ארה"ב: מחסור בנייר טואלט – OUT; התנפלות על מגבוני חיטוי – IN

מלאי נייר הטואלט והאלכוג'ל, שהיו במחסור בעולם עם פרוץ מגפת הקורונה, התמלא • עכשיו האמריקאים "מתנפלים" על אמצעי החיטוי שנחטפים מהמדפים

סנאטור מחטא את המיקרופון לפני ועדת מודיעין בסנאט. הביקוש למגבוני חיטוי מגיע גם לצמרת / צילום: Andrew Harnik, Pool, Associated Press
סנאטור מחטא את המיקרופון לפני ועדת מודיעין בסנאט. הביקוש למגבוני חיטוי מגיע גם לצמרת / צילום: Andrew Harnik, Pool, Associated Press

נייר הטואלט חזר למדפים בארה"ב, וקל למצוא גם בקבוקוני אלכוג'ל, אבל פריט אחד נשאר חמקמק מתמיד - מגבוני חיטוי. היצרניות קלורוקס ורקיט בנקיזר (ליזול) נהנו מהכפלה ויותר של מכירות מגבוני החיטוי שלהן בחודשיים האחרונים על רקע מגפת הקורונה, לפי נילסן.

בעוד שיצרני מוצרי יסוד אחרים שקשה היה להשיג עם פרוץ המגפה הצליחו להדביק את הביקוש, היצרניות של כלורוקס, ליזול ומגבוני תגיות פרטיות (של רשתות מרכולים) מפגרים בהרבה אחרי הביקוש. כלורוקס מסרה כי תייצר מספיק מגבונים רק בקיץ, ורקיט בנקיזר לא בטוחה מתי היא תוכל למלא שוב את מדפי החנויות.

"אנחנו מעבירים בכל יום מטענים של מגבונים ללקוחות, ובתוך 30־45 דקות עם נחטפים מהמדפים", מסר סמנכ"ל הכספים של כלורוקס, קווין ג'ייקובסון. "הביקוש עולה על כל מה שמישהו דמיין".

קלורוקס העלתה את ייצור מגבוני החיטוי שלה ב־40%, אך המכירות עלו לעתים עד פי חמש מהרמה הרגילה בתקופת ההתפשטות של הקורונה, אמר ג'ייקובסון. מכירות המגבונים הללו בארה"ב זינקו ב־146% בשמונת השבועות שהסתיימו ב־25 במרץ בהשוואה שנתית, לפי נילסן.

גם תרסיסי חיטוי, מחטאי משטחים ועוד מוצרי ניקוי נמכרים היטב, וכן מגבוני נייר ומגבונים לתינוקות, אבל אותם לא קשה יחסית למצוא בחנויות.

נייר טואלט נשאר מוצר לוהט, אך הוא זמין יותר כאשר הצרכנים אוגרים פחות ממנו, ומפעלי הנייר הזה האיצו את המשלוחים. בקבוקי אלכוג'ל מיוצרים כעת על-ידי עשרות חברות חדשות בעסק הזה, כולל יצרניות מטהרי אוויר עד יצרניות בירה וטואלטיקה.

קשה יותר לעשות הסבה לייצור מגבוני חיטוי בהשוואה לבקבוקי חיטוי לידיים. התהליך הזה משלב את אריג הניגוב עם חומר החיטוי, וסוכנות הגנת הסביבה קבעה קריטריונים נוקשים לעמידה בחיטוי מפני נגיפי הקורונה.

שלא כמו נייר טואלט, שנפוץ במשקי-הבית ובעסקים, רק כמחצית ממשקי-הבית בארה"ב החזיקו מאגר של מגבוני חיטוי לפני המגפה, אמר ג'ייקובסון מקלורוקס. לכן נרשמה הקפיצה הגדולה בביקוש בפרוץ המגפה.

קלורוקס מפעילה מפעלים סביב השעון כדי לנסות לעמוד בביקוש. החברה פנתה גם ליצרנים חיצונים וצמצמה את מגוון המגבונים שלה כדי לפשט את הייצור. היא עצרה למשל את מכירות מגבוני קלורוקס המתכלים, שאינם מוצר חיטוי, לטובת ייצור מגבוני חיטוי נוספים.

קלורוקס גם משקיעה בציוד ייצור לטווח ארוך, בהנחה שהביקוש למוצרי ניקוי ומגבונים בפרט יישאר גבוה גם אחרי השיא של המגפה, והאמריקאים יישארו ממוקדים בניקיון. החברה מוסיפה פסי ייצור במפעל שלה באטלנטה שיש בו שטח פנוי.

רקיט בנקיזר, המוכרת מוצרי חיטוי במותג דטול בנוסף לליזול, הרחיבה את יכולת הייצור ופישטה את קוו מוצריה בניסיון לעמוד בביקוש, מסרה דוברת של החברה הבריטית. ליזול פרסמה התנצלות ללקוחותיה ומסרה כי היא עובדת כדי לחדש את המלאים בהקדם. "אנו צופים ביקוש מואץ חסר תקדים", מסרה החברה.