בלבול ומבוכה בבריטניה לאחר תוכנית הקלות שהציג רה"מ בוריס ג'ונסון

הכרזת רה"מ על "סגר גמיש" רוויית־סתירות וכוללת חזרה לעבודה לצד בתי ספר וגנים סגורים, איסור על מפגש עם משפחה מחוץ לזו "הגרעינית" אך כן אישור להיפגש עם עובדים אחרים • "זה כאוס", הכריז ה"דיילי מירור"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון פונה לציבור, השבוע. נמצא בלחץ עצום / צילום: PA Video/Downing Street Pool , Associated Press
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון פונה לציבור, השבוע. נמצא בלחץ עצום / צילום: PA Video/Downing Street Pool , Associated Press

למרות שהתגבר על מחלת הקורונה והפך לאב בפעם החמישית או השישית (הנושא עדיין לא ברור), מבחינה פוליטית הדברים אינם הולכים חלק לראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. הכרזתו על "סגר גמיש" שלשום עוררה בעיקר בלבול בציבור הבריטי שמשתוקק לכיוון ברור, ותצלום שבו נראה אזרח בריטי דעתן מנופף אצבע בגערה מול ראש הממשלה במהלך צעדה בפארק הפך לוויראלי ברשתות החברתיות.

האצבע המונפת מצד אחד והלסת השמוטה של ג'ונסון מהצד השני מציגים את התמונה כולה: ראש הממשלה שנבחר כדי להתמודד עם האתגר ההיסטורי של פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי מוצא עצמו מתקשה להתמודד עם אתגר היסטורי בממדים אחרים לגמרי. ג'ונסון, שתמיד הואשם בחוסר־ניסיון ובתאוות־שלטון, מגלה שהמאבק במגפת הקורונה אינו הליכה בפארק.

החטא הקדמון של ממשלת ג'ונסון היה ההתעקשות על "חסינות עדר" במשך שבוע קריטי אחד במרץ, שבו מדינות אירופה סגרו בהדרגה את גבולותיהן ואת העסקים, אבל בממלכה המאוחדת הדברים התנהלו כרגיל. מרתון רב־משתתפים, משחקי כדורגל עם יציעים מלאים והמשך פעילות התחבורה הציבורית והמסעדות נחשבים בדיעבד לגורמים שסייעו לבריטניה להפוך בשבוע האחרון למדינה האירופית עם מספר הקורבנות הרב ביותר. 33 אלף בני אדם מתו בבריטניה מקורונה עד כה, והמספר האמיתי עשוי להיות גבוה יותר, בהתחשב בנתונים מאוחרים מבתי אבות ותמותה בקהילה.

בוריס מקבל ציון נכשל

בימים כתיקונם, ייתכן כי הטעות הזו לבדה הייתה מספיקה כדי להתחיל בתהליך של החלפת ראש ממשלה, אפילו על ידי התנגדות מתוך מפלגתו. אבל אלה זמני חירום, השורות בתוך המפלגה מאוחדות, וג'ונסון מוצא את עצמו בתפקיד מנהיג שצריך להכריע וגם להציג באופן ברור את המסרים לאוכלוסייה.

לפי כלי התקשורת בממלכה, במבחן הראשון שלו מאז שחזר לתפקיד לפני כשבועיים - הוא נכשל. ביום ראשון השבוע הציג ג'ונסון בפני תושבי בריטניה תוכנית רוויית־סתירות ליציאה הדרגתית של בריטניה מהמשבר, ובמיוחד כיצד לעודד את החזרה לעבודה. מצד אחד קרא ג'ונסון לתושבים לחזור לעבודה, מצד שני הבהיר כי בתי הספר והגנים יישארו סגורים. מצד אחד אישר לפגוש עובדים אחרים במקומות סגורים, "כל עוד מדובר במקום עבודה בטוח", ומצד שני עדיין לא להיפגש עם בני משפחה מחוץ למשפחה הגרעינית. "בוריס, זה הכל יוונית בשבילנו", הכריז בתגובה אתמול שער העיתון החינמי "מטרו", כשהוא מתייחס ללימודים הקלאסיים של ג'ונסון באוקספורד; "זה כאוס", הכריז בפשטות ה"דיילי מירור".

אפשר להבין את ג'ונסון. הלחץ שבו הוא נמצא עצום. מספר הקורבנות ממשיך לטפס, ומספר הנדבקים החדשים לא מפגין את אותה צניחה שנרשמה במדינות כמו ספרד ואיטליה; אך מהצד השני - עסקים וכלכלנים במדינה מזהירים כי הממלכה המאוחדת ניצבת בפני קריסה כלכלית, במיוחד בכל יום שבו הסגר נמשך. בנוסף, הפוליטיקאים העומדים בראש החברות האחרות בממלכה המאוחדת - וויילס, צפון אירלנד וסקוטלנד - מתנגדים לתוכנית הקלת הסגר של ג'ונסון וגורמים לעימות פוליטי פנימי.

אין הרבה זמן 

אתמול ניסה ג'ונסון להבהיר את כוונותיו. הוא הבטיח כי הלימודים יחזרו עד יוני, אמר כי בתי עסק יוכרזו כ"בטוחים" אם ימלאו שורה של תנאים בנוגע לשמירת היגיינה, הוא אישר התקהלות ברחוב של שני אנשים לכל היותר, אך מעל הכל חזר וקרא לציבור להשתמש ב"היגיון המוצק הבריטי" כדי להכריע מה בטוח ומה לא. בשביל חלק מהתושבים זה לא הספיק, חלקם זקוק להוראות ברורות יותר. גם ראש האופוזיציה החדש, מנהיג מפלגת ה"לייבור", קיר סטארמר, ביקר את המדיניות של הממשלה ואמר כי היא "זורעת בלבול".

למעשה, לממשלה הבריטית אין זמן רב להציג את תוכניותיה בצורה טובה יותר. המשבר הכלכלי הולך ומעמיק. היום (ג') צפוי שר האוצר הבריטי רישי סונאק להודיע כי הפיצוי לעצמאים - שעמד על 80% מההכנסות הממוצעות בשנה שעברה - יירד בחודשים הקרובים ל־60% בלבד. בכל מקרה, הכסף כלל עוד לא עבר למיליונים הזכאים לו, ורק בימים אלה מתחילות הרשויות להתארגן להעברתו. ממשל ג'ונסון גם השיק סיסמה חדשה לציבור - במקום "הישארו בבית" (Stay at Home), הסיסמה הנוכחית היא "הישארו עירנים" (Stay Alert). המשמעות המעשית שלה עדיין לא ברורה לציבור בבריטניה.