עסק ביום | פיצ'ר

"אני אנסה, במקום להתאבד על הלוואות, להתאבד על היצירה שלי"

דורון גיאת, הבעלים של בית ספר למוזיקה שנקרא על שמו, דואג לפרנסת העובדים •  "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

דורון גיאת, הבעלים של בית ספר למוזיקה שנקרא על שמו / צילום: אור כחלון
דורון גיאת, הבעלים של בית ספר למוזיקה שנקרא על שמו / צילום: אור כחלון

"מזל שאני אדם אופטימי, ושיש חיוך על פניי. אני אומר - לעשות מכל משבר גם משהו. אבל בית הספר שלי מושבת", אומר דורון גיאת, מוזיקאי שהקים לפני 22 שנה בית ספר למוזיקה בלב תל אביב. באופן שוטף, בית הספר מעניק שירות לכ-100 תלמידים - נוער, חיילים משוחררים ומבוגרים, בשישה חדרי הקלטות. "גם בימים רגילים, נתח הרווחים הוא מאד נמוך. בעלי עסקים כמוני, הם הראשונים להיפגע. אין לנו מספיק ליום גשום. הסיוע של הממשלה הוא טיפה בים, וכשיש לך בעל בית שלא מוכן לרדת מהעץ, אז נראה שתצטרך לסגור את העסק", הוא מספר.

אחרי חודשיים בלבד של השבתה?

"אני יושב על שכירות. זה מקום שהשקעתי בו מיליון שקל ורק עכשיו אני סוגר את ההלוואה הזו. העסק החזיר את מה שהשקעתי בו, אבל הוא לא הותיר רווחים. אין לו. מה כבר יכול להישאר משיעור פרטי, כשאני מעסיק את המוזיקאים הכי רציניים בישראל? זה מקום עם תחזוקה גדולה, ונתח רווחים קטן. זה מפעל חיי. אנחנו עובדים בצורה מקוונת, אך לא לכולם זה מתאים, ואנשים גם מבקשים את כספם חזרה. לא כולם מסתפקים בהשבת הסכום בשירות. גם אם אנחנו נחזור במאי, זה לא יספיק כדי לכסות את התזרים שלנו. יש לנו חודשים שאבדו. נוצר גירעון, כי נצטרך להחזיר ללקוחות חובות של החודשיים האלו, שבהם שילמנו כרגיל חשבונות. התזרים הבא שלנו יהיה בקיץ. נצטרך לשוט ככה הרבה זמן".

מה קיבלת מהמדינה?

קיבלתי שני מענקים, המחויבים במס. בסך הכול 13 אלף שקל. אי אפשר לומר שזה לא עוזר, אבל זה לא מתקרב לתזרים שלנו, שיכול להגיע לכמעט מיליון וחצי בשנה, אי אפשר להחזיק את הספינה הזאת ככה. הכול נעצר. בטלוויזיה מביאים את עומר אדם וחני נחמיאס, לא מביאים אדם כמוני. אני הסמן למשבר הזה. לאמנים המוכרים יש כנראה גב לשבת בבית. לסאונדמנים ולמובטלים אחרים, פשוט אין כלום".

ניסית לבקש הלוואה בערבות מדינה?

"לאן ההלוואה הזו תביא אותי? המדינה לקחה על עצמה סיכון מאוד נמוך. המשפך שלי הפך עכשיו למעין דוש. אם לומר את אם האמת, מבחינה נפשית, אני מוזיקאי. אני איש תוכן. נתתי לכולם, ועכשיו המשפך צריך להתמקד בי. אני מנסה להציל את כל המשפחות שניזונות ממני, וכרגע אני לא יכול להחיות את כל זה. זה גדול עליי, זה גדול על האנרגיות שלי. הנפילה הזו מביאה אותי לכיוון של לתת לעסק לקרוס. אני צריך להתרכז בערוגה שלי".

גיאת חי ונושם מוזיקה. הוא מדבר בכאב על העסק שקורס לנגד עיניו, ובאכזבה רבה על כך שעולם התרבות ובעיקר עולם המוזיקה - נזנחו ונותרו מחוץ לשיח ומבלי יד מושטת מצד המדינה. גם עכשיו, לאחר שבתי הספר חזרו לפעול והקניונים פתחו את שעריהם לכל דורש - עדיין לא אישרה המדינה לגיאת לפתוח את העסק, שלו. "אתם תהיו האחרונים", אמרו לו במוקד של פיקוד העורף, והוא נותר להמתין. גיאת החל להעביר קורסים מקוונים בזום בתקופת המשבר, ו"הקורס עובד. גיליתי מהקורונה שמשהו שחשבתי שהוא מנוכר, עובד מצוין. זה קורס האזנה למוזיקה, שבו אני פורס את האבולוציה של המוזיקה המודרנית. אנחנו גם מנגנים בשיעור הזה מהאולפן. ההכנסות לא יהיו אותו הדבר, הן ירדו קצת, גם בהתחלה. אבל אני אמצא אפיקים אחרים. יש לי רעיונות לעשות את ההרצאות ואני מנסה למצוא דרכים אחרות להתפרנס. המשבר הזה הזכיר לי שאני איש תוכן, ושהתוכן שלי לא חייב שישה חדרים בכיכר דיזנגוף. אני אנסה, במקום להתאבד על הלוואות, להתאבד על היצירה שלי".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il