תוכנית הסיוע הממשלתית להתמודדות עם הקורונה תורחב לכ-100 מיליארד שקל

המימון לתוכנית אמור להגיע מהגדלה נוספת של הגירעון התקציבי, שעוד לפני פרסום התוכנית היה צפוי להגיע בסוף השנה ל-10.2% • במרכז עומדת תוכנית חדשה בהיקף של 6 מיליארד שקל שתכלול מענקים שתכליתם חזרה מהירה לתעסוקה, על מנת להפחית את שיעור האבטלה הצפוי

בנימין נתניהו ומשה כחלון/ צילום:  אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו ומשה כחלון/ צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

תוכנית הסיוע הממשלתית להתמודדות עם הקורונה תורחב מ-80 מיליארד שקל לכ-100 מיליארד שקל, כך הודיע הערב (ו') האוצר. הממשלה תידרש לתקן לצורך כך פעם נוספת את חוק יסוד משק המדינה, מה שמחייב רוב של 61 חברי כנסת, כפי דווח השבוע ב"גלובס". המימון לתוכנית אמור להגיע מהגדלה נוספת של הגירעון התקציבי, שעוד לפני פרסום התוכנית היה צפוי להגיע בסוף השנה ל-10.2%.

יכללו בתוכנית הנוספת קרן המענקים לעידוד התעסוקה וקרן האשראי לעסקים בסיכון גבוה.

הערב הפיץ משרד האוצר תזכיר חקיקה לצורך הרחבת התוכנית בהיקף של 15.6 מיליארד שקל, מהם 14 מיליארד שקל מתקציב המדינה. לצורך הרחבת התוכנית יתוקן חוק יסוד: משק המדינה, כך שהממשלה תהיה רשאית להוציא 14 מיליארד שקל נוספים מעבר למותר היום בחוק.

במרכז הסיוע הממשלתי עומדת תוכנית חדשה בהיקף של 6 מיליארד שקל שתכלול מענקים שתכליתם חזרה מהירה לתעסוקה, על מנת להפחית את שיעור האבטלה הצפוי. מדובר בתוכנית שעליה דיברו מייסד ומנכ"ל קבוצת פוקס הראל ויזל וחבריו בעלי רשתות הקמעונאות. אלא שבניגוד לדרישתם מנגנון הפיצוי של התוכנית לא יעניק פיצויים עבור החזרת עובדים שיצאו לחופשה ללא תשלום אלא יחושב על-פי מספר העובדים המועסקים - על-פי מודל שהציע בנק ישראל. על-פי בדיקה שערך "גלובס", חלקם של הקמעונאים בפיצויים שיחולקו עשוי לנוע בין 5% ל-15%

הקרן לסיוע לעסקים בסיכון גבוה בהיקף של 4 מיליארד שקל אמורה להבטיח מתן אשראי לעסקים הפועלים בענפים עם סיכון גבוה במיוחד - מסעדות, בתי קפה ועסקים בתחום הבידור הפנאי והתרבות - שלא ישובו לפעילות סדירה בתקופה הקרובה בשל מאפייניהם הייחודיים. הכסף מיועד בין היתר לצורך התאמות שנדרשות בהתאם להנחיות משרד הבריאות לחיים ב"שגרת קורונה". השקעה בהון אנושי הנדרש לשוק העבודה ותגבור הכשרות מקצועיות, תהליכי השמה ואבחון תעסוקתי.

תוכנית נוספת הכלולה במסגרת התקציב הנוסף היא תוכנית להאצת המשק שכוללת האצת חיבור לתשתיות סיבים אופטיים, קידום תכנון וביצוע פרויקטי תשתיות, הרחבת תוכנית הדיגיטציה - בין היתר לצורך שיפור שירותים ציבוריים לאזרח וייעול עבודת הממשלה באמצעות הקמת תשתיות טכנולוגיות והטמעת אמצעים דיגיטלים מתקדמים, שיפור שירותי הבריאות המקוונים לאזרח, מענה לצרכי חברות עתירות טכנולוגיה וקרן מענקים לעסקים קטנים שישדרגו מסופי תשלום לאמצעי תשלום מתקדמים בטכנולוגיית  EMV.

באוצר מציינים כי גם לתוכנית ה-80 מיליארד המקורית הוכנסו שינויים. כך למשל הורחבה התוכנית במרכיבים הבאים: קרן ההלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים גדלה מ-8 מיליארד שקל ל-14 מיליארד שקל בשל הגעה למיצוי; כלי מימון לחברות הייטק בהיקף של 2 מיליארד שקל; מתן ערבות מדינה לביטוח אשראי ספקים בהיקף של 750 מיליון דולר.

"גלובס" פרסם היום ניתוח לפיו מתוך המסגרת התקציבית הכוללת הוציאה עד היום המדינה מתקציבה כ-7.7 מיליארד שקל.