בתי מלון | ניתוח

עופר נמרודי ושלמה אליהו יצאו מהמלונות שלהם בזמן; עזריאלי קפצה פנימה

משבר הקורונה מעמיד באור חדש עסקאות שנחתמו באחרונה בענף: מי שברח הרוויח, מי שנכנס חטף, ומי שחיכה נהג בחוכמה

עופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת היישוב / צילום: ורדי כהנא
עופר נמרודי, מנכ"ל הכשרת היישוב / צילום: ורדי כהנא

משבר הקורונה, שגרם לסגירת המלונות בישראל החל באמצע מרץ ומאיים על קיומם של רבים מהעסקים בשוק המלונאות, מעמיד באור חדש עסקאות שנחתמו באחרונה בענף.

מי שהתחילה לפעול בתחום המלונאות רגע לפני קריסת השווקים, כשווירוס הקורונה כבר התחיל להתפשט מסין ושכנותיה אל מדינות המערב, היא קבוצת הנדל"ן המניב עזריאלי. החברה, שנמצאת בשליטת היו"רית דנה עזריאלי, נכנסה באופן רשמי לפעילות בתחום המלונאות במהלך פברואר, עם השלמת רכישתו של מלון הר ציון בירושלים מידיו של שלמה אליהו, בעל השליטה בקבוצת הביטוח מגדל, תמורת 275 מיליון שקל (בתוספת מע"מ).

קצת יותר מחודש לאחר השלמת הרכישה, בעקבות התפשטות הקורונה, סגרה עזריאלי את בית המלון בירושלים, "לאור ההנחיות בקשר עם התפשטות נגיף הקורונה, המכבידות על פעילותו". עזריאלי מפעילה את המלון באמצעות חברת ניהול בבעלותה המלאה, ומועסקים בו כ-120 עובדים. מלון הר ציון כולל כיום פחות מ-140 חדרים, ועזריאלי מתכננת לשפץ ולהרחיב אותו כך שיכלול עד 400 חדרים. המלון, הממותג כמלון בוטיק, ממוקם בדרך חברון, סמוך לעיר העתיקה.

בהתייחסות להחלטה לפעול בתחום המלונאות, הסבירו בעזריאלי כי לאחר בחינה מעמיקה שבוצעה, הגיעה החברה למסקנה כי "כניסה לענף המלונאות תהווה הזדמנות להרחבת תמהיל הפעילויות של הקבוצה, תוך שימוש ביכולות הייזום הקיימות בחברה ובנדל"ן שבבעלותה ובניסיון התפעולי שנצבר בחברה בתחום הדיור המוגן". פעילות זו צפויה לכלול, לפי החברה, "ייזום, תכנון, רכישה של בתי מלון בישראל, וכן הפעלה של בתי מלון בישראל".

במסגרת תוכניותיה הנוכחיות להרחבת פעילות המלונאות, מתכננת עזריאלי "בניית מלונות במסגרת פרויקטים הנמצאים בבעלות הקבוצה המאופיינים בעירוב שימושים ומקנים, בין היתר, זכויות בנייה לייעוד מלונאות". בין אותם פרויקטים מתכננת עזריאלי להקים מלון שיכלול כ-250 חדרים במרכז תל אביב, בסמוך למגדלי עזריאלי (השלום), במסגרת פרויקט מגדל הספירלה שהיא מקימה על הקרקע שבו פעל בית "ידיעות אחרונות", וכן להקים מלון שיכלול יותר מ-80 חדרים במודיעין, בסמוך לקניון שלה בעיר.

מלונות רימונים נמכרו למלונות דן

מנגד, מי שבדיעבד נראה כי יצא בזמן מפעילות בתחום המלונאות בישראל הוא עופר נמרודי, שבמהלך השנה שעברה מכר למלונות דן, תמורת כ-220 מיליון שקל, את עיקר הפעילות שלו בתחום, שרוכזה בחברת מלונות הכשרת היישוב ופעלה תחת המותג "רימונים". במסגרת זו, רכשה דן, שנמצאת בשליטת מיקי פדרמן (בעל השליטה בחברת אלביט מערכות), מידיה של מלונות הכשרת היישוב את בתי המלון שהפעילה תחת המותג "רימונים" באילת, בצפת ובנצרת - רכישות שהושלמו במהלך החודשים מרץ עד מאי 2019.

כחלק מההסכם בין הצדדים, דן קיבלה גם אופציה לרכישת בית המלון של רימונים בנווה אטי"ב, הסמוך להר החרמון, אבל לא מימשה אותה, והמלון נמכר ביוני 2019 לרוכש אחר תמורת כ-12 מיליון שקל. לאחר המימושים שביצעה, הגיעה מלונות הכשרת היישוב להסכמות על סיום מוקדם של הסכמי ניהול עם בעלי הנכסים של בתי המלון שהמשיכה להפעיל תחת המותג "רימונים", ובעלת השליטה בה, חברת הכשרת היישוב שבשליטת נמרודי, מחקה את מניותיה מהבורסה במהלך 2019 באמצעות הצעת רכש.

בדוחות הכשרת היישוב ל-2019, שפורסמו בסוף מרץ, היא עדכנה כי במלונות הכשרת היישוב נותרו 12 עובדים בלבד, לעומת כמה מאות שהועסקו בחברה כשהייתה פעילה.

רמי לוי לא הספיק להיכנס לענף

מי שלשמחתם עוד לא הספיקו להיכנס לפעילות בתחום המלונאות, כפי שתכננו, הם יזמי המזון והנדל"ן רמי לוי ושלום חיים, באמצעות השלד הבורסאי בי.ג'י.איי. במהלך פברואר, כשכבר התחיל להיוודע דבר התפשטותו של הווירוס בישראל, עדכנה בי.ג'י.איי על הרחבת עסקיה לתחומי המלונאות והדיור המוגן - שנפגע גם הוא בצורה משמעותית מהמשבר.

בבי.ג'י.איי תכננו "להתקשר עם בתי מלון קיימים או בהקמה לטובת שירותי ניהול, שיסופקו על ידי החברה". שירותי ניהול מסוג זה, הסבירו בחברה, שניתנים תמורת שיעור ממחזור ההכנסות של המלון, מתאפיינים "בהסכמים ארוכי טווח, לתקופות של עד 20 שנה", וכן כוללים מגוון שירותים, ובהם גיוס עובדים וניהולם, תחזוקת המלון, שיווקו, ניהול כספים, מלאי ועוד.

החלטתה של בי.ג'י.איי על הרחבת פעילויותיה התקבלה חודשים ספורים לאחר שרמי לוי, בעל השליטה ברשת המזון הנושאת את שמו (ושהיתה אחת הנהנות מ"בהלת הקורונה"), קיבל לידיו החזקות שליטה בה מידי בנו, וחבר להחזקות של שותפו שלום בחברה.