"האמצעים להתמודדות עם המשבר הם הזרע של המשבר הבא"

כריסטיאן גטיקר, ראש תחום המחקר והאסטרטג הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר: "האתגר הוא להימנע מ'יפניפיקציה' של הכלכלה הגלובלית – חולשה בצמיחה המבנית ודפלציה" • "משקיעים צריכים להיצמד לאלוקציית הנכסים שלהם לטווח ארוך ולא לנסות לעשות ארביטראז' על המשבר"

כריסטיאן גטיקר, ראש תחום המחקר והאסטרטג הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר / צילום: יוליוס בר
כריסטיאן גטיקר, ראש תחום המחקר והאסטרטג הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר / צילום: יוליוס בר

בעולם, וגם בישראל, חוזרים האזרחים והעסקים לפעילות באופן הדרגתי. בשבועות האחרונים הפעילות ממשלות ובנקים ומרכזיים בעולם ובארץ תוכניות תמיכה ועידוד חסרות תקדים בהיקפן במטרה לתמוך בכלכלות. תמיד אפשר לשאול, כמובן, אם זה מספיק והאם הבנקים המרכזיים והממשלות פועלים נכון עד עכשיו בהתמודדות עם המשבר?

"מפרספקטיבה של היום - אני חושב שכן. אבל, ימים יגידו. כמו בכל התמודדות ומאבק במשבר, אנשים יאמרו לנו רק בהמשך הדרך מה היה טעות מוחלטת, מה פגע בהם, מה התגלה כלא יעיל וכדומה. כל זה יתברר רק בהמשך. בצד החיובי יותר, ההתערבויות במהלך המשבר, במיוחד בצד המוניטרי, נעשו בזמן והיו מאד משמעותיות במונחים של גודל ומיקוד ביעדים. אני סבור כי בהחלט תועמד למבחן שאלת הנחיצות וההתאמה של אמצעי הסגר שנכפו על העולם, אך עם זאת בהתחשב בחוסר הודאות שנלוותה אליהם - הם בוודאי ייראו כרע במיעוטו לעומת אופציות אחרות שעמדו בפני מקבלי ההחלטות באותו זמן. חבר המושבעים עדיין צריך לקבל החלטות באשר לתגובה הפיסקלית", כך אומר בריאיון ל"גלובס" כריסטיאן גטיקר (Christian Gattiker), ראש תחום המחקר והאסטרטג הראשי של הבנק השווייצרי יוליוס בר.

אתה לא מודאג מהגירעונות העצומים של ממשלות, בעיקר של הממשל האמריקאי?

"לא כעת, אבל מה שקורה בדרך כלל יקרה גם כאן: האמצעים להתמודדות עם המשבר הזה הם הזרע שממנו יגיח המשבר הבא. אם נסתכל על מה שקרה ב-9 בספטמבר 2001, כאשר הממשלות נקטו באמצעים לעידוד צריכה, הדבר הביא בסופו של דבר לבועת משכנתאות ולבסוף למשבר פיננסי. התהליך הזה נמשך מעל לחמש שנים. כך שגם עכשיו אנחנו עוד רחוקים מהתוצאה. האתגר הוא להימנע מ'יפניפיקציה' (Japanification) של הכלכלה הגלובלית - חולשה בצמיחה המבנית ודפלציה. עם התוצאה נצטרך להתמודד יותר בסוף העשור הנוכחי, ופחות בשנה הבאה".

מתי לדעתך צפויה הכלכלה העולמית להתאושש ואילו כלכלות ייצאו ראשונות מהמשבר?

"הכלכלה העולמית צפויה לעבור את ההשלכות של השלב הראשון של המשבר עד תחילת 2021, כאשר אסיה בכללותה, וסין בפרט, הן המובילות. ארה"ב ככל הנראה תגיע לאותה נקודה במחצית השניה של 2021 והכלכלות המתועשות באירופה ויפן יצטרכו יותר זמן, ככל הנראה עד 2022".

מתי שוקי העבודה באירופה וארצות-הברית יתחילו להתאושש?

