דעה: פרויקטי המגורים עומדים לכלול עמדות עבודה מתחת לבית

הרעיון לעבוד קרוב לבית הועלה עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, אלא שכעת התהליכים לשילוב סביבת עבודה ממש מתחת לבית יואצו • ותודה לקורונה

שכונת פארק צמרת בתל אביב. בעתיד לדיירים יהיה משרד מתחת לבית? / צילום: גיא ליברמן, גלובס
שכונת פארק צמרת בתל אביב. בעתיד לדיירים יהיה משרד מתחת לבית? / צילום: גיא ליברמן, גלובס

העבודה מהבית שנכפתה על רבים מאיתנו כתוצאה מהתפשטות מגפה הקורונה, צפויה לזרז תהליכים שאמנם החלו ללא קשר למגפה, ואולם בנסיבות אחרות, היו מבשילים לאיטם לאורך שנים רבות.

ביום שאחרי הקורונה, צפויים עובדים ומעסיקים רבים במשק לבחון את כדאיות העבודה במשרד לעומת העבודה בבית, ולבחון את קו התפר ביחסים בין מגורים לבין התעסוקה.

אחת התוצאות של בחינה זו, עשויה להיות פריחתה של צורת עבודה חדשה, שתעמוד בתווך בין העבודה במשרד, לבין העבודה מהבית. צורת עבודה זו תתבסס על חללי עבודה קטנים שימוקמו בבנייני מגורים. כלומר, הדרישה שתעלה מציבור רוכשי הדירות תהיה לבניינים אשר יכללו מתחמי עבודה משותפים לדיירי הבניין או השכונה.

תגובה ראויה של רשויות התכנון לדרישה האמורה, תהיה המרצה של הקמת מרכזים כאלו על ידי תקנת שעה, שתקבע תוספת זכויות בנייה לתעסוקה בבנייני מגורים, והפחתת גביית ארנונה על שטחים אלו באמצעו הגדרתם כשימוש למגורים. היזמים שיקדמו פרויקטים כאלה ירוויחו משיווק מוצר חדשני ובעל ערך מוסף ייחודי לדיירים.

מתחמי עבודה אלו ימוקמו בקומת הלובי או הגלריה של הבניין, ויכללו מספר עמדות עבודה אישיות, וחדרי ישיבות מאובזרים. ניתן יהיה לשלב בהם גם חדר כביסה או בר. זאת בנוסף ולצד הפונקציות הקיימות כבר היום בקומות קרקע ובמרתפים - מועדון דיירים, חדר אופניים, חדר כושר ועוד. בצורה זו הפרוגרמה של מבני מגורים, גם אלו שאינם ממוקמים במרכז העיר, תתפתח ותכלול בתוכה גם חללי תעסוקה.

את חללי העבודה המשותפים הללו ניתן גם לתכנן עבור מקבץ של בניינים - כלומר מתחם עבודה שכונתי, שיכניס חיים חדשים ותנועת אנשים לתכנון העירוני של שכונות מגורים.

מרכז התעסוקה המקומי יהיה חלק מהשטחים המשותפים של דיירי הבניין בדומה למועדון דיירים, חדר כושר, לובי וכדומה, לשימוש דיירי הבניין או המתחם השכונתי בחינם, ועם אפשרות להשכרה בתשלום מנוי למשתמשים חיצוניים מבניינים סמוכים. המרכז יוקם על ידי יזם הפרויקט, ויתוחזק על ידי חברת הניהול של הבניין.

בצורת התכנון החדשה בה בבניין עצמו מתוכנן מרכז עסקים קטן מתחת לבית, יתאפשר להפנות חלק קטן משטחי התעסוקה העירוניים לבנייני המגורים עצמם, לפי יחס של 1 מ"ר לדירה. למשל לבניין בן 10 קומות עם 40 דירות אזור משרד משותף של 40 מ"ר - כ-4 עמדות עבודה וחדר ישיבות אחד. לבניין רב קומות עם 120 דירות, אזור משרדי של 120 מ"ר - כ 12 עמדות עבודה (בתכנון משרדי הייטק המפתח הוא כ-14 מ"ר לעובד, בתכנון חללי עבודה משותפים כ-7 מ"ר לעובד).

עלות הקמת מרכז כזה היא תוספת עלות (בנייה וריהוט פנים) של 7,000 שקלים בלבד לדירה, ותוספת של 20 שקלים לדמי הניהול החודשיים. מדובר בעלות זניחה ביחס לעלות הכללית ולתועלת לדיירים ולעסקים הקטנים. ואם מישהו חושב שמדובר בתוכנית שתישאר על הנייר בלבד, אפשר להציץ בנעשה בפרויקטים חדשים שנבנים בארה"ב ובאירופה, שם כבר ניתן למצוא דוגמאות לבנייני מגורים המשלבים מרכז עסקים משותף לדיירים.

ניצה פיק היא אדריכלית, שותפה מנהלת במשרד פיק אדריכלים