עוקץ | ניתוח

עוקץ מכונות ההנשמה: הכירו את הישראלי שקיבל 69 מיליון מניו-יורק בעד ציוד רפואי שמעולם לא נמסר

ירון אורן פינס, תומך טראמפ, שקיבל 69 מיליון דולר כדי לספק מכונות הנשמה לניו יורק – שמעולם לא היו בידיו – קיבל המלצה מצוות קניינים חובבים בראשו חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר • בניו יורק ראו בהמלצה גושפנקה מטעם הבית הלבן, ושלחו לישראלי לשעבר צ'ק ללא בדיקת היתכנות של הצעתו

קושנר, טראמפ, פינס / צילום: AP, טוויטר
קושנר, טראמפ, פינס / צילום: AP, טוויטר

איך הצליח ירון אורן פינס, ישראלי לשעבר שחי בקליפורניה, לקבל 69.1 מיליון דולר ממדינת ניו-יורק תמורת מכונות הנשמה מסין, שלכאורה לא היו בידיו וממילא לא היה יכול למסור אותן למדינה? מה הניע מקבלי החלטות מנוסים באולבני, בירת ניו-יורק, לוותר על בדיקת היתכנות עסקית אלמנטרית של הצעת אורן פינס לספק את המנשמים, או לפחות ולוודא שברשותו הציוד שהוא מציע לכל המעוניין?

לכאורה, ייתכן שלפנינו מקרה קלאסי של כשל ביורוקרטי, שנבע מהתנהלות תחת לחץ. ההחלטה התקבלה בעיצומה של הבהלה הגדולה בארה"ב לנוכח העליות החדות במספר הנדבקים בנגיף הקורונה בניו יורק בסוף מרץ ובתחילת אפריל.

מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, התחנן במסיבות העיתונאים היומיות שלו באותם ימים למכור למדינתו מכונות הנשמה לנוכח חשש כבד, שלא יהיו מספיק מכונות כאלה לחולים במצב קריטי. היו שדיברו אז על אפשרות שרופאים ייאלצו לקבל החלטות בלתי אפשריות: איזה חולה אנוש יחובר למכונת הנשמה, ומאיזה חולה יישלל החסד הזה? מי יחיה ומי ימות? אולי היה זה רק טבעי שפקידים היסטריים יאחזו בכל גלגל הצלה שנזרק אליהם.

ריץ' אזופארדי, יועץ בכיר למושל קואומו, אמר ל"באזפיד": "לא הייתה לנו ברירה אלא לחפש בכל חור כדי למצוא מנשמים וציוד נחוץ אחר... כל המודלים הצביעו על התפשטות רחבה יותר של הנגיף, על אשפוזים רבים יותר ומקרי מוות רבים יותר".

אך עתה מתברר, שמדינת ניו יורק נפלה לא רק בפח שטמן לה לכאורה אורן פינס, אלא גם בפח נוסף שטמן לה - כנראה שלא ביודעין - ממשל טראמפ, בניצוחו של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא ויועצו הבכיר.

קואמו ביקש לייעל את התהליך

על פי תחקיר "באזפיד", ממשל טראמפ המליץ לשלטונות ניו יורק על אורן פינס. פקיד בכיר בממשל קואומו, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר לאתר החדשות, כי מדינת ניו יורק אישרה את העסקה עם הישראלי לשעבר בעקבות המלצה ישירה של כוח המשימה למאבק נגד נגיף הקורונה בבית הלבן. כמו ברוב מדינות ארה"ב, התקנות במדינת ניו יורק אוסרות על תשלום לספקים לפני מסירת הסחורה. אך קואומו השעה את התקנה הזו כדי לפשט וליעל את תהליך השגת המנשמים לנוכח העלייה בביקושים והירידה בהיצעים של מכונות אלה.

אך מי בדיוק בממשל טראמפ אחראי למתן ההמלצה לאורן פינס? בואו נצליב מידע מ"ניו יורק טיימס". על פי העיתון, קושנר הקים צוות משלו לרכש ציוד רפואי, במקביל למנגנון הרכש המנוסה של FEMA, הסוכנות הפרדלית לניהול מצבי חירום. צוות קושנר הורכב מכ־10 מתנדבים צעירים ובראשם הועמדה עוזרת לשעבר של איוונקה טראמפ, אשתו של קושנר.

ה"טיימס" מתאר את אנשי הצוות כחסרי ניסיון ומבולבלים שלא היו מסוגלים להתמודד עם לחצי התפקיד. צוות קושנר התנהל בצורה אופיינית לצורת ההתנהלות של ממשל טראמפ כולו, שבה ניתנה עדיפות לקשרים אישיים ונאמנות לנשיא על פני המומחיות של המנגנון הממשלתי.

לצוות קושנר התגלגלה הצעתו של אורן פינס. ההצעה היתה מענה לציוץ בחשבון הטוויטר של טראמפ, שבו קרא הנשיא לג'נרל מוטורס ולפורד להתחיל לייצר מנשמים "עכשיו". בציוץ החוזר של פינס לטראמפ נאמר: "אנו יכולים לספק מנשמים, פולשניים ובלתי פולשניים. שמישהו יתקשר אלי בדחיפות ". למעשה, לאורן פינס אין שום מומחיות בהנדסה רפואית. הוא מהנדס חשמל שמתמחה בתקשורת סלולרית. בדיעבד התברר, כי לא עלה בידו למסור למדינת ניו-יורק אפילו מכונה אחת.

אורן פינס מיהר להגיב לטראמפ בטוויטר. בבית הלבן היה מי שראה וקידם / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר
 אורן פינס מיהר להגיב לטראמפ בטוויטר. בבית הלבן היה מי שראה וקידם / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

יש לי 3 מיליון מסכות

על פי ה"טיימס", צוות המתנדבים של קושנר שלח את ההצעה הבהולה של אורן פינס לפקידים בממשל טראמפ ואלה העבירו אותה הלאה לפקידים בכירים בשלטונות מדינת ניו יורק. הפקידים בממשל קואומו הניחו שהצעתו של אורן פינס עברה בדיקת היתכנות ברמת הממשל הפדרלי ושלחו לו בזריזות המחאה בסך 69.1 מיליון דולר תמורת 1450 מכונות הנשמה, כלומר 47,656 דולר למכונה, סכום אסטרונומי שגדול פי שלוש ממחיר מנשמים באיכות הגבוהה ביותר.

ומתברר שלא הייתה זו הפעם הראשונה שאורן פינס ניסה לעשות עסקים בציוד רפואי. ב­־21 במרץ, כשבוע לפני תרגיל מכונות ההנשמה, הוא ניסה למכור שלוש מיליון מסכות לשימוש בחדרי חירום בבתי חולים, באמצעות מודעה בעלון שכונתי מקוון, Nextdoor, לדברי דיווח חדש שפורסם ביום רביעי ב"באזפיד".

"מישהו יכול לעזור לי ליצור קשר עם משרד הבריאות של קליפורניה"? - כתב אורן פינס. "יש לנו מלאי של שלושה מיליון מסכות N­-­95 , לשימוש של רשויות ממשלתיות. אלה המסכות שכול העולם מחפש. אי אפשר למצוא מישהו שישים לב להצעה הזו". משרד הבריאות של קליפורניה הודיע שלא עשה שום עסקת רכש עם אורן פינס. מגיב בעלון המקוון העיר: "הונאה. לאף עסק נורמלי בסביבה אין כמות של מיליוני מסכות".

"באזפיד" בדק את פעילות אורן פינס במדיה החברתית וציין שהוא תומך טראמפ. הוא החל לצייץ בתגובה לחשבון של טראמפ מאז 2011 והיה תומך דעתני לפחות מאז ה־15 בדצמבר. הוא הציע אז לתקוע שלט תמיכה בטראמפ בחצר הבית שלו בסאן־חוזה. אין שום ראיה שמצביעה על קשר בין תמיכתו המוצהרת של אורן פינס בטראמפ לבין הטיפול שקיבלה בקשתו למכור מנשמים בממשל טראמפ.

לפרשה הזו יש הסתעפות נוספת. "באזפיד" דיווח, כי כשעה לאחר שאורן פינס צייץ את הצעתו לטראמפ, עלה לרשת ציוץ נוסף מאת אחד שגב בנימין (או בנימין שגב), בעברית ובאנגלית, בזו הלשון: "שלום, מיהו המנהל שאפשר לפנות אליו? אני בעל חברה סינית ויש בידי יכולת לשלוח 1,400 מכונות לארץ. אבקש שיחזרו אלי. תודה ושבת שלום". הוא סיפק מספר של טלפון סלולרי ישראלי. הציוץ הזה היה מענה לפנייה של שר הביטחון, נפתלי בנט, לרכישת מנשמים. לשגב בנימין שלושה עוקבים. אחד מהם הוא אורן פינס.

בינתיים, חשבון הטוויטר שהביא לאורן פינס את "התהילה" נמחק כלא היה.

החשבון נמחק מטוויטר  / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר
 החשבון נמחק מטוויטר / צילום: צילום מסך מתוך טוויטר

בתשובה לפניה של "באזפיד" אמר שגב בנימין: "אני לא עומד להגיב" וסיים את השיחה.

אך על פי תחקיר חדש של "ניו יורק טיימס", שמתפרסם היום (9 במאי), שגב בנימין היה שותפו של אורן פינס, או, ליתר דיוק, אחד משותפיו. לדברי העיתון, היה לאורן פינס גם שותף נוסף: גיא פלג.

על פי התחקיר החדש ב"טיימס", הסכימו שלטונות מדינת ניו-יורק לשלם לאורן פינס 86 מיליון דולר, אך הפקידו בחשבון שלו בבנק וולס פארגו רק 69.1 מיליון דולר. אבל הבנק החליט להקפיא את החשבון לאחר שאיתר בו עסקה חשודה. בכל זאת, אורן פיינס הצליח להניח יד על 10 מיליון דולר מהסכום לפני שההקפאה נכנסה לתוקף.

במקביל, תחושת הדחיפות של שלטונות ניו-יורק שככה בהדרגה, לאחר שהתברר, כי מספר המאושפזים שזקוקים למכונות ההנשמה לא הגיע למספרי השיא שנקבו המודלים לחיזוי התפשטות המחלה. בשלב זה ניסו פקידי ממשל קואומו לבחון את מכונות ההנשמה בסין אך המאמץ כשל.

ב-9 באפריל כתב גיא פלג, כאמור שותפו של ירון פינס, לג'ודית מוגול, יועצת בכירה של קואומו, והאשים את פקידי מדינת ניו-יורק שהם פעלו בניגוד לחוק, הפרו חוזה והקפיאו טאת חשבון הבנק שאליו הועברו הכספים תמורת המנשמים. הוא הוסיף, כי השותפים לא יוכלו להעביר את מכונות ההנשמה ב-29 באפריל, במועד שנקבע, לדבריו, התקנות בסין מסבכות את יצוא המנשמים לארה"ב והציע להעביר את הציוד דרך תל-אביב.

"השתתפותנו במיזם חיונית כדי להעביר את המנשמים היקרים האלה לשטח ישראל ומשם לשלוח אותם לארה"ב", הוא כתב. "כפי שאת רואה, הצלחנו להקים כאן מנגנון בעל מומחיות רבה כדי לענות על הדרישות שלכם. שום הרכב אחר לא יוכל להוציא את המשימה אל הפועל".

מוגול השיבה לפלג, כי את ההחלטה להקפיא את הכספים קיבל בנק וול פארגו, לא מדינת ניו-יורק, וכי המדינה תבטלל את החוזה עם אורן פינס אם השותפים לא יצליחו להעביר מנשמים בשווי 10 מיליון דולר, שאורן פינס הצליח להניח עליהם יד לפני שחשבונו הוקפא. בסופו של דבר, החוזה אכן בוטל.

ירון אורן פינס לא הגיב על פניות טלפוניות של "גלובס". ל"באזפיד" הוא אמר: "לא אני ולא העסק שלי מוכנים להגיב על כך". אך בסוף השבוע שעבר הוא שלח אי-מייל לפקידים בממשל קואמו ובו הוא תיאר את ההשלכות השליליות של הפרשה על חייו האישיים ועל עסקיו וביקש מהם לפרסם הצהרה שתטהר את שמו.

הוא טען, שנפל קרבן לפייק ניוז ב"באזפיד" על קשריו כביכול עם הבית הלבן ואמר, כי הוא ומשפחתו קיבלו איומים ומסרים אנטישמיים. "מה שקרה לי אישית בימים האחרונים גרוע יותר ממוות", כתב ירון פינס. לדבריו, הביטול הפתאומי של החוזה הותיר אותו ואת שותפיו עם עם נזקים כספיים בשווי עשרות מיליוני דולרים.

"בישראל מכנים אותי בוגד ומאשימים אותי במבצע עוקץ נגד מדינת ניו-יורק", הוא כתב. "לא עשיתי שום דבר רע. כל מה שרציתי לעשות הוא לעזור למדינת ניו-יורק ובסופו של דבר זרקו אותי לכלבים".

דוברת במשרדו של סגן הנשיא, מייק פנס, אמרה לאתר: "כח המשימה של הבית הלבן למאבק בנגיף הקורונה מעולם לא קיבל דיווח על החוזה (עם אורן פינס - ר.ד.) ואינו מעורב בו כלל".

התר גרול, דוברת המשרד לשירותים כלליים בממשל קואומו לא הגיבה על שאלות "גלובס", לרבות שאלה האם האם למדינת ניו-יורק יש כוונה להגיש קובלנה פללילית נגד אורן פינס. לדברי "באזפיד" היא נמנעה מלהשיב על שאלות מפורטות ששלח לה האתר, אך היא אמרה, כי החוזה עם אורן פינס "בוטל" וכי "רוב הכסף הוחזר למדינה".

מארק וורקסמאן, פרקליט של אורן פינס, שמצוטט בתחקיר החדש ב"טיימס", אמר כי מרשו ושותפיו מקווים להגיע להסכם ידידותי לסיום הפרשה עם מדינת ניו-יורק.

"(השותפים) עבדו ללא לאות כדי להתחיל להעביר את מכונות ההנשמה המובטחות והם היו עומדים בתנאי החוזה אם מדינת ניו-יורק לא הhיתה מבטלת לפתע את החוזה לפני שעלה בידי השותפים להעביר את המשלוח הראשון של 150 מנשמים", כתב הפרקליט. "ירון פעל במהירות ובתום לב במאמץ לספק ציוד רפואי חיוני למדינה בשעת הדחק שלה".