הגרף היומי: הצעירים חסינים? אלה משקי הבית בישראל שבסכנה להפוך לעניים

המגפה הורגת בעיקר קשישים, אבל קורבנותיה מבחינה כלכלית הם יותר מכל משפחות צעירות וחד-הוריות

הפגנת בעלי עסקים / צילום: כדיה לוי, גלובס
הפגנת בעלי עסקים / צילום: כדיה לוי, גלובס

המשבר הכלכלי שמלווה את מגפת הקורונה טלטל את חיי האנשים בכל רחבי העולם. עם זאת, נראה שאופי הטלטול משתנה לפי גילאים שונים. למשל, שיעורי האבטלה גבוהים יותר בקרב צעירים.

בישראל למשל, מגמת האבטלה בקרב צעירים לא שינתה כיוון מתחילת המשבר, כששתי קבוצות הגיל הצעירות יותר (עד גיל 34) היוו יחד באפריל 47.8% מכלל הנרשמים בשירות התעסוקה - שיעור הגבוה משיעורם מבין דורשי העבודה בשגרה. "היעדר מענה מתאים לצעירים... עלול לפגוע בשוק העבודה הישראלי בשנים הבאות", נכתב בדוח של שירות התעסוקה.

ולא רק שהצעירים יותר גם איבדו יותר משרות - התנאים הסוציאליים שהם יכולים לקבל פחות טובים. למשל, מספר ימי האבטלה שהם זכאים להם נמוכים יותר. מובטל בגילאים 28-35, שיש לו שני אנשים שתלויים בו, יקבל 100 ימי אבטלה. מי שעבר את גיל 35 זכאי ל-138 ימים ומי שעבר את גיל 45 זכאי ל-175 ימים.

לא רק אצלנו: מגמה עולמית

הפגיעה של המשבר הכלכלי בצעירים אינה תופעה ייחודית ישראלית, אלא עולמית. דוח של ארגון ה-OECD, מזהיר מפני התפשטות המשבר הכלכלי בעולם ממש כפי שווירוס הקורונה נפוץ, ומפני הפגיעה המוגדלת בשכבות החלשות.

משקי בית צעירים בסכנה
 משקי בית צעירים בסכנה

הדוח מציין שמספר גדול של משקי בית צריך להתמודד עם החשש להתדרדרות לעוני, לנוכח הצניחה החדה בהכנסות עקב המשבר הבריאותי ומחסור ב"בולמי זעזועים" פיננסיים שיסייעו להם. לפי הדוח, בקרב מדינות הארגון אחד מתוך שלושה יחידים נמצא ב"חוסר ביטחון כלכלי". כלומר, הם אינם עניים, אך אין להם נכסים ואמצעים להחזיק את משפחתם מעל לקו העוני יותר משלושה חודשים ללא הכנסה.

התופעה הזאת נכונה במיוחד לאנשים צעירים, לחסרי השכלה על-תיכונית - וגם למשפחות צעירות עם ילדים. אלה האחרונות גם צריכות להתמודד עם סגירת בתי הספר וסדרה שלמה וחדשה של משימות חדשות. הדוח גם מציין את מצבן הקשה של משפחות חד-הוריות (שבראשן עומדות בעיקר נשים).

הוצאות קשיחות, בלי עזרה מההורים

משפחות צעירות, שהחסכונות שלהם קטנים יותר, למשל, יתקשו להסתגל עם ההוצאות של משק הבית, שנמשכות כסדרן, למרות אובדן ההכנסה. בנוסף, העובדה שמוסדות החינוך לא חוזרים לתפקד בצורה מלאה, לא מאפשרת להורים לילדים צעירים לצאת לעבודה (כשיש כזאת) והם נאלצים להסתפק בהורה אחד בלבד שעובד. חשוב לזכור שרשתות משפחתיות, כמו הסתייעות בהורים כדי לשמור על ילדים, גם הן נקטעו בגלל הוראות הסגר.

בנוסף, ישנן הוצאות שקשה מאוד לחתוך בהן, למשל מזון, או הוצאות שמעוגנות בחוזים, כמו שכר דירה. בארגון מזהירים מפני פגיעה במשקי בית של המעמד הבינוני, שלפי נתוני הארגון כ-20% ממשקי הבית האלה מוציאים יותר ממה שמכניסים.

לפי הדוח, חלק מהמדינות נקטו צעדים שיכולים לסייע למשקי הבית האלה, כמו דחיית תשלומי שכר דירה או דחיית תשלומי מסים - וצעדים אלה מבורכים ויכולים לסייע מאוד למי שסובל מהפגיעה המיידית והפתאומית בהכנסה.