אחרי רבעון ראשון חזק: האנליסטים צופים לטבע "המשך צמיחה אנמית למדי"

רוב האנליסטים המסקרים את טבע השאירו ללא שינוי את ההמלצות ואת מחירי היעד שלהם למניה • "המשימה העיקרית: הגדלת ה-EBITDA, תזרים מזומנים יציב והפחתת המינוף"

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

רוב האנליסטים שמסקרים את מניית טבע השאירו ללא שינוי את ההמלצות ואת מחירי היעד שלהם למניה, לאחר הדוחות הטובים של הרבעון הראשון. טבע  עקפה את התחזיות ואשררה את התחזית השנתית שלה, ובחברה מצפים שברבעון השני יהיה תיקון מסוים לאחר הזינוק ברבעון הראשון.

מנהל הכספים הראשי של טבע, אלי כליף, אמר ל"גלובס" לאחר פרסום הדוחות כי ברבעון הראשון הייתה מגמה של stockpiling - צבירת מלאים, וכי הצפי הוא שהמגמה תתמתן ותחזור לרמות הרגילות שלה. הסיבות למגמה זו, לפי כליף, הן העובדה שבניסיון למזער מגע על רקע מגפת הקורונה, מטופלים לא מגיעים לרופאים בתכיפות רגילה, ורופאים נותנים להם מרשם ל-60-90 יום, כלומר במרשם אחד האספקה גבוהה יותר. בנוסף, אנשים רכשו כמויות גדולות יותר של תרופות ללא מרשם ( OTC) מחשש שלא יהיו זמינות בשוק. "ככל שנתקדם, בתקווה, ביציאה מהמשבר זה יבוא לידי ביטוי בכך שאנשים יראו שהמלאים קיימים ולא נדרשת פאניקה", אמר כליף.

ברבעון הראשון, הכנסות טבע צמחו ב-5% מהרבעון המקביל והסתכמו בכ-4.4 מיליארד דולר, היא עברה לרווח נקי לפי כללי GAAP בסך 69 מיליון דולר והרווח הנקי Non-GAAP צמח ב-27.7% ל-835 מיליון דולר. הרווח הנקי למניה היה בסך 76 סנט, גבוה מתחזיות האנליסטים.

האם אפשר לומר שמגפת הקורונה השפיעה על טבע באופן חיובי? "בתחום שערי המטבע, אנחנו עושים גידור ויש תזמון של חוזי הגנה ששוערכו, שהובילו להשפעה חיובית ברבעון - כ-5-6 סנט מהרווח הנקי למניה. ההשפעה תהפוך לשלילית ברבעונים הבאים, ובראייה שנתית ההשפעות יקזזו אחת את השנייה", אמר כליף. "עניין נוסף הוא תמהיל הכנסות הגנריקה, שלא לוותה בעלויות שיווק וקידום מכירות, כי לא יכולנו לעשות נסיעות או כנסים. העלייה בשורה העליונה יחד עם הקיטון בהוצאות התפעוליות השפיעו לטובה, אבל אנחנו משאירים את התחזיות השנתיות, כי אנחנו רואים שמרבעון שני והלאה יש הוצאות שיעלו - לדוגמה בתחום השילוח והיבוא, מהסיבה שיש מספר מועט של טיסות.

"הדברים האלה פחות או יותר יקוזזו בחציון הראשון של השנה. אז האם נהנינו מהמצב? זה עניין של תזמון. בגלל זה אנחנו מאוד זהירים, ואחרי הערכה מחודשת שביצענו אשררנו את התחזיות".

בשיחת הוועידה הציג המנכ"ל קאר שולץ את ההשפעות החיוביות ואת הסיכונים שנובעים ממגפת הקורונה. בצד החיובי הוא ציין בין היתר את העבודה המשותפת של התעשייה והממשלות להבטחת זמינות של תרופות, את הביקוש העולמי לתרופות חדשות וקיימות ואת היכולות הדיגיטליות החדשות לצרכי מכירה. בצד השלילי הזכיר את הריכוזיות של חומרי הגלם במספר מדינות, האפשרות של אגירת מלאים בתרופות מסוימות והעובדה שמקשה על הצפי קדימה. במקביל ציין שולץ שבשל המצב יש עיכוב בהשלמת מתווה הפשרה בהליכי האופיואידים. לדבריו כל אתרי הייצור של טבע נשארו פתוחים לאורך התקופה.

"תוכל להמשיך לשפר את השורה התחתונה"

בתגובה לדוחות כתבו כלכלני RBC כי "התוצאות שיקפו יציבות גבוהה מהצפוי, בעיקר בתרופות המקוריות. זה מפחית את החששות בנוגע ל-COVID-19 ומחזיר את המיקוד למשימה העיקרית: הגדלת ה-EBITDA, תזרים מזומנים יציב והפחתת המינוף".

בג'יי.פי מורגן סבורים שהנושא המרכזי הוא פרופיל הצמיחה של טבע, ולמרות הגורמים החיוביים - התרופה אוסטדו והביוסימילר - הם נותרים "זהירים" בנוגע לתרופה אג'ובי "וממשיכים לצפות לצמיחה אנמית למדי עבור טבע".

באופנהיימר ציינו את הסימנים להתרחבות שולי הרווח, בזכות תוכנית האופטימיזציה, וסבורים שטבע תוכל להמשיך ולשפר את השורה התחתונה.