בגנותו והעלה ליוטיוב.

תביעתו של רכז המודיעין של המשטרה, אלון חמדני, עמדה מלכתחילה על 2.8 מיליון שקל והוגשה נגד כהן ונגד כלי תקשורת ששידרו את השיר הפוגעני. בית המשפט החליט לקבל את התביעה נגד כהן ולדחות את התביעה נגד כלי התקשורת.

בעקבות פעילותו המבצעית של חמדני, פרסם כהן שיר שהשתלח בו. בין היתר טען כהן בשיר כי חמדני הוא "נחש ירוק עיניים מסתובב ברחובות, אוסף ומתנכל, אוכל את הבריות, בלי מדים ובלי חוקים ובלי שום אלוהים מכה ללא רחם... כלב בן כלב".

בגין שיר זה נחקר כהן במשטרה והועמד לדין בעבירת העלבת עובד ציבור וכן בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בית המשפט השלום הרשיע את כהן בהעלבת עובד ציבור ובהפרעה לשוטר, ערעורו של כהן בעניין נדחה, ובקשת רשות הערעור שהגיש לבית המשפט העליון נדחתה אף היא.

בתביעה טען חמדני כי השיר מכיל דברי שטנה ובלע המהווים לשון הרע נגדו בצורה החמורה ביותר. לטענת חמדני, פעילותו הייתה "לצנינים" בעיני כהן, שניהל נגדו מסע ביזוי חסר תקדים, אך ורק בשל כך שהוא מילא את תפקידו.

כהן טען להגנתו כי מדובר בתביעת השתקה שמטרתה לחסל מחאה ציבורית, וכי השיר חוסה תחת חופש הביטוי. כהן טען עוד כי דיבר אמת בגנותו את חמדני, וכי הכול נעשה תחת הגנת תום-הלב.

השופט בר-עם קיבל את טענות התביעה וציין כי "כעולה מהראיות, שוכנעתי כי כהן לא הסתפק בביקורת כללית על אישיותו של התובע ותפקודו המקצועי, אלא בחר לתקוף את יושרו האישי ועשה כן תוך שימוש בביטויים מעליבים, משפילים ופוגעניים ובסיוע של דימוי מתוך עולם החי".

בר-עם כתב כי "כהן לא הוכיח כי חמדני ביצע את המעשים הפסולים להם טען בפרסום; לא הצליח להוכיח את הבסיס לתכונות הגנאי שהטיח בתובע ואת הבסיס להטלת הדופי בו - והוא אף רחוק מכך".

כאמור, בית המשפט החליט לחייב את כהן בפיצוי של 150 אלף שקל. כזכור, מלבד ההרשעה בעניין חמדני, הורשע כהן בעבר גם בפגיעה בפרטיות של מנכ"לית בנק לאומי רקפת רוסק-עמינח במסגרת קבוצת המחאה "באים לבנקאים".

אלון חמדני יוצג על-ידי עורכי הדין אשר אוחיון וצבי זינגר. ברק כהן יוצג על-ידי עו"ד יהנותן קלינגר. תחנת רדיו ללא הפסקה יוצגה על-ידי עו"ד אוריין אשכולי, ערוץ עשר (כיום רשת) יוצג על-ידי עורכי הדין עיינה נוימן ודורון קול. וואלה תקשורת יוצגה על-ידי עו"ד ניר הראל.

*** גילוי מלא: עו"ד אוריין אשכולי מעניקה שירותים משפטיים לעיתון "גלובס"