"תעסוקה היא נושא חובק-כל וקשה מאד לשים אותו במודל. השיבה לתעסוקה מלאה עשויה לקחת זמן ממושך יותר מלוח הזמנים של התאוששות הכלכלות. יחד עם זאת, גם ההגדרה של "תעסוקה מלאה" עשויה להשתנות, כפי שקרה אחרי השפל הכלכלי הגדול. אז התעסוקה נעה בסנכרון מלא עם הכלכלה כולה".

בדומה לכלכלנים אחרים, גם גטיקר לא מעריך כי הפד ילך בדרכו של ה-ECB ויוריד את שיעור הריבית בארה"ב לרמה שלילית, בין השאר בגלל ההשלכות השליליות שיש למהלך כזה על הכלכלה בכלל ועל המערכת הבנקאית בפרט. 

"להערכתנו זה אינו תרחיש סביר. הפד תמיד נמנע מללכת לכיוון של ריביות שליליות. הסיבה לכך היא שריבית שלילית מעיקה על המערכת הבנקאית שנענשת על כך ששמרה רזרבות. אירופה לקחה את הסיכון כנגד יתרון של היחלשות במטבע. עבור ארה"ב, דולר חלש לא עוזר לכלכלה הממוקדת יצוא והעולם כולו במצב שביר כאשר התחזקות של המטבעות אינה עוזרת הרבה מלכתחילה".

האם משקיעי האג"ח הממשלתי צריכים להיות מודאגים מגירעונות הענק של הממשלות?

"בשלב מסוים כן - אם כי סביר להניח שזה יקרה בעתיד הרחוק (בהמשך לדברי בנושא היפניפיקציה של כלכלת העולם). יש לציין עם זאת, כי בכלכלות מתפתחות עדיין עשויים לקרות משברי ריבונות".

"משקיעים צריכים להיצמד לאלוקציית הנכסים שלהם לטווח ארוך"

באילו סוגי נכסים כדאי למשקיעים להתמקד בימים אלה?

"אנו סבורים כי משקיעים צריכים להיצמד לאלוקציית הנכסים שלהם לטווח ארוך ולא לנסות לעשות ארביטראז' על המשבר. לפיכך, החזקה מאוזנת בנכסים פיננסיים, שמחציתה במניות ואג"ח, בתוספת של כמה השקעות אלטרנטיביות והחזקה מינורית של מזומן נראית הגיונית עבור משקיעים פרטיים רבים".

מה אתה חושב על קריסת מחירי הנפט? הזדמנות השקעה לטווח ארוך?

"הנפט הוא הזדמנות לטווח הבינוני, אם בכלל. התחזית לטווח ארוך עדיין אינה ברורה כאשר היצף האספקה צריך להיות מוסר באופן מבני. עם זאת, אם תהיה התאוששות כלשהי בביקוש וההיצע בשבועות הקרובים היא תוכל לתמוך במחירי הנפט עד לסוף השנה".

מה לגבי הזהב, כדאי להחזיק חלק מהתיק בזהב?

"עבור משקיעים במטבעות של כלכלות מתפתחות, הזהב הוא תמיד הכרחי. עבור משקיעים במטבעות חזקים - הזהב הוא כמו תעודת ביטוח יקרה. בנושא הזהב אנו ממליצים להשקיע באופן נקודתי, בנימה כללית חיובית ובהתחשב בקצב הדפסת הכספים בעולם".

בתחום המניות, אילו סקטורים מומלצים להשקעה?

"מניות צמיחה יראו ביצועי יתר על מניות ערך בעתיד הנראה לעין בהתחשב בעצירה בצמיחה העולמית. לפיכך, אנו מעדיפים סקטורים כגון IT, טכנולוגיות תקשורת וטכנולוגיות רפואיות במיוחד ביוטק".

לסיום, האם לדעתך הדולר צפוי להיחלש מול המטבעות המרכזיים בשנים הקרובות?

"הדולר האמריקאי עדיין יהיה המטבע החזק בעולם וחוף המבטחים בעתיד הנראה לעין - זאת לאכזבתם של רבים שמעדיפים לראות חילופים של המשטר הכלכלי הנוכחי בעולם. כך שעל רקע זה, הדולר האמריקאי ייחלש רק אם תהיה התגברות מוצלחת על המשבר הנוכחי בחודשים הקרובים".