הכנסת העבירה את כל חוקי היסוד לקראת הקמת ממשלת רוטציה

בשעה זו אוספים בכנסת מעל ל-61 חתימות שיוגשו לנשיא המדינה כדי להעביר את המנדט לידי נתניהו • הוגשה עתירה נגד חוק יסוד ממשלת חליפים

בנימין נתניהו ובני גנץ  / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

מליאת הכנסת אישרה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד ממשלת חילופים ואת סל החוקים הנלווים המאפשרים לממשלת האחדות בין הליכוד לכחול לבן לצאת לדרך. 71 ח"כים תמכו בשינוי חוקי היסוד לעומת 37 ח"כים שהתנגדו.

השבעת הממשלה תיערך ביום רביעי, 13 במאי. בשעה זו אוספים בכנסת מעל ל-61 חתימות שיוגשו לנשיא המדינה והמנדט להרכבת הממשלה ימסר לידי בנימין נתניהו.

בחוקים אושר הסדר כך שבני גנץ יושבע לראש ממשלה חלופי בעת השבעת הממשלה וגם הסדר לפיו, אם נתניהו יוביל לפירוק השותפות ב-18 חודשים הבאים, גנץ הופך אוטומטית לראש ממשלה. בנוסף, החוקים הסירו את המגבלה על מינוי 19 שרים מקסימום וזאת כדי לאפשר ממשלה רחבה של עד 36 שרים ו-16 סגני שרים.

אחמד טיבי ואריה דרעי במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 אחמד טיבי ואריה דרעי במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאור הערות בג"ץ, הוחלט בכחול לבן לוותר על החוק הנורווגי המדלג, שדרכו הם תכננו לשלב בכנסת חברי סיעה של חוסן לישראל בלבד תוך דילוג על חברי הכנסת של יש עתיד.

בין החוקים שאושרו, גם תיקון מימון מפלגות, כך שגם סיעת דרך ארץ של חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר יקבלו מימון מפלגות.

יועז הנדל וצבי האוזר במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 יועז הנדל וצבי האוזר במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בשבוע האחרון הובילה האופוזיציה המיועדת, בראשות ח"כ יאיר לפיד, אלפי הסתייגויות ושעות ארוכות של נאומים מתנגדים מעל בימת הכנסת, אולם כל ההסתייגויות נדחו, שכן לקואליציה המיועדת יש רוב של 72 ח"כים.

מיקי חיימוביץ' וחילי טרופר במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
 מיקי חיימוביץ' וחילי טרופר במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ששת חברי סיעת ימינה נעדרו מן הדיונים במליאה כאות מחאה על כך שנתניהו לא מקיים איתם מו"מ פוליטי לקראת כניסה לממשלה הבאה.

מיד עם השלמת החקיקה, הודיעה התנועה לאיכות השלטון שהיא עותרת נגד חוק יסוד ממשלת חילופים. עו"ד ד"ר אליעד שרגא אמר שמדובר ב"ניסיון בוטה למוטט את יסודות הדמוקרטיה הישראלית, והכל כדי לאפשר לאדם אחד להימלט מאימת הדין". העתירה הוגשה בהתאם לקביעת שופטי העליון אתמול, שהם לא יתערבו לפני שתושלם החקיקה.