גל נוסף של פיטורים באמריקה התאגידית מאותת על צמצומים נוספים

גל הודעות הפיטורים מלמד כי חברות רבות נערכות למיתון כלכלי ממושך גם אחרי שיא המגפה • חלק מהן מנצלות את הנסיבות כדי להאיץ שינויים אסטרטגיים

תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP
תור משתרך מחוץ לשירות התעסוקה ביוטה / צילום: Rick Bowmer, AP

אמריקה התאגידית חשפה גל נוסף של פיטורי עובדים והזהירה מפני צמצומים נוספים, כאשר ההנהלות מאותתות שהן נערכות להאטה כלכלית מתמשכת בעקבות הקורונה.

בשבוע שעבר הודיעו ג'נרל אלקטריק, אובר טכנולוג'יז ו- Airbnb על פיטורי אלפי עובדים. MGM ריזורטס הזהירה שחלק מ-63 אלף העובדים שהיא הוציאה לחל"ת יפוטרו לצמיתות באוגוסט. במקביל, חברת התעופה/חלל רייתיאון, יונייטד איירליינס ואתר הצעות העבודה גלאסדור מסרו בשבוע שעבר שהן מצמצמות כוח עבודה או מתכננות לעשות כך.

"חברת התעופה שלנו, וכל כוח העבודה, יצטרכו להיות קטנים יותר מכפי שהם היום", כתבה קייט ג'בו, סגנית הנשיאה למשאבי אנוש ביונייטד, במזכר לעובדים. היא ציינה שההחברה מתכננת לצמצם בפוטנציה 30% משכבת הניהול ועובדי המנהל שלה החל מאוקטובר. חברות תעופה נוספות צפויות להודיע על צמצומים כאשר הביקוש לתחבורה אווירית נשאר בשפל היסטורי.

גל הודעות הפיטורים אחרי סגירת הכלכלה במאמץ לעצור את התפשטות הנגיף מראה שחברות רבות נערכות למיתון כלכלי ממושך גם אחרי שיא המגפה. חלק מהן מנצלות את הנסיבות כדי להאיץ שינויים אסטרטגיים. באפריל איבד המשק האמריקאי 20.5 מיליון משרות שכירים, ומחק בכך עשור של תוספת תעסוקה.

"בהתבסס על המצב הנוכחי, אנחנו מאמינים כעת שכמה מעמיתינו לא יחזרו אולי לעבודה השנה", מסר המנכ"ל הזמני של MGM ריזורטס, ביל הורנבאקל, במזכר מיום שלישי שעבר לעובדים. חברת בתי הקזינו הזו קיוותה שהיא תוכל לחזור לפעילות משמעותית בקיץ, וכעת זה כבר לא ברור, הוא כתב.

הקורונה פגעה קשה בעסקיה החזקים ביותר של ג'נרל אלקטריק, אמר המנכ"ל לארי קאלפ בשיחת ועידה בחודש שעבר. ההזמנות בחטיבת התעופה, שמייצרת מנועים למטוסי בואינג ואיירבוס, ירדו ברבעון הראשון ב-14%. ביום שני שעבר הודיעה GE על פיטורי כ-13 אלף עובדים בחטיבת מנועי המטוסים הזו. "אנחנו ניצבים בפני רוחות נגדיות משמעותיות, וזה עלול להימשך כך זמן מה. הלוואי שהמצב היה אחרת, אבל זו המציאות", אמר קאלפ.

רייתיאון, שמייצרת כל דבר ממנועי סילון למטוסים עד מערכת טילים (פטריוט), מתכננת קיצוץ עלויות בהיקף 2 מיליארד דולר בשנה. "אנחנו מוציאים לחופשה גם אנשים במטה שלנו וגם בחטיבות המסחריות. גם עובדי מפעלים יצאו לחופשת ללא תשלום, ואני מעריך שיהיו עוד צמצומים", מסר מנכ"ל רייתיאון, גרג הייס, ביום חמישי שעבר.

כריסטיאן סתרלנד-וונג, מנכ"ל אתר הצעות העבודה ודירוג החברות Glassdoor, כתב במזכר לעובדים ביום ה' שעבר ש"המעסיקים, הלקוחות שלנו, צמצמו באופן כללי את גיוסי העובדים שלהם במידה דרמטית, ולא ברור מתי זה יתאושש". החברה מסאן פרנסיסקו הודיעה שהיא תפטר 30% מעובדיה, כ-300 בני אדם, כולל עובדים רבים שמוכרים מודעות ביקוש לעסקים קטנים